dimecres, 29 de gener del 2020

Miradors de la Mola de Son Poquet

Carretera del Verger
L'excursió comença a la vila d'Esporles, a l'inici de la carretera del Verger, anomenada Costa de Son Tries.

(WP-01) Esporles (Costa de Son Tries) - 0,0 km - 0 minuts - 196 m d'altitud.

A les 8:09 h iniciem la caminada en ascens per la Costa de Son Tries fins sortir del nucli urbà. En arribar a les escales que pugen a la Font de Son Tries de Baix, girem a l'esquerra i seguim per asfalt, cap amunt.
Després de poc menys d'un quilòmetre, arribem a una corba tancada, on abandonem la carretera, per un camí a l'esquerra.

(WP-02) Camí - 0,9 km - 18 minuts - 266 m d'altitud.
El camí, empedrat i escalonat, puja fins deixar-nos un altre cop a la carretera, just en el coll de s'Heura.
Coll de s'Heura
(WP-03) Coll de s'Heura - 1,3 km - 28 minuts - 324 m d'altitud.
Davant nostre, veiem l'estret portellet on arranca el camí de pujada a l'ermita de Maristel·la, per on continuem. El camí passa aferrat a les cases de Son Ferrà, franqueja un nou portell i, després d'un revolt, l'abandonem per girar a l’esquerra, tot franquejant una altra barrereta metàl·lica.

(WP-04) Desviació (barrera) - 1,6 km - 35 minuts - 364 m d'altitud.

El corriol segueix pel costat de l’aljub de la possessió i continua gairebé planer per damunt una marjada, entre pins i altes carritxeres. Al cap de pocs minuts, veiem la petita mina de la font Nova, just davall el marge de l'esquerra del camí, tapada de carritxeres. Ara hem d'estar atents, ja que tan sols tres minuts més endavant, després de superar un petit marge on hi ha un pi tombat, deixem el camí per girar a la dreta.

(WP-05) Desviació - 2 km - 45 minuts - 385 m d'altitud.
En direcció nord-oest, avancem alzinar amunt per un tirany bastant desfet. Al cap d'uns deu minuts, atansem un portell on, al costat dret es localitza una olla de calç.
Portell
(WP-06) Portell (forn de calç) - 2,2 km - 55 minuts - 441 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, seguim el tirany, que zigzagueja cap l'oest/nord-oest, cada vegada més esvaït, fins arribar a un rotlo de sitja amb un gran marge lateral.

(WP-07) Rotlo de sitja - 2,4 km - 1 hora i 10 minuts - 519 m d'altitud.
Continuem en tendència a la dreta coster amunt, i tot seguit, anem voltant cap a l'oest per damunt un sòl rocós i molt empinat, fins arribar a una esplanada dins el bosc, on hi ha un ranxo de carboners.
Seguim pujant cap al nord-oest direcció a una paret seca, que travessem per un esbaldrec. A l'altre cantó, ja trobem un tirany acompanyat d'algunes fites, que en la mateixa direcció que portàvem, ens mena al primer mirador, situat damunt un esperó rocós i a pocs metres a l'esquerra del camí.
Mirador de Son Poquet
(WP-08) Mirador 1 - 2,7 km - 1 hora i 30 minuts - 594 m d'altitud.
A un centenar de metres cap al sud, trobem el mirador de Son Ferrà, el qual realment mira sobre Son Poquet.
Mirador de Son Ferrà
(WP-09) Mirador 2 - 2,8 km - 1 hora i 40 minuts - 595 m d'altitud.
Es tracta d'un mirador petit, amb dos paretons esbaldregats. La panoràmica és àmplia, abasta la badia de Palma. Davall hi ha les cases de Son Poquet.
Aquí, davall una alzina, fem una parada per fer un mos i descansar [20'].
El nostre itinerari continua sud-oest i, tot d'una trobem una baixa paret que franquegem per un esbaldrec. Continuem fora camí per un terreny pedregós, no gaire en fora del tall dels penya-segats que ens queden a la nostra esquerra. Ben aviat, trobem un rotlo de sitja neta de terra i la seva corresponent barraca de carboner.
Rotlo de sitja i barraca de carboner
(WP-10) Rotlo i barraca - 2,9 km - 2 hores i 10 minuts - 587 m d'altitud.
Continuem cap a l'oest, en lleuger descens. Passem pel costat d'un tub de ferro clavat al terra (fita) i, al cap d'un centenar de metres, desemboquem al tirany que havíem deixat en el WP-05. És el camí anomenat del pas de Son Poquet.

(WP-11) Tirany - 3 km - 2 hores i 17 minuts - 585 m d'altitud.
Continuem camí endavant, ara força marcat i sense cap dificultat de seguiment i, quan arribem a la primera corba, seguim tot dret per dins un petit comellar, fins arribar a una esplanada dins l'alzinar.
Aljub cobert
(WP-12) Aljub - 3,2 km - 2 hores i 23 minuts - 614 m d'altitud.
Aquí es localitzen diversos rotlos de sitja i un bonic aljub rectangular i tapat, dividit amb cisterna i bassa pel bestiar. A prop de l'aljub hi ha una pica excavada a la roca.
Retornem al camí principal i el seguim cap a l'oest. En un tres i no res, arribem a un portell practicat a una paret en sec, que no hem de creuar.

(WP-13) Portell - 3,5 km - 2 hores i 15 minuts - 637 m d'altitud.
Deixem el portell a l'esquerra i avancem, gairebé planer, per dins el bosc direcció nord-oest. Travessem una altra baixa pareteta, just al punt on hi ha una barraca de carboner a la dreta i, a l'esquerra una bassa pel bestiar. Uns minuts més endavant de la paret, desemboquem a un camí transversal.

(WP-14) Cruïlla - 3,7 km - 2 hores i 40 minuts - 642 m d'altitud.
Aquí ens incorporem cap a la dreta i tot d'una passem pel costat d'un forn de calç. Ara caminem per la Mola de Son Poquet, per dins un esplèndid bosc d'alzines. Un poc més endavant, deixem a la dreta la boca de l'avenc Podrit i un xic més enllà, deixem a l'esquerra l'ermita Vella, recentment restaurada com a refugi. Camí endavant sense cap dificultat de seguiment, no tardem gaire en arribar a l'esplanada de l'ermita de Maristel·la.

Ermita de Maristel·la
(WP-15) Ermita de Maristel·la - 4,6 km - 3 hores - 580 m d'altitud.
L'ermita fou construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la). És un lloc ideal per fer una aturada i proveir-nos d'aigua gràcies a un aljub de roda manual.
Tornem enrere devers un centenar de metres i ens desviem a l'esquerra tot travessant un portell a una baixa paret. Deixem una pica a la dreta i emprenem el descens seguint un camí que davalla per dins un comellar. El camí voreja carboneres i al cap d'uns cinc minuts, arribem a la part alta d'un circ rocós. L'abordem travessant un petit marge de paret seca i baixem per un caminet estret i molt empinat que volta cap a l'esquerra, fins entrar de nou dins el tàlveg. Seguim cap a l'est i en pocs minuts enllacem amb el camí carreter de Son Ferrà a l'ermita, al qual ens incorporem cap a l'esquerra. Aquí hem d'estar atents, pugem pocs metres pel camí direcció a l'ermita i el deixem per la dreta (fites).

(WP-16) Desviació - 5,4 km - 3 hores i 23 minuts - 489 m d'altitud.
Seguim el tirany, orientats al nord/nord-est i travessem un rotlo de sitja. Ara el camí discorre, sense perdre massa desnivell, encaixonat entre penyes, fins arribar a una esplanada on es localitza un altre ranxo de carboners, molt abundants en tot aquest bosc. Aquí voltem a la dreta (est), passem pel costat d'una petita cavitat, al costat de la qual hi ha un bufador. Tot seguit travessem una terreny rocós on el tirany costa de seguir, fins trobar a l'esquerra un altre rotlo de sitja amb la corresponent barraca i unes esquerdes ben profundes, que donen nom al camí que transitem (camí de ses Encletxes). Un poc més endavant, veiem unes penyes molt visibles a l'esquerra, que serveixen de mirador, amb Esporles als nostres peus.
Balconada
(WP-17) Balconada - 5,8 km - 3 hores i 35 minuts - 445 m d'altitud.
A partir d'aquí, el caminet es torna una mica més evident (veiem restes de marges) i baixa fent ziga-zagues direcció est, fins enllaçar amb un camí ample, al qual ens incorporem cap a la dret, després de travessar una paret.
Pi forcat al costat del camí
(WP-18) Camí - 6,1 km - 3 hores i 50 minuts - 348 m d'altitud.
Aquest nou camí, en sentit descendent, ens mena a l'àrea recreativa de Son Tries.

(WP-19) Àrea recreativa - 6,5 km - 4 hores i 2 minuts - 287 m d'altitud.
Travessem, entre taules i torradores, fins a la part baixa i seguim per un camí de carro, de curt trajecte, que ens deixa sobre un replà, a la dreta del qual, arranca un tiranyet que baixa entre marjades envaïdes de pinar, fins a la carretera del Verger, després de baixar un fort pendent molt relliscós.

(WP-20) Carretera - 6,9 km - 4 hores i 12 minuts - 231 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra i per asfalt entrem a la vila pel carrer de la Costa de Son Tries.
Esporles
(WP-01) Esporles - 7,4 km - 4 hores i 17 minuts - 196 m d'altitud.
A les 12:26 h arribem a on tenim els vehicles.

Inici/ Final: Esporles (Costa de Son Tries)
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 4 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 24  de desembre de 2019
Components del grup: Sebastià, Pere, Joan Puig, Magdalena i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Sud (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre sempre per camins. Pot haver-hi dificultats d'orientació per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona. Hi ha trams que el camí es perd i no es fàcil de seguir.

Una altre molt interessant ruta. Encara que conec els indrets trepitjats, com el mirador, l’avenc, l’ermita, no he fet mai aquest camí de pujada com tampoc el de baixada. Me l’apunt. Enhorabona per la publicació i gràcies per compartir-la. Salut amic.

Aquests camins augmentant encara més, la possibilitat de dissenyar itineraris per aquesta mola. El camí que fem servir de davallada li diuen de ses Encletxes i és molt interessant i bonic.