dimarts, 19 de novembre del 2019

Moletó de sa Granja pel pas d'en Redó

Portell
Avui ascendim directament des de la Vall de Superna, pujant pel pas d'en Redó, fins al coll des Bous i des d'aquí enfilem fins assolir el moletó de sa Granja (675 m). Després, tornem per la carena rocosa, per continuar la davallada per antics i esvaïts camins de ferradura, fins al camí del Correu, el qual ens retornarà al punt de partida, després d'haver invertit unes tres hores i mitja de durada total de caminada.
Carretera Ma-1101
(WP-01) Aparcament de sa Granja - 0,0 km - 0 minuts - 262 m d'altitud.
Després d'aparcar el vehicle a la Granja d'Esporles, a les 8:14 h comencem a caminar per la carretera d'Esporles a Puigpunyent (Ma-1101). Transcorregut un poc mes d'un quilòmetre, arribem al pont del torrent de Son Vic. Aquí abandonem la carretera per la dreta i entrem a la finca homònima per un portell amb barrera sense encadenat.

(WP-02) Desviament a la dreta (Barrera) - 1,2 km - 15 minuts - 293 m d'altitud.
Continuem a l'esquerra (oest/nord-oest) per una pista que avança planer vora el torrent. Més endavant, deixem una construcció agrícola i voltem a la dreta per un esvaït camí. Seguim aquest sender, que ben aviat es torna de carro i ascendeix cap al nord-oest per dins un comellar, fins a un portell, entre grans roques, que dóna pas al bosc d'alzines.
Dirigim les passes cap al nord intentant seguir les restes d'un camí de bístia. Arriba a un primer rotlo de sitja i s'enfila fent ziga-zagues amb fort pendent pel vessant sud del Moletó. Traspassem una zona de despreniments, on el camí gairebé ha desaparegut i trobem un altre rotlo de sitja, enmig d'un caos de roques. Recuperem de nou el camí i les fites que ens menen coster amunt per dins un tàlveg, fins assolir un ranxo de carboners, a 500 m d'altitud. Aquí seguim planers cap a la dreta i al cap de tres o quatre minuts, trobem, en una tranquil·la plana, la primera de les basses de Son Vic, avui totalment eixuta.
Rotlo de sitja
(WP-03) Bassa - 2,7 km - 1 hora i 5 minuts - 504 m d'altitud.
Des de la bassa, emprenem una nova i forta muntada fora camí, direcció nord, fins arribar a la base de les penyes, on girem a l'esquerra. Dirigim la passa cap al sud-oest a la recerca del pas d'en Redó, al qual arribem a les 9:35 h.

Pas d'en Redó
(WP-04) Pas d'en Redó - 2,9 km - 1 hora i 20 minuts - 573 m d'altitud.
El pas d'en Redó, és un pas de caçadors i segurament una via ràpida pels carboners que feinejaven per la zona, el qual puja escalonadament pels penyals. Hi ha escalons picats a la roca que faciliten molt l'ascensió (Passos de Mallorca - Aires de la Serra Mallorquina)
Després de superar el pas, aprofitem per fer un mos i recuperar les forces [20']. Reprenem la marxa orientats al nord en suau descens, fins desembocar al comellar de sa Caçola, on voltem a l'esquerra.
Seguim les fites comellar amunt, bordejant les restes de l'activitat dels carboners. Aviat arribem a la plana del coll des Bous, que fa partió entre Esporles i Banyalbufar.
Pas d'en Redó
(WP-05) Coll des Bous - 3,5 km - 2 hores i 15 minuts - 651 m d'altitud.
Des del coll, voltem a la dreta i dirigim les passes ascendint, primer est i tot d'una est/sud-est per dins un espès alzinar, fins atacar el cim per la seva vessant nord.
Moletó de sa Granja
(WP-06) Moletó de sa Granja - 3,7 km - 2 hores i 25 minuts - 675 m d'altitud.
Baixem del cim orientats a l'est, pel llom rocós de la muntanya. Més endavant, seguim algunes fites en tendència a la dreta i, al cap de quinze minuts, bordegem un rotlo de sitja (WP-07) (615 m d'altitud). Poc després de davallar sensiblement cap a l'est, arribem a un petit coll, amb restes de vells ranxos de carboners.
Tram de camí de ferradura
(WP-08) Esplanada - 4,1 km - 2 hores i 45 minuts - 574 m d'altitud.
Aquí, deixem un camí a la dreta i seguim cap a l'est per un esvaït viarany. Pugem suau enmig d'un espès bosc, passem per la part alta d'un avenc, fins trobar una vella paret de partió (WP-09) (600 m d'altitud).
Abans de passar-la, a l'esquerra, ens queda un penyal pelat (606 m) on val la pena pujar-hi per gaudir de bones vistes.
Un cop a l'altra banda, continuem en la mateixa direcció que fins ara portàvem. Baixem cap a llevant per l'únic coster lliure de roques, fins a una esplanada amb rotlos de sitja. Aquí hem d'estar atents a la ruta. En tendència a l'esquerra, veiem una rosta canal entre roques per on discorre les restes d'un magnífic camí de ferradura, que davalla fent ziga-zagues. Al final d'aquest bonic tram, voltem a la dreta i trobem una plana amb les restes d'un antic coll de caça de tords. Seguim baixant direcció est/sud-est i ben aviat atansem un altre ranxo de carboners, amb rotlo de sitja, la corresponent barraca i un forn de coure pa.

Ranxo de carboners
(WP-10) Ranxo carboners - 4,7 km - 3 hores i 2 minuts - 479 m d'altitud.
Aquí deixem a l'esquerra un camí de carro que ens duria al camí des Correu. Nosaltres continuem cap al sud, fins ensopegar una paret de terme. Sense passar-la, avancem a prop de la paret i en tendència a l'esquerra, passem pel peu del penyal. Seguim baixat paral·lels a la paret, fins arribar a una esplanada on voltem a l'esquerra. Finalment, orientats a tramuntana, enllacem amb el camí des Correu, just al costat d'una barraca ensorrada i un forn de calç.
Baixem per l'antic camí reial (GR-221) direcció a Esporles, passem el portell del bosc de les Mosqueres, i sortim a la carretera, ben a prop de l'aparcament de sa Granja

(WP-01) Aparcament de sa Granja - 6,5 km - 3 hores i 35 minuts - 262 m d'altitud.
A les 11:48 arribem on tenim el vehicle.

Inici/ Final: Aparcament de sa Granja (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 36 minuts (Total: 3 hores i 35 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19  d'octubre de 2019
Components del grup:   Pere, Sebastià i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Sud (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre per trams sense camí, cal un bon sentit de l'orientació. Per superar el pas d'en Redó cal estar acostumat a fer grimpades.
Referències: Bloc Aires de la Serra Mallorquina.

Perfecte aquesta volta i em va com anell al dit. És una pujada pendent des de que en Pep Torrens ens va passar la informació i en Riera la va publicar. Aquests dies passats des de na Ferrana, ens mirarem aquest Moletó i situarem visualment el pas. Sempre que hem pujat al Moletó heu hem fet per on voltros baixeu. Amb aquesta publicació no tindrem cap excusa per deixar-ho estar. Salutacions a tot el grupet Josep.

Nosaltres tampoc coneixíem aquesta pujada al Moletó pel pas d'en Redó i ens va agradar molt. És una bona opció, el pas fàcil, interessant i entretingut, que dona un puntet d'emoció a la ruta.