dimarts, 17 de desembre del 2019

Volta pel camí de s'Escolta i les ermites Velles

Sa Planeta
Avui fem un itinerari circular que uneix el camí de s'Escolta amb les ermites Velles, passant per l'ermita de la Trinitat. Sortim del punt quilomètric 70,3 de la carretera Ma-10 i anem a cercar el preciós camí de sa Planeta que ens mena al camí de la Volta de s'Escolta. Aquest camí ‘públic’ és una balconada permanent sobre la immensa fondalada del port de Valldemossa a través d’alguns dels més bells miradors que va crear l’arxiduc Lluís Salvador.

(WP-01) Km. 70,3 de la carretera Ma-10 (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 388 m d'altitud.
Així doncs, a les 12:24 h (més tard de l'habitual), tirem avall per la carretera direcció a Valldemossa i, uns dos-cents metres més endavant, ens desviem a la dreta tot creuant un portell amb barrera oberta (un rètol ens avisa de que hem de tancar sempre les barreres).

Portell
(WP-02) Portell - 0,2 km - 5 minuts - 377 m d'altitud.
El camí, d'amplada de carro, discorre ombrívol vorera d'un torrentó. Després de passar pel costat de la finca Can Franquet, volta a la dreta i enllaça amb un camí que ve de Son Mas. Continuem cap a la dreta i tot d'una trobem un petit portell a mà esquerra, que és per on continuem.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 0,5 km - 10 minuts - 380 m d'altitud.
Ara el camí discorre estret, entre roques i oliveres, per la contrada anomenada sa Planeta. Travessa diversos petits portells practicats a les parets seques, tots ells tancats amb barrereta de reixeta, fins ensopegar amb un camí més ampla, que també prové de les cases de Son Mas, on voltem a la dreta.
Camí de sa Planeta
(WP-04) Desviament a la dreta - 0,8 km - 20 minuts - 391 m d'altitud.
El sender avança cap al nord-oest en suau ascens, encaixonat entre parets de pedra seca, fins enllaçar amb el camí de la Volta de s'Escolta, a l'alçada del primer mirador, el des Barranc.
Mirador del Barranc
(WP-05) Mirador des Barranc - 1,1 km - 30 minuts - 405 m d'altitud.
Bona vista de la fondalada del port.
El sender continua planer cap al nord i, després de franquejar una petita barrera de fusta i filferro, trobem a l'esquerra el segon mirador, el des Port

(WP-06) Mirador des Port - 1,4 km - 35 minuts - 424 m d'altitud.
Domina tot el comellar de la Marina de Valldemossa.
Un xic més enllà, hi ha un balcó natural que també val la pena guaitar.
Balconada
(WP-07) Mirador - 1,5 km - 40 minuts - 419 m d'altitud.
Amb una barana d'ullastre i un banc de ferro.
El tercer mirador, el de la Volta de l'Escolta, el trobem a uns cinc minuts de camí.
Mirador de la Volta de s'Escolta
(WP-08) Mirador de la Volta de s'Escolta - 1,6 km - 45 minuts - 422 m d'altitud.
És el més petit de tots, amb un petit banc de pedra a l'esquerra. Però, com els altres, ens ofereix una vista magnífica.
Després d'aquesta balconada, el camí baixa suau, deixa un coll de caça a la dreta i travessa un portell amb barrera. A l'altre cantó, el camí segueix cap a la dreta, però si ens fixem, just davant hi ha un portell cobert de canyís que ens permet arribar, deixant a la dreta un gran xalet, al quart mirador, el de la Font Figuera.
Mirador de la Font Figuer
(WP-09) Mirador de la Font Figuera - 1,9 km - 50 minuts - 421 m d'altitud.
La balconada guaita sobre les cases del mateix nom.
Tornem enrere fins recuperar el camí que hem deixat abans i girem a l'esquerra. El camí, de factura recent, avança cap a l'est flanquejat pel tancat de reixeta del xalet, fins arribar a la carretera, a l'altura de Can Costa. La travessem amb molta cura i enllacem amb el camí de l'Ermita de la Trinitat.

(WP-10) Camí Ermita - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 426 m d'altitud.
Seguim per asfalt en ascens i abans d'arribar a l'ermita, ens desviem per un camí que surt a la dreta, el qual en suau ascens i per dins el bosc d'alzines, ens mena a l'ermita de Sant Joan de la Concepció.

Ermita de Sant Joan
(WP-11) Ermita Sant Joan - 3,5 km - 1 hora i 30 minuts - 523 m d'altitud.
La petita ermita es troba situada als peus de les parets de la Talaia Vella i envoltada de grans roques i alzines, és un lloc molt tranquil i acollidor.
Després d'una llarga aturada per dinar [30'], desfem les passes fins arribar de nou a la pista asfaltada, voltem a la dreta i arribem a l'esplanada de l'ermita.
Mirador de l'ermita de la Trinitat
(WP-12) Ermita de la Trinitat - 3,9 km - 2 hores i 10 minuts - 477 m d'altitud.
Després de visitar la clastra, la capella i guaitar des del mirador, continuem direcció nord-est. Deixem un camí que baixa a l'esquerra i pel camí que puja a la dreta, passem pel costat del Bufador dels Ermitans, amb una taula i bancs. El camí de ferradura, denominat camí del Bosc, continua per dins el bosc d'alzines, travessa tres rotlos de sitja i, més endavant passa pel costat d'una petita cavitat, denominada cova Busquera, a la dreta. A continuació trobem la bassa dels porcs, una bassa artificial feta a partir d'un forat al terra. Tot seguit, el camí passa per damunt un rotlo de sitja i arriba al recinte de les "Ermites Velles", on voltem a l'esquerra i, immediatament arribem a les ruïnes de la capella. Des d'aquí, cerquem el mirador dels Ermitans, el qual es localitza damunt unes roques fora del recinte i a pocs metres en direcció nord-est. Encara es conserva la petita rampa de pedra per on s'hi accedeix.
Mirador dels Ermitans
(WP-13) Mirador dels Ermitans - 4,9 km - 2 hores i 50 minuts - 518 m d'altitud.
Aquí els ermitans hi venien a fer part de la seva vida contemplativa i a descansar.
Tornem enrere fins a les Ermites Velles, i sortim, del recinte direcció oest tot creuant un petit portell. Aquí neix un caminet que baixa acompanyat d'alguna fita i, en cinc minuts, arribem a la Capella del Puig des Verger.

(WP-14) Capella del Puig des Verger - 5 km - 3 hores - 487 m d'altitud.
Es tracta d'una capella d'estil àrab, de planta quadrada, alçat troncopiramidal i coberta amb una cúpula.
A l'esquerra de la capella continua el camí, en sentit descendent. Tot d'una es torna d’amplada de carro, al cap de deu minuts, desemboca al camí de sa Muntanya, just ben davant del Mirador dels Tudons.
Mirador dels Tudons
(WP-15) Mirador dels Tudons - 5,7 km - 3 hores i 10 minuts - 426 m d'altitud.
És un dels més elegants i bells miradors de la xarxa que va crear l'Arxiduc, des d'on es gaudeix la vista més coneguda de Miramar, just darrera, sa Foradada, i al fons, Son Marroig.
El nostre itinerari continua pel camí de la Muntanya direcció est i, tants sols uns dos-cents metres més endavant, ens desviem a la dreta pel camí del Bosc. El camí, ben fressat i trepitjat, ascendeix en tendència sud, passa pel costat d'un enorme forn de calç amb un pi al seu interior, i arriba al mirador del Pla de s'Ullastre, a la dreta del camí, rodejat d'alzines i sense vistes.
Mirador del Pla de s'Ullastre
(WP-16) Mirador del Pla de s'Ullastre - 6 km - 3 hores i 20 minuts - 463 m d'altitud.
Aquest mirador està format per sis bancs situats de forma ovalada.
Deixem el mirador i seguim pujant per aquest bonic camí que ens mena un altre cop, al recinte de les Ermites Velles.
Ara es tracte de retornar pel mateix camí d'anada. Just abans d'arribar a la carretera, a l'esquerra neix un caminoi que, paral·lel a la carretera, ens mena al punt d'inici.

(WP-01) Carretera Ma-10 - 8,5 km - 4 hores i 7 minuts - 388 m d'altitud.
A les 16:31 h finalitzem l'excuricó.

Inici/ Final: Carretera Ma-10 Km 70,3
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 4 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24  de novembre de 2019
Components del grup: Cesca i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer discorre sempre per camins marcats.
Referències: Gaspar Valero i Joan Carles Palos. Possessions, camins i paisatges de l'Arxiduc.

Darrerament he vist aquesta possibilitat d’arribar al camí de s’Escolta a traves de sa Planeta, i que tu tan bé has exposat. Les fotografies de tota la publicació son espectaculars, igual que la informació per fer el recorregut. M’ha agradat molt Josep.

Moltes gràcies Llorenç, el camí de sa Planeta el vaig trobar molt agraït, discorre per un paratge encantador i és una opció molt còmode per arribar als miradors de la Volta de s'Escolta.