diumenge, 10 de novembre del 2019

Moleta de Son Cabaspre per la Gran Canal

Moleta de Son Cabaspre
Un itinerari matinal i circular. Sortim pel camí de la Coma d'en Llobera, situat en el camí Vell d'Esporles a Valldemossa. Des del mencionat camí, ascendim a la moleta per la Gran Canal, una canal rosta amb algun pas vertical. Dalt la Moleta, visitem feses i diversos elements etnològics. Baixem i retornem al punt d'inici, pel camí de sa Tanca de ses Mules.

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 0,0 km - 0 minuts - 436 m d'altitud.
Són les 8:39 h quan iniciem la caminada traspassant la barrera pel seu costat dret. El camí segueix sud/sud-est gairebé planejat, fins deixar-nos al coll de sa Basseta.
Coll de sa Basseta
(WP-02) Coll de sa Basseta - 0,3 km - 5 minuts - 454 m d'altitud.
A la dreta, ran del camí, darrera d'una reixeta, veiem la bassa que dóna nom a aquest coll.
Deixem a l'esquerra el camí del pas de Son Cabaspre i seguim tot dret, franquejant unes barreres tancades pel pas de vianants lateral. L'ample camí, força malmenat per les pluges, pren ràpida davallada cap al sud-est. Ben aviat passem pel costat d'un petit abeurador a l'esquerra i, més avall, vora una olla de calç, a la dreta. Transcorreguts uns quinze minuts des del coll, abandonem aquesta pista per la dreta. En aquest punt, veiem una fita entre les branques d'una arbocera.
Pujant per la Gran Canal
(WP-03) Deixar el camí per la dreta - 1 km - 20 minuts - 335 m d'altitud.
Seguim un camí carreter que ascendeix pel vessant est de la Moleta, fins que mor en un rotlo de sitja i la seva barraca. El nostre itinerari continua fora camí orientats a l'oest. Anem pujant entre alzines i arboceres cercant sempre la millor passa per un coster molt rost, fins ensopegar unes altes penyes que salvem amb una grimpada. Continuem progressant adreçats gairebé oest, per un empinat xaragall. A mesura que anem guanyant alçada, el pendent es va suavitzant. Traspassem un rotlo de sitja i per un terreny molt rocós, assolim el cim de la moleta de Son Cabaspre.
Vistes des de sa Moleta
(WP-04) Moleta de Son Cabaspre - 1,8 km - 1 hora i 29 minuts - 593 m d'altitud.
El 1867 un equip de militars, format per enginyers i topògrafs varen establir una xarxa de punts geodèsics que servís com a base per a l’elaboració de noves cartografies més precises. Un dels vèrtexs auxiliars es va fixar al cim de la moleta de Son Cabaspre, consistent en una fita picada en la mateixa pedra, amb un forat central per a sostenir el pal d’una banderola blanca i vermella, de mig metre quadrat (Toponímiamallorca).
Són les 10,08 h i no podíem estar en millor lloc per descansar i berenar. No corre gens d'oratge i fa bon estar. A les 10:35 h continuem el nostre itinerari. Avancem per un terreny rocós i planer cap al nord i ens atansem al tall dels espadats de la cara nord per admirar les vistes de la contrada: la vall de Son Cabaspre, on destaquen les cases d'aquesta gran possessió, el moletó de Son Cabaspre, el coll d'en Claret, la mola de Son Ferrandell i cap a l'est la Fita del Ram, fins el Galatzó.
Continuem cap a l'oest, amb tendència a baixar, així arribem a l'aljub de sa Moleta.
Aljub de sa Moleta
(WP-05) Aljub - 2,1 km - 2 hores i 11 minuts - 558 m d'altitud.
Aquest important sistema hidràulic aprofitava l'aigua d'escorrentia i abastava del líquid element als ranxos de carboners.
Descendim una mica més i girant a la dreta, veiem una estreta esquerda tancada per una paret seca amb quatre escalons de pedres, que permeten salvar el graó natural. El fons d'aquesta fesa presenta un complet col·lapse per grans roques caigudes, motiu pel qual s'ha format una petita cova (Aires de la Serra Mallorquina)
Retornem enrere, i baixem cap al sud-est, fins trobar uns rotlos de sitja i el forn de pa de sa Moleta.
En tendència cap a l'oest, seguim visitant diverses feses i esquerdes, fins arribar a un portell. A l'altre cantó arranca un caminet que orientat cap al nord, desemboca a un camí carreter. És el camí de sa Tanca de ses Mules que per dins l'alzinar enllaça amb la pista forestal per on discorre el GR-221. Voltem a la dreta i, un tres i no res, ens mena al punt on hem iniciat aquest itinerari.

(WP-01) Camí de la coma d'en Llobera - 3,7 km - 3 hores i 11 minuts - 436 m d'altitud.
A les 11:50 h donem per finalitzada aquesta excursió.

Inici/ Final: Camí de la coma d'en Llobera (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 35 minuts (Total: 3 hores i 13 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16  d'octubre de 2019
Components del grup:   Pere, Sebastià, Tolo, Eliseo, Álvaroi Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: La pujada per la Gran Canal és mol empinada i sense camí, cal fer algunes grimpades.
Referències: Bloc Aires de la Serra Mallorquina .

Una molt interessant via per tornar pujar a n’aquesta moleta de Son Cabaspre i poder veure el conjunt d’imatges de les encletxes al seu cim. Pot ser una bona opció per tornar-hi. Bona publicació Josep. Salut

Hola Llorenç, així és, una alternativa per pujar a la moleta per aquells que no vulguin arriscar-se pel pas d'en Xindà. Malgrat tot, és una pujada esforçada i molt empinada. Ens va agradar molt.
Molt agraït pel teu amable comentari.