dijous, 19 de març del 2020

Puigs sa Torreta i de sa Font

Pujant al coll de la coma dels Ases
Iniciem l'excursió en el Km. 33,7 de la carretera Ma-10 de Lluc a Sóller, just davant l'àrea recreativa de la  font del Noguer.

(WP-01) Aparcament font del Noguer - 0,0 km - 0 minuts - 748 m d'altitud.
A les 8:33 h, comencem a caminar pel camí del GR-221 direcció a l'embassament de Cúber i, després de superar una reixeta per un botador, topem amb una paret transversal, on ens desviem a l'esquerra, pel camí del refugi dels Tossals Verds pel pas Llis.
El marcat camí ascendeix ran de la paret amb fort rost fent successius revolts, fins arribar al coll de sa Coma dels Ases, entre el Morro de Cúber (951 m) i el puig de sa Font Oest (1028 m).

Coll de la coma dels Ases
(WP-02) Coll de la Coma dels Ases - 0,8 km - 30 minuts - 911 m d'altitud.
El coll es troba tancat per una llarga paret. Després de travessar un portell i de baixar uns setanta metres (tercer revolt), veiem unes fites a l'esquerra, punt on deixem el camí principal. Avancem nord-est per un esvaït camí seguint les fites i, al cap d'uns sis minuts, passem al costat d'una zona rocosa amb una petita balma a l'esquerra. Seguim avançant entre roques i carritxeres i, a uns cinc minuts de la balma, deixem a l'esquerra, les fites que pugen cap al coll que separa els dos puigs de sa Font i, després de creuar un xaragall, enfilem un fort pendent cap al sud-est. Passem pel costa d'una aïllada roca amb una fita al damunt, i després de creuar una petita rosseguera, assolim la base de les penyes. Ara remuntem un fort pendent cap al nord-est, enganxats a les parets de la dreta i arribem a la carena de la muntanya, cota 1.403 m.

Carena de la muntanya (1403 m)
(WP-03) Coll cota 1403 m - 1,5 km - 1 hora 15 minuts - 1043 m d'altitud.
Girem a la dreta (sud), deixem a la dreta sense pujar la cota 1058 m del primer cim, baixem lleugerament cap al sud, passem per la dreta d'un ressalt rocós, i ascendim el puig de sa Torreta, marcat per un munt de pedres i, uns metres cap al sud, una petita torreta derruïda (restes d'un vèrtex geodèsic).

Puig sa Torreta
(WP-04) Puig sa Torreta - 1,8 km - 1 hora i 30 minuts - 1047 m d'altitud.
Aquí aprofitem per berenar i descansar [30']. Tornem els nostres passos (nord) i, desviant-nos lleugerament a l'esquerra, pugem a la cota 1058 m. Continuem orientats cap a nord en lleuger ascens, fins arribar al puig sa Font Est (1071 m).

Puig de sa Font Est
(WP-05) Puig de sa Font Est - 2,5 km - 2 hores i 25 minuts - 1071 m d'altitud.
Des del cim, baixem seguint la carena fins a un esperó rocós, que forma una excel·lent balconada, amb l'embassament del Gorg Blau als nostres peus.
Continuem sud-est per la carena i ben aviat l'abandonem per baixar, seguint les fites, a la part alta de la coma del Niu del Voltor, a la qual hi arribem amb menys de trenta minuts des del cim. Un cop en el fons de la coma, seguim direcció est entre altes carritxers que tapen el camí, i en deu minuts, arribem a la casa de neu dels Tossals, situada al pla del Clot de sa Neu a 955 m d'altitud. Darrera el pou de neu es troba la casa dels nevaters en estat ruïnós.

Casa de neu dels Tossals
(WP-06) Casa de neu - 3,6 km - 3 hores i 15 minuts - 955 m d'altitud.
Després de visitar el pou i el porxo, continuem el nostre itinerari cap a l'est. Ben aviat flanquegem el gran penyal de es Frare o es Pa de Figa i, seguint en descens el fresat camí per dins l'alzinar, al cap de quinze minuts, arribem al coll dels Coloms.

Coll dels Coloms
(WP-07) Coll dels Coloms - 4,3 km - 3 hores i 40 minuts - 807 m d'altitud.
Aquí ens incorporem al camí del GR 221cap a l'esquerra en sentit descendent. El camí baixa per dins un bonic alzinar amb algun bocí empedrat. Creuem un portell de pedra fins arribar a la canal de transvasament d'aigua, després de franquejar un portell de fusta i el pont de ciment. Seguim planer cap l'esquerra paral·lels a la canonada i, amb una llarga i relaxada caminada, arribem al final del nostre itinerari, l'aparcament de la font des Noguer

(WP-01) Font del Noguer - 7,4 km - 4 hores i 25 minuts - 748 m d'altitud.
Són prop de les 13 h en arribar als vehicles.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Font del Noguer (Km. 33,7 de la carretera Ma-10)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 52 minuts (Total: 4 hores i 25 minuts)
Excursió realitzada el dia: 8 de febrer de 2020
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando, Agustí, Pedro + Ras i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Gran part de l'itinerari és sense camí i per terreny escarpat. Cal bon sentit de l'orientació en muntanya.
Referències: Sa Torreta. Per la canal nord-est i el Coll dels Colom. Tomàs Vibot.

biel.pomar@gmail.com ha dit...

Por fin mos varem poder reuni 5 des integrants des Grup VIARANYS, sa excursio no va eser masa forta pero entretenguda i de recorda, per ses vistes des Gorg Blau, Cuber, Puig Major i demas, varem pasar un demati de compañerisme que no crec que hagi a cap altre grupo d'excursionisme, que es integrants se complementin tan be en ses funcions de grup, perque cada un te una funció dins es grup, sempre dirigits per en PERE i en JOSEP.......i sempre fent moltes fotos per recordar sa sortida.
SALUDOS A TOTS

Sí amic Biel, tot un èxit de participació, ja tocava. Així és, l'excursió és molt agraïda, no presenta un fort desnivell i, des d'aquests cims es gaudeixen unes vistes espectaculars.
Recordes el què deia el nostre amic Enric sobre les funcions de cada un del grup? Tu eres la vista, ho fotografies tot.
Moltes gràcies pel teu comentari.

Una bona volta amb vistes agraides. Fent un parell de mils. Una bona forma de gaudir de la muntanya entre amics. Una bona publicació i enhorabona a tot el grup. Salut amic

Una excursió curta, agraïda i sí, amb unes vistes espectaculars. Em va agradar molt, tan és així, que al cap d'uns dies la vaig repetir amb un altre grup.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Salut amic, ara més que mai!