dimecres, 4 de desembre del 2019

Ermita de Maristel·la pel camí de ses Escletxes

Camí a la font de Son Tries
Pujada alternativa a s'Ermita de Maristel·la des d'Esporles, per camins oblidats i poc coneguts. A la baixada, pugem a la roca del Castellet i pel camí del pas del Refrescador arribem a la font des Rafal. Finalment pel camí des Correu retornem al punt d'inici.

(WP-01) Plaça d'Espanya d'Esporles - 0,0 km - 0 minuts - 190 m d'altitud.
A les 9:01 h comencem a caminar des de la plaça d'Espanya deixant a la dreta la façana de l'església parroquial de Sant Pere. Girem a l'esquerra pel carrer de Costa i Llobera que aviat s'ajunta amb el carrer Mossèn Alcover, que ens treu del nucli urbà. En finalitzar aquest, veiem a l'esquerra un camí de terra, que ben aviat ens mena a la font de Son Tries de Baix.
Font de Son Tries de Baix
(WP-02) Font de Son Tries de Baix - 0,5 km - 10 minuts - 224 m d'altitud.
Des de la font, baixem per un tram empedrat, fins desembocar a la carretera des Verger, on voltem a la dreta en ascens. Caminem per asfalt i, uns tres-cents metres més endavant, sortim de la carretera per la dreta.

(WP-03) Deixar carretera - 0.9 km - 20 minuts - 231 m d'altitud.
El tirany s'enfila en fort pendent i avança entre antigues marjades envaïdes de pinar. Més endavant es replana i entre carritxeres, entra a l'àrea recreativa de Son Tries.

(WP-04) Àrea recreativa de Son Tries - 1,4 km - 38 minuts - 290 m d'altitud.
Travessem, entre taules i torradores, fins a la part alta i seguim per la pisat que arranca just davant nostre, en sentit ascendent. El camí, ample i pedregós, avança flanquejat per una paret de pedra, travessa una esplanada i volta a la dreta. Més amunt, convertit en tirany, franqueja un portell sense barrera i, a l'esquerra d'una corba, trobem una bassa coberta.
Bassa coberta
(WP-05) Bassa - 1,9 km - 54 minuts - 366 m d'altitud.
En aquest punt, deixem el camí que dúiem i enfilem coster amunt donant l'esquena a la bassa. Seguim algunes fites direcció oest/sud-oest i, al cap de [5'], assolim la base de les penyes. Llavors girem a l'esquerra i, orientats a sud, ens dirigim cap una baixa paret seca transversal que veiem davant nostre. És l'anomenat pas des Marge de Son Tries. Superem una roca llisa i, amb l'ajuda d'una alzina, franquegem el marge, sense masses complicacions (alerta si la roca és banyada). Un cop dalt, voltem a la dreta i seguim un remot camí de bístia que ascendeix zigzaguejant direcció oest. Aviat, [5'] arribem a uns penyals molt visibles a la dreta (447 m), que formen una excel·lent balconada, amb Esporles als nostres peus.
Seguim les fites pel llom pedregós de la muntanya i un xic més enllà [2'], trobem una raconada molt maca, composta per una barraca de carboner, un rotlo de sitja i devora un petit forat o bufador.
El senderó, ara més evident i bo de seguir s'orienta cap a l'oest. Al cap de [8'] passa pel costat d'una petita cova i arriba a una esplanada, on es localitza un altre ranxo de carboners.
Del rotlo de sitja, seguim en tendència a l'esquerra fins orientar-nos a sud/sud-oest. Ara el sender discorre, sense perdre desnivell, encaixonat entre penyes, travessa un ranxo de carboners i desemboca al camí carreter de Son Ferrà a l'ermita.
Pas des Marge de Son Tries
(WP-06) Camí ermita - 2,5 km - 1 hora i 38 minuts - 488 m d'altitud.
Aquí, davall una alzina, fem una parada per fer un mos i descansar [15'].
Reprenem la marxa baixant uns metres cap a Son Ferrà, fins arribar a la primera corba, on abandonem aquest camí per la dreta.
Camí de l'ermita
(WP-07) Desviament a la dreta - 2,6 km - 1 hora i 54 minuts - 486 m d'altitud.
Des d'aquí arranca un senderó que ascendeix cap a l'oest per dins un preciós comellar, farcit de restes de l'activitat dels carboners. Al cap de [5'], arribem a un circ rocós. L'abordem per l'esquerra tot seguint un caminet força empinat que, més amunt, volta a la dreta i travessa un petit marge de paret seca, entre roques, fins entrar de nou dins la coma.
El camí continua en tendència a l'oest bordejant rotlos de sitja, fins assolir l'esplanada de l'ermita.
Ermita de Maristel·la
(WP-08) Ermita Maristel·la- 3,2 km - 2 hores i 27 minuts - 582 m d'altitud.
L'ermita fou construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la). És un lloc ideal per fer una aturada i proveir-nos d'aigua gràcies a un aljub de roda manual
Després d'una llarga parada, prosseguim per un camí que surt de la part posterior de l'ermita.
Transcorreguts tants sols [5'], després d'un rotlo de sitja, deixem el camí per la dreta.

(WP-09) Desviament a la dreta - 3,5 km - 2 hores i 34 minuts - 548 m d'altitud.
Avancem pocs metres i tot d'una ens desviem a l'esquerra (fita a la soca d'una alzina), cap al nord-est, passant pel costat d'un coll de cisterna, on es localitza un ranxo de carboners.
Aljub
(WP-10) Aljub - 3,7 km - 2 hores i 39 minuts - 527 m d'altitud.
Seguim el camí, que aviat es torna de carro. Baixem pel centre d'un profund tàlveg fins a desembocar a un corriol que ve del Cor de Jesús. Ens desviem a l'esquerra i, amb un tres i no res, arribem a un planiol amb una barraca i un ranxo de carboners. Al final de la plana deixem el camí principal i girem a l’esquerra fins al Castellet, on una estreta escala de pedra ens permet pujar dalt d'aquesta emblemàtica roca.
Dalt el Castellet
(WP-11) Castellet - 4,3 km - 2 hores i 55 minuts - 430 m d'altitud.
Des d'aquí dalt gaudim d'un preciosa panoràmica: Esporles, la mola de Planícia, la Granja, la mola de Son Pacs, ...
Retrocedim fins al Pla des Castellet, i el travessem cap a la dreta fins anar a cercar el camí del pas des Refrescador. Es tracta d'un antic camí de ferradura que amb baixada, supera un important desnivell fent un seguit de ziga-zagues. En finalitzar les voltes, trobem a ma esquerra la cova del refrescador de sa Granja.

(WP-12) Refrescador - 4,6 km - 3 hores i 11 minuts - 387 m d'altitud.
Aquesta cavitat s'utilitzava per guardar aliments durant l'estiu.
Prosseguim el descens per aquest bonic camí que presenta margets de sosteniment, fins sortir del bosc per un portell obert. El camí desemboca a un de més ample en una zona de marjades d'olivar. Voltem a la dreta, baixem entre marjades i, poc després, per un camí ampla orientat a l'est, arribem a la font des Rafal, on fem una breu parada per visitar aquest bucòlic indret.
Font des Rafal

(WP-13) Font des Rafal - 5,3 km - 3 hores i 29 minuts - 290 m d'altitud.
Des de la font, continuem cap a l'est seguint un camí ample en ascens, fins arribar a una baixa paret. A l'altre cantó, arranca un tirany que discorre per damunt marjades envaïdes de pinar i carritxeres. Al cap de [10'], desemboca a un camí transversal.
Ens desviem a l'esquerra, el sender baixa ràpidament per una zona d'antigues marjades fins arribar al camí des Correu, després de travessar un portell sense barrera. Seguim a la dreta pel camí des Correu, que flanqueja el Pla de Can Dardal i ens mena al punt d'inici.

(WP-01) Esporles - 6,4 km - 4 hores i 13 minuts - 190 m d'altitud.
A les 13:14 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Esporles
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 45 minuts (Total: 4 hores i 13 minuts)
Excursió realitzada el dia: 6  de novembre de 2019
Components del grup: Sebastià, Guillem Castanyer, Joan Puig, Lluís Mayoral, Jan, Valentín i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Sud (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer que discorre sempre per camins marcats.Pot haver-hi dificultats d'orientació per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona. Del WP-05 al WP-06 hi ha trams que el camí es perd i no es fàcil de seguir.

Molt interessant aquesta primera part del recorregut. Com més vegades hi vas, o més itineraris publicau, més opcions trobes per pujar a n’aquesta mola. La baixada no desmereix en absolut de la primera part, però ja és més coneguda. Tota la publicació en el seu conjunt perfecte. Enhorabona per la publicació Josep.

Efectivament, la mola de na Ferrana permet gran diversitat de recorreguts. Aquesta pujada a l'ermita era nova per nosaltres i és una opció molt interessant i diferent de les clàssiques.