dimarts, 3 de setembre del 2019

Moleta de Binifaldó per les arestes nord i sud

Possessió de Menut
Fem una curta ruta circular sortint de la finca pública de Menut cap a Binifaldó. En arribar al safareig i a la font des Cossi, ascendim fora camí, per la cresta nord, fins fer el cim (837 m). Descendim per l'aresta sud fins arribar al coll Pelat i finalment, per un dels boscos més bonics de la serra nord, retornem a Menut.

El punt de partida d'aquesta excursió és el camí que va a la possessió de Menut, situat al punt quilomètric 17,4 de la carretera Ma-10.

(WP-01) Possessió de Menut - 0,0 km - 0 minuts - 575 m d'altitud.
Iniciem la caminada a les 8:04 h. Un cop franquejat la barrera de l'esquerra, seguim la pista asfaltada que avança, primer ascendent, després pla i finalment baixa cap a les cases de Binifaldó. És una tirada tranquil·la i agradable enmig de l'alzinar. Un poc abans d'arribar a les esmentades cases, a l'alçada d'un safareig, sortim del camí per la dreta.
Canaleta i font des Cossi
(WP-02) Safareig. (Deixar camí) - 1,6 km - 24 minuts - 595 m d'altitud.
Seguim en ascens una canaleta que ens mena a la mina de la font des Cossi, on només raja un filet d'aigua.
A partir d'ara, progressem orientats cap al sud, fora camí ni fites per dins el bosc. Voregem unes penyes en tendència a l'esquerra. La pujada és rosta i incòmode degut a la gran quantitat de branques i troncs caiguts. Ascendim cercant sempre les canals més accessibles per la carena de la muntanya, però a l'anar per dins l'espès bosc no es distingeix. Just sortir del bosc, seguint l'aresta rocosa, superem un pas amb una grimpada un xic exposada, però fàcil.
Un cop superat aquest curt tram, cerquem l'ombra d'un aïllat pi per recobrar forces. Després del descans [20'] reprenem la marxa pujant un gran llom rocós. A partir d'aquí, l'aresta es suavitza força i avancem sempre amb la timba a la nostra dreta. Ben aviat guanyem el cim (837 m), coronat per una antena de repetició.
Moleta de Binifaldó
(WP-03) Moleta de Binifaldó - 2,5 km - 1 hora i 54 minuts - 837 m d'altitud.
L’indret és magnífic, amb el dia clar i tranquil veiem el puig de Massanella, el puig Major, el puig Roig, el puig Caragoler de Femenia, i el gegant, el puig Tomir.
Des del cim, baixem per l'aresta cap al sud per un terreny rocós i irregular. Minuts més avall, esquivem a la dreta un esperó i progressem més cap a l'esquerra, per un coster més suau. Seguim baixant, entrem dins el bosc de pins i alzines i passem una pareteta, amb un vell filferro obert.

Paret
(WP-04) Paret - 3,3 km - 2 hores i 29 minuts - 735 m d'altitud.
Continuem el descens amb pendent suau i al cap de set minuts de la paret, arribem a la pista del GR221, on voltem a la dreta i just després, arribem al coll Pelat.
Coll Pelat
(WP-05) Coll Pelat (Desviament) - 3,6 km - 2 hores i 40 minuts - 686 m d'altitud.
Una cruïlla de camins amb una esplanada amb alzines i un gran rotlo de sitja. En aquest punt, prenem el camí de la dreta, el qual baixa enmig d'un cuidat alzinar entre restes de l'activitat dels carboners. Després de dues corbes tancades, arribem a un portell tancat que superem per un alt botador que hi ha a la dreta. Passem per davant la possessió rodejada d'alts xiprers i, creuant una barrereta de fusta, sortim a la pista asfaltada que ve de la carretera, on posem punt i final a l'excursió d'avui.

(WP-01) Possessió de Menut - 4,9 km - 3 hores i 5 minuts - 577 m d'altitud.
A les 11:10 h arribem al vehicle.

Inici/ Final: Possessió de Menut
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 56 minuts (Total: 3 hores i 5 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17  de juliol de 2019
Components del grup:   Sebastià, Pere, Guillem i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya. Des del (WP-02) al (WP-05) no hi ha camí ni fites cal bon sentit de l'orientació. En l'ascens per l'aresta nord, cal superar un petit tram exposat amb l'ajuda de les mans.
Referències: Seguim les passes de l'amic Tomàs Vibot.

Hola Josep. Una volta molt interessant amb aquest tram des de la font des Cossi fins al cim de sa Moleta. Abans amb el grup que sortia, hi soliem pujar més sovint, i baixàvem cap al coll des Pedregaret, però mai cap a la font des Cossi. M’ha agradat molt aquesta variant per pujar al cim. Perfecte la publicació i la fotografia Josep.

Una curta volta gairebé sempre protegits pel bosc. Nosaltres tampoc coneixíem l'aresta nord per pujar al cim, és una bona alternativa, molt atractiva i no és mala de fer. M'alegra que t'hagi agradat. Molt agraït pel comentari.