dilluns, 30 de desembre del 2019

Puig dels Boixos i Mola de Son Pacs

Pont a S'Estret de Valldemossa
El punt de partida és s’Estret de Valldemossa (Km 14,4 de la carretera Ma-1110 Palma a Valldemossa). Devora el pontet de la carretera antiga, és el lloc ideal per deixar-hi el vehicle.

(WP-01) S’Estret (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 233 m d'altitud.
Situats d'esquena a la carretera, veiem dos camins, el de més a la dreta va a les possessions de Son Matge, Son Brondo, Son Salvat i Sa Baduia, que és per on tornarem en finalitzar la nostre excursió. El nostre itinerari arranca quan són les 8:16 h pel camí de l'esquerra, un camí ample que s'endinsa en el bosc d'alzines, anomenat el bosc d'en Gotzo. Després de travessar un portell amb les restes d'una barrera de ferro, el sender es bifurca. Continuem pel camí de la dreta, el qual discorre més planer pel costat d'una paret seca amb reixeta. Al cap de pocs metres, el camí es desdibuixa, llavors seguint les fites, passem pel costat d'una barraca d'estructura cúbica, just per davall les balmes de Son Matge.
Després de la barraca, ascendim per un tirany fitat cap a l'esquerra, fins topar amb un gran bloc de roca, que voregem per l'esquerra. Tot seguit, girem a la dreta i baixem fins enllaçar amb un camí de carro. El camí, anomenat dels Aljubets, discorre vora la paret que separa el bosc dels olivars. Ascendeix cap a ponent per dins l'ombrívol alzinar. Més amunt, en una corba del camí a l'esquerra, es localitza un curiós forn de calç transformat en barraca. A l'interior, hi ha una columna central i una cisterna.
Seguim pel camí de carro, i després d'un revolt, traspassem un portell tancat per una barrera metàl·lica. Poc després del portell, el camí comença un ascens més pronunciat fent unes voltes en ziga-zaga molt marcades, entre restes de l'activitat dels carboners. Un cop superat aquest bonic tram, el camí s'orienta cap a l'est i, al costat dret apareix un aljub cobert tot de pedra on s’hi ha incorporat un sistema de degoteig per proveir d’aigua als animals.
Seguim pujant i, en nou minuts més, trobem un camí que ens surt de la dreta, que agafem en ascens.
Aljub cobert
(WP-02) Desviament a la dreta - 1,8 km - 55 minuts - 456 m d'altitud.
Ascendim amb fort rost per un tirany que dibuixa un bon seguit de ziga-zagues, tot a través d'un estret comellar, amb restes de l'activitat dels carboners, fins arribar a una paret transversal, que botem per un esbaldrec (recordo que abans aquí hi havia un portell amb un botador).
A l'altre cantó, immediatament desemboquem a una pista ampla provinent de les cases de Son Pacs.
Barraca i aljub
(WP-03) Barraca i aljub - 2,1 km - 1 hora i 10 minuts - 545 m d'altitud.
Just davant, hi ha una esplanada, on es troba una barraca, una bassa per als animals i
una cisterna per a l’abastament humà.
Seguim la pista cap a la dreta i, en deu minuts més de pujada, arribem a un collet (618 m). Aquí ens desviem a l'esquerra i sense camí, assolim el cim del puig dels Boixos.
Puig dels Boixos
(WP-04) Puig dels Boixos - 2,3 km - 1 hora i 24 minuts - 622 m d'altitud.
Hi fa bon estar, no corre gens d'oratge i decidim fer un descans per berenar [25'].
Refem les passes fins al collet i davallem cap a l'esquerra. La pista baixa fent llaçades i al cap d'uns deu minuts, deixem a l'esquerra un camí asfaltat, que també ve de les cases de Son Pacs. Seguim dret, i al cap de pocs minuts, ens desviem a la dreta passant per darrera les cases del bosc de Son Pacs, un conjunt de construccions ben conservades.
Deixem enrere les cases, i seguim un camí carreter que avança, gairebé planer pel pla de sa Mola de Son Pacs. Al cap d'uns vuit minuts, trobem un braç de camí a l'esquerra i, a la dreta un gran forn de calç. El nostre itinerari segueix tot dret i, aviat trobem a la dreta i un poc separat del camí, restes d’un lloc de carboners (forn de coure pa, rotlo de sitja i barraca), molt abundants en tot aquest bosc. Camí endavant, no ens torbem en trobar un altre encreuament de camins.

(WP-05) Desviament a la dreta - 4,9 km - 2 hores i 24 minuts - 582 m d'altitud.
És el sender del GR-221 que ve d’Esporles, pel coll de sa Basseta. Prenem la desviació de la dreta, lleugerament ascendent per dins l’alzinar. Deixem una desviació a l’esquerra i, un poc més endavant, una altra a la dreta i en deu minuts més, ens situem a una nova cruïlla. Voltem momentàniament a l’esquerra i, tot d’una arribem a una esplanada, a 600 m d’altitud.
Aljub i sestador
(WP-06) Aljub i sestador - 5,5 km - 2 hores i 30 minuts - 600 m d'altitud.
 Aquí trobem un porxo de volta i un aljub dividit amb cisterna i bassa pel bestiar
Després de fer una breu aturada retornem al camí del GR el qual segueix planer en sentit nord/nord-est, fins a tocar una paret aixecada a la vorera del penyalar (coll de caça) on l'altre cantó surt el camí dels Passets, que baixa vertiginosament al Verger. El nostre itinerari, deixa aquest camí i es dirigeix cap a l'est paral·lels a la paret. El tirany arriba a dos rotlos i es bifurca. Prenem el camí de l'esquerra que baixa per un tàlveg estret, franqueja una pareteta amb pujador escalonat, és l'anomenat pas Vell de Son Brondo, i tot seguit deixem, a l'esquerra i separada del camí, la petita cova de s'Almangra. Continua en fort rost paral·lel a una paret amb una reixa (a l’esquerra). A les 11:27 h, arribem al coll de Sant Jordi, on es localitza una barrera de ferro.
Pas Vell de Son Brondo
(WP-07) Coll de Sant Jordi - 6,7 km - 3 hores i 10 minuts - 478 m d'altitud.
Sense creuar la barrera, seguim tot dret franquejant un petit portell de fusta espenyat. El nou camí discorre planer per la contrada de sa Garriga Plana, creua un rotlo de sitja i desemboca a una ampla pista, a la dreta de la qual, hi ha un forn de calç ben conservat.

(WP-08) Desviament a l’esquerra - 7,1 km - 3 hores i 20 minuts - 476 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra en lleuger ascens. El camí, sense cap dificultat de seguiment, discorre pel vessant sud-est del cim de la Comuna (704 m). En set minuts, creuem una baixa paret mitgera. L'altre cantó avancem per un confós tirany que enllaça a una nova pista.
Forn de calç
(WP-09) Forn de calç - 7,4km - 3 hores i 26 minuts - 488 m d'altitud.
En aquesta nova bifurcació, continuem pel camí de la dreta. Tot d'una deixem un forn de calç també a la dreta. És un camí carreter amb moltes pedres, baixa suaument marcant algunes voltes per dins el bosc. Transcorreguts dotze minuts de l'encreuament, franquegem un portell amb una barrera oberta i dos minuts més tard, trobem un nou encreuament de camins.
Portell amb barrera
(WP-10) Desviament a l’esquerra - 8,3 km - 3 hores i 43 minuts - 428 m d'altitud.
Girem a l'esquerra entre pins joves. Iniciem un nou camí que puja suaument per antigues marjades envaïdes de pins. Tres minuts més tard, travessa una paret seca per un nou portell amb barrera de ferro. A partir d'aquí, el sender s'estreny i continua aferrat a un alt marge de pedra en sec, creua el comellar de Son Salvat i arriba a un nou portell sense barrera (Rètol: "Burros sueltos").

(WP-11) Portell - 8,9 km - 3 hores i 56 minuts - 428 m d'altitud.
Continuem per un estret camí envaït per la vegetació i encaixonat entre parets seques. Travessem el llogaret de sa Talaia, fins arribar a una pista asfaltada. Seguint aquesta pista en baixada, desemboquem a la carretera Vella de Valldemossa.
Ens incorporem a la carretera per la dreta. Al cap de set minuts, just en el pont que salva el torrent, ens desviem pel camí de la dreta, també asfaltat, fins arribar a la finca de "Can Percha" que deixem a l'esquerra. Continuem dret per camí de terra flanquejat per una alta paret seca, sota l'ombra de velles alzines. Més avall, passem pel costat de les cases de Son Salvat i, tot seguit entre els rentadors i les cases de Son Brondo. Finalment en relaxada caminada i acompanyats de la remor de l'aigua que baixa pel torrent, arribem al punt d'inici.
(WP-01) S’Estret (Valldemossa) - 12 m - 4 hores i 54 minuts - 233 m d'altitud.
A les 12 h donem per finalitzat el nostre recorregut.

Inici/ Final: S'Estret (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 57 minuts (Total: 4 hores i 54 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11  de desembre de 2019
Components del grup:   Pere, Biel Pomar, Eliseu,Magdalena, Joan Amengual, Guillem Castanyer, Joan Puig, Sebastià i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de carro o tiranys de muntanya. Pot presentar dificultats d'orientació per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona.

Un bonic recorregut per uns indrets més o manco coneguts fins a la part final, en que m’ha agradat molt. Aquesta part del recorregut en que pràcticament anau tocant les afores del poble de Valldemossa. Una publicació molt bona Josep. Salut

Aquest tram final del recorregut, és una bona opció per tornar a s'Estret sense passar per la carretera. No fa massa temps que és obert, és molt agraït i el mantenen net de vegetació.
Ja fa anys, quan vaig començar a caminar amb el company Pere, férem un itinerari semblant (pujant al cim de sa Comuna), però varem d'haver de tornar a s'Estret per la carretera.
Agraït pel teu comentari.