dimecres, 12 de febrer del 2020

Serra de la Punta

Ascendint al primer cim
L'excursió d'avui recorre la Serra de la Punta, una serralada abrupte situada entre les valls de Sant Vicenç i del Port de Pollença.
La ruta arranca a la carretera de la cala de Sant Vicenç (Ma-2203), just a la cruïlla amb la carretera Ma-2200 de Pollença al Port.

(WP-01) Aparcament (Km 0,400 de la Ma-2203) - 0,0 km - 0 minuts - 30 m d'altitud.
Després d'aparcar el vehicle al costat de la carretera de la Cala Sant Vicenç, iniciem la caminada a les 8:18 h tornant enrere uns quatre-cents metres cap al creuer de la carretera del Port, al costat del piló del quilòmetre 0.
Km 0 carretera Ma-2203

(WP-02) Km 0 carretera Ma-2203 - 0,4 km - 5 minuts - 32 m d'altitud.

Deixem la carretera i ens enfilem per un fort coster direcció nord-est. Ben aviat, salvem un penyal rodejant-lo per la dreta. Continuem progressant fora camí seguint la cresta i algunes aïllades fites, entre roques i vegetació. El pendent és cada vegada més accentuat i la pujada constant. No tardem gaire en trobar restes d'un marget de grans pedres (murada ciclòpia). Després d'una dura ascensió, darrere uns pins, atenyem la primera gran cota (186 m).

(WP-03) Primera cota (186 m) - 1,0 km - 45 minuts - 186 m d'altitud.
Baixem per la dreta direcció a un ampla coll marcat pel tàlveg de Can Suau (dreta). Planegem uns metres i tornem a enfilar un nou coster direcció nord-est. Aviat trobem unes pedres compostes habilitades per bivaquejar a 215 m d'altitud (WP-04). Més amunt rodegem per la dreta uns esperons rocosos (cota 267 m) i, a continuació assolim el segon cim (278 m).

Segona cota (278 m)
(WP-05) Segona cota (278 m) - 2,2 km - 1 hora i 45 minuts - 276 m d'altitud.
Just a la nostra dreta veiem les cases de Can Seguí, mentre que a l'esquerra hi ha les possessions de Can Martorell i Sant Vicenç.
Seguim crestejant baixant lleugerament per tornar ascendir per un terreny abrupte, enmig de grans roques rodejades de càrritx. A les 10:50 h ataquem per l'esquerra (costat de Sant Vicenç) la cota 291 m, coronada per un para llamps i diverses antenes de comunicacions.

Cim de les antenes
(WP-06) Antenes - 2,6 km - 2 hores i 30 minuts - 291 m d'altitud.
Sense deixar la direcció nord-est, seguim avançant com fins ara, pujant i baixant per damunt les roques envoltades d'altes carritxeres i algun garballó. Quinze minuts més amunt, assolim el Puig del Vilar (316 m).
Des del Puig del Vilar
(WP-07) Puig del Vilar - 3 km - 2 hores i 45 minuts - 313 m d'altitud.
El cim està coronat per un gran munt de pedres de forma circular. Ens trobem en el put més elevat de tota la serralada.
Malgrat no gaudim d'un dia net i clar, les vistes són espectaculars. Davant nostre els cims de la la Talaia Vella, de les serres del Cavall Bernat, d’Albercutx i del Pal. Al costat esquerra, la cala de Sant Vicenç i el Port de Pollença, a l'altre costat.
Un cop reposades les forces, iniciem el descens cap al sud, cercant la millor passa. Després d'uns set minuts, enllacem amb unes fites que es dirigeixen en la mateixa direcció que portem (sud). Un poc més avall, passem al costat d'un solitari pi i arribem a una vella pista de terra.

(WP-08) Camí - 3,5 km - 3 hores i 19 minuts - 180 m d'altitud.
Baixem per la pista orientats cap al sud, fins arribar a un revolt molt pronunciat on sortim del camí per damunt grans roques, i assolim una mena de mirador circular al costat d'un dipòsit d'aigua.

Mirador
(WP-09) Mirador - 4 km - 3 hores i 30 minuts- 111 m d'altitud.
Del mirador, baixem a una pista abandonada, que ens mena a les primeres cases de la urbanització del Vilar.

(WP-10) Vial - 4,4 km - 3 hores i 45 minuts- 94 m d'altitud.
Voltem a la dreta i pel vial asfaltat principal, sortim a la carretera del Port de Pollença, davant el punt quilomètric 57.

(WP-11) Carretera - 5,2 km - 3 hores i 54 minuts- 15 m d'altitud.
Traspassem la carretera amb molta cura, i tornem al punt d'inici pel camí de terra habilitat al costat de la carretera del Port.

(WP-01) Aparcament (Km 0,400 de la Ma-2203) - 7,5 km - 4 hores i 23 minuts - 30 m d'altitud.
A les 12:41 h, arribem a on tenim els vehicles i donem per finalitzada aquesta nova aventura.

Inici/ Final: Km 0,400 de la Ma-2203
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 2 minuts (Total: 4 hores i 23 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8  de gener de 2020
Components del grup: Tolo, Andreu, Sebastià, Eliseu, Joan Amengual i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Mallorca Nord (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari carener sense camí. Pujades i baixades fortes pels diversos cims que formen la serralada. Terreny rocós i garriga pobre.

Aquesta no és una volta per estirar les cames. Poca alçada i no massa llarga, però cal estar avesat a territoris de mala petja. Les informacions, les fotos, tot plegat m’han fet recordar el nostre recorregut per aquesta petita serra. Les vistes son de primer ordre. Enhorabona i salut amic... per fer camí.

És més que estirar les cames, jo diria què és una volta trenca cames: pujades i davallades, bots de roca en roca,... sense treva. Però l'esforç es veu recompensat en escreix.