diumenge, 22 de desembre del 2019

Moles de Son Pacs i de Son Ferrandell

Caminant cap al pas de s'Ullastre.
Comencem en el camí de la Coma d'en Llobera, a la carretera vella que va d'Esporles a Valldemossa per la vall de Son Cabaspre. Fem un itinerari circular que puja a la Mola de Son Pacs pel pas de s'Ullastre. Pels espadats nord de la Mola de Son Ferrandell, arribem a la punta homònima. Retornem al punt d'inici, pel pas del Penyal Vermell, un pas força llarg i esportiu. Intentem seguir les mateixes passes de l'amic Llorenç Soler.

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 0,0 km - 0 minuts - 436 m d'altitud.
Són les 8:25 h quan iniciem la caminada traspassant la barrera pel costat dret. El camí és ample i ens cinc minuts, ens mena fins al coll de sa Basseta.
Coll de sa Basseta
(WP-02) Coll de sa Basseta - 0,3 km - 5 minuts - 455 m d'altitud.
A la dreta, vorera del camí i darrera d'una reixeta, veiem la bassa que dóna nom a aquest coll.
Deixem a l'esquerra el camí del pas de Son Cabaspre, seguim en el mateix sentit de la marxa, i travessem unes barreres pel costat dret. L'ample camí, força malmenat per les pluges, pren ràpida davallada cap al sud-est a través de la coma d’en Llobera, flanquejada per la moleta de Son Cabaspre (595 m), cap a sud-oest i la mola de Son Pacs (731-586 m) a nord-est.
A cinc minuts, deixem una primera olla de calç, a la dreta. En nou minuts més, trobem un segon forn de calç, a l’esquerra i en dos minuts més, un tercer també a l’esquerra del camí. Just passat aquest darrer forn de calç, [20’ des del coll], abandonem la pista per l’esquerra.

(WP-03) Deixar camí per l'esquerra - 1,2 km - 23 minuts - 303 m d'altitud.

Seguim cap al sud i franquegem un marge transversal. Tot seguit avançant fora camí i seguint algunes fites, voltem progressivament cap a l’est per la base del penyals vermellosos i balmats de la mola de Son Pacs, fins arribar a un punt que voltem a l’esquerra, i ja veiem el pas per on és possible superar les penyes.
Pas de s'Ullastre
(WP-04) Pas de s'Ullastre - 1,9 km - 55 minuts - 380 m d'altitud.
A les 9:20 h iniciem la pujada pel pas de s'Ullastre. Es tracte d'un coster de roca, escalonat i orientat cap a l'oest, que discorre pel costat de la paret rogenca del penyal. A la meitat del pas, hi ha un esperó molt visible (381 m) a l'esquerra, que forma una excel·lent balconada, amb el pinar de Canet i del pla de ses Planes, als nostres peus (Passos de Mallorca).
Seguim uns pocs metres cap a l'oest, voltem a la dreta i envestim un fort pendent per damunt graons rocosos, on en algun punt ens hem d'ajudar de les mans per seguir pujant. Llavors, orientats cap al nord, continuem en fort ascens per un terreny rocós, a poc a poc el pendent es suavitza, i arribem a un aljub cobert.
Aljub cobert
(WP-05) Aljub - 2,5 km - 1 hora i 45 minuts - 537 m d'altitud.
Després d'una breu aturada, continuem en el mateix sentit de la marxa (nord) pel pla de sa Mola de Son Pacs ja a dins el bosc. A vint minuts de la bassa, arribem a un camí carreter, on a la vorera trobem les ruïnes d'un porxo.

(WP-06) Camí - 2,8 km - 2 hores i 5 minuts - 573 m d'altitud.
Seguim cap a l'esquerra, primer nord-oest i desprès nord. Tot d'una després de franquejar una baixa pareteta, assolim una pista més ampla provinent de les cases de Son Pacs. En aquest encreuament, hi ha un gran forn de calç.
Forn de calç
(WP-07) Cruïlla (forn de calç) - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 567 m d'altitud.
El nostre itinerari volta a l’esquerra i avança, gairebé planer pel pla de sa Mola. En pocs minuts, trobem a la dreta i un poc separat del camí, restes d’un lloc de carboners (forn de coure pa, rotlo de sitja i barraca), molt abundants en tot aquest bosc. Camí endavant, no tardem res en trobar un entreforc de camins.

(WP-08) Desviament a la dreta - 3,5 km - 2 hores i 15 minuts - 582 m d'altitud.
És el sender del GR-221 que ve d’Esporles, pel coll de sa Basseta. Prenem la desviació de la dreta, lleugerament ascendent per dins l’alzinar. Deixem una desviació a l’esquerra i, un poc més endavant, una altra a la dreta i en deu minuts més, ens situem a una nova cruïlla. El nostre itinerari gira a l’esquerra i, tot d’una arribem a una esplanada, a 600 m d’altitud.
Aljub cobert
(WP-09) Aljub i sestador - 4,1 km - 2 hores i 25 minuts - 600 m d'altitud.
Aquí trobem un porxo de volta i un aljub dividit amb cisterna i bassa pel bestiar. És un indret ideal per descansar i berenar [25’].
Des del porxo, seguim pel camí cap a l’oest. Immediatament, passem pel costat d’un rotlo de sitja i, a prop de la boca d'un gran avenc, l'avenc des Porxo. Deixem una desviació a mà esquerra i, després d’uns revolts, assolim el llom de la Mola de Son Ferrandell, a 660 m d’altitud.
Des d'aquí, en direcció oest, fora camí i seguint algunes fites, assoliríem la Mola de Son Ferrandell (726 m). És l'opció més factible i habitual.
El nostre itinerari continua cap a la dreta, seguint un tirany que davalla cap al nord/nord-est, fins arribar a un caminet transversal arran del penya-segat. A prop, cap a la dreta, amagada entre grans blocs de roques, trobem la font de l'Almangra.
Entrada a la font de s'Almangra
(WP-10) Font de l'Almangra - 4,7 km - 3 hores i 15 minuts - 642 m d'altitud.
L'almangra és una pols vermellosa, barreja de terra amb òxid de ferro i alúmina, que servia per pintar les ovelles i marcar la fusta.
Després de visitar la font, retrocedim pel tiranyó pel qual hem arribat i el continuem orientats cap a l'oest. Es tracte d'un tirany que discorre per l'estret cingle de la Mola, molt a prop dels penya-segats, fent petites pujades i baixades. Després de recorre uns tres-cents cinquanta metres, el deixem i ens enfilem coster amunt cap a la cinglera. Girem a la dreta i resseguim la base del penyal, fins trobar un punt feble que ens permeti pujar a dalt de la Mola.
Grimpada
(WP-11) Grimpada - 5,2 km - 3 hores i 40 minuts - 700 m
Després d'una grimpada, un xic exposada per la roca humida de la rosada, assolim la carena de la mola de Son Ferrandell (726 m). No deixem d'arribar-nos fins a la punta, l'Esperó de Son Ferrandell i gaudir de l'espectacular panoràmica.
Punta de Son Ferrandell
(WP-12) Punta de Son Ferrandell - 5,7 km - 3 hores i 50 minuts - 712 m d'altitud.
Als nostres peus la possessió de Son Ferrandell, el Pla del Rei, Son Olesa, Vistamar, ...
Tornem enrere uns metres i progressem sense camí cap a sud-est. A la nostra dreta, apareix el penya-segat que mira sobre Son Cabaspre i que no deixem fins arribar al Penyal Vermell.
Pas del Penyal Vermell
(WP-13) Penyal Vermell - 6,4 km - 4 hores i 10 minuts - 664 m d'altitud.
Del cim, voltem cap a l'oest, per dins una ampla canal entre roques per anar a cercar el llarg pas del Penyal Vermell (WP-14). Primer, desgrimpem un marge de pedra en sec, i sortim de la canal per l'esquerra, per damunt un llom de roca pelada i força aèria. Llavors ve una desgrimpada per una fissura rocosa i també aèria, on temps enrere estava equipada amb una corda fixa. Després baixem per un vertical i relliscós coster i finalment, amb l'ajuda d'una corda que posem envoltada a una alzina, desgrimpem un bot d'un tres metres.
Un cop superat el pas, continuem el descens cap al sud-oest, aferrats a les parets de les penyes. Llavors, voltem a l'esquerra i, procurant mantenir la cota, passem per davall una gran balma de roca vermellosa, fins arribar a una paret mitgera.
Pas del Penyal Vermell
(WP-15) Paret - 7 km - 4 hores i 45 minuts - 533 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim uns cent metres cap a l'est i girem cap al sud. Ara baixem en fort pendent, pel costat d'una rosseguera i entre alzines, fins arribar al punt d'inici.

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 7,3 km - 5 hores i  8 minuts - 437 m d'altitud.

A les 13:25 h arribem a on tenim el vehicle.
Ha estat una excursió força entretinguda i esportiva, ens ha agradat molt.

Inici/ Final: Camí de la coma d'en Llobera (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 5 minuts (Total: 5 hores i 8 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30  de novembre de 2019
Components del grup:   Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari difícil. Trams sense camí, cal bon sentit de l'orientació. Cal estar acostumats a fer grimpades i desgrimpades. Alerta a la grimpada que puja a la Mola de Son Ferrandell, és exposada i la roca pot estar humida per la rosada. És aconsellable dur una corda per superar el pas del Penyal Vermell.
Referències: Llorenç Soler. Moles de Son Pacs i de Son Ferrandell. Pels passos de s'Ullastre i des Penyal Vermell. Bloc Excursions per Mallorca.

Estic d’acord amb tu, un perfecte recorregut. També ens va agradar molt. Fer un recorregut tan a prop, per una zona força coneguda, amb tots els ingredients d’aquest és una passada. Molt bona la teva publicació Josep. Enhorabona per la publicació i gràcies per la cita. Una aferrada amic.

Quan vaig veure la teva publicació d'aquest recorregut, em va captivat tot d'una i la volia fer exactament igual. Sols tenia un dubte, si trobaríem la mateix pujada per les penyes per assolir la Moleta de Son Ferrandell. Després, un cop a casa i comparat les fotografies, vaig veure que varem encertar. Possiblement no hi hagi altres opcions.
Agraït pel teu comentari.