diumenge, 26 d’abril del 2020

Puig de Sant Miquel

Camí de Solleric
El Puig de Sant Miquel és una muntanya de 661 m., que pertany al terme municipal d'Alaró. Està situada entre el puig de s'Alcadena i la possessió de Solleric i el Clot d'Almadrà. Des del cim es gaudeix de molt bones vistes de la part central de la Serra de Tramuntana.

Deixem els vehicles al Km. 18 de la carretera MA-2100 d'Alaró a Orient.

(WP-01) Km 18 carretera Ma-2100 - 0,0 km - 0 minuts - 222 m d'altitud.
A les 8:05 h iniciem la caminada per la carretera en direcció a Alaró i, tot d'una girem a la dreta pel camí d'Alaró als Tossals Verds (variant del GR-221-D). En uns vint minuts, ja per pista de terra, salvem una barrera per un lateral.
Continuem la pista, deixem una casa a l'esquerra i creuem el torrent de Solleric. Ara el camí, puja lentament per trams empedrats, recentment recuperats. Després de passar una nova barrera, veiem les Cases de S'Olivaret l’altre cantó del torrent. No ens torbem en arribar a una important cruïlla, on deixem el GR per la dreta.
Cases de sa Font Figuera
(WP-02) Desviació a la dreta - 3 km - 40 minuts - 321 m d'altitud.
Continuem pel camí en direcció a les cases de sa Font Figuera (un rafal dependent de Solleric). El camí serpenteja, rodeja les velles edificacions i, al poc temps creua un portell, on a la dreta es localitza un vell forn de calç. Ara comença a enfilar-se amb més força per dins el bosc. Més amunt deixa a l'esquerra un coll de pou, totalment de pedra amb un abeurador nou. Seguim avançant, i després d'unes voltes el camí es bifurca, deixem el de la dreta que es dirigeix a les cases d'Oli Clar i ens desviem a l'esquerra, fins assolir el coll des Sementeret (514 m), que separa el puig de Sant Miquel de s’Alcadena.

Coll des Sementeret o d'Oli Clar - 4,5 Km - 1 hora i 15 minuts - 514 m d'altitud
Avancem uns metres fins a trobar un camí que puja a l'esquerra, per on continuem l'ascens. Després d'uns revolts més, arribem a un mirador, amb vistes al Clot d'Almadrà, on hi ha un vell coll de caça. Ara el tirany, acompanyat de fites, continua cap a l'oest vora una paret seca i inicia una forta muntada, entre roques i carritxeres, fins assolir el cim del puig de Sant Miquel.
Puig de S. Miquel
(WP-03) Puig de S. Miquel - 5,1 km - 1 hora i 35 minuts - 661 m d'altitud.
Un cop a dalt, les vistes són meravelloses: Orient, les cases de Coma-sema, Solleric, els Tossals Verds, el puig Major, el puig de Massanella, ...
Després del descans [25'], reprenem la baixada del cim pel mateix tiranyó, de cara als espadats nord del puig de s'Alcadena, fins arribar un altre cop al coll de caça que mira cap al Clot d'Almadrà. Continuem baixant, i tot d'una (a la segona corba després del coll de caça), prenem un tirany que surt a mà esquerra.

(WP-04) Cruïlla - 5,6 km - 2 hores i 30 minuts - 523 m d'altitud.
El viarany, fressat i sinuós, baixa direcció nord-est unint diversos colls de caça de tords, fins convertir-se en un bonic camí de bístia empedrat que arriba a un camí de carro, just darrera les cases d’Oli Clar.
Cases d'Oli Clar
(WP-05) Oli Clar - 6,3 km - 2 hores i 45 minuts - 394 m d'altitud.
Explotació històricament inclosa dins el latifundi de Solleric. Avui dia les cases estan mig derruïdes.
De les cases continuem per la pista que rodeja el puig de Sant Miquel, amb vistes a les cases de Son Ordines d'Almadrà, i el puig dels Tossals Verds. Un xic més enllà, arribem a la font d’Oliclar.
Font d'Oli Clar
(WP-06) Font d'Oli Clar - 6,8 km - 3 hores - 403 m d'altitud.
Una font de mina que descarrega les aigües en una pica amb un decantador.
Seguim pujant pel camí ample, i al cap d'un set minuts, ens desviem a l'esquerra per un sender de ferradura, escalonat i empedrat que puja entre marjades d'olivar, travessa un portell i arriba al coll de la Tanca Nova.

(WP-07) Coll de la Tanca Nova - 7,4 km - 3 hores i 10 minuts - 455 m d'altitud.
Deixem a la dreta el camí que ens menaria a Solleric, per desviar-nos a l'esquerra pel vial, que en suau ascens, volta el puig de Sant Miquel per la banda de tramuntana. No ens torbem en arribar a la bonica font de sa Gruta, situada a la dreta un poc més avall.
Font de sa Gruta
(WP-08) Font de sa Gruta - 8,2 km - 3 hores i 30 minuts - 477 m d'altitud.
Com diu el seu nom, la font està dins d'una coberta de volta de mig punt amb la surgència al fons, dins com una altra mena de gruta en petit. L'ull descarrega el líquid per un solc que passa per un petit ribell fins a una pica de pedra. (Fonts de Mallorca).
D'esquena a la font, deixem un camí a la dreta que ens duria a les cases i prenem el camí de l'esquerra en davallada. El sender, ben marcat, té una bona panoràmica sobre tota la vall, amb les cases als nostres peus. Segueix baixant suau, fins arribar a un revolt tancat cap a la dreta, on just davall les roques hi ha la font des Verro.
Font des Verro
(WP-09) Font des Verro - 8,8 km - 3 hores i 50 minuts - 418 m d'altitud.
L'aigua just a un metre de sa sortida enmig de ses roques va per una canal feta de pedra i enterrada per davall des camí fins a un conjunt format per un abeurador en forma de 'L' i un petit safareig, tot fet de pedra. (Fonts de Mallorca)
Des de la font, deixem el camí principal que es dirigeix cap a les cases i seguim recte per un desdibuixat viarany que baixa entre marjades, fins desembocar al camí de Solleric (GR-221-D), on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-10) Sender del GR - 9 km - 3 hores i 55 minuts - 370 m d'altitud.
Seguim el camí, en relaxada caminada i al cap d'uns cinc minuts ens desviem a l'esquerra per veure si trobem la font Figuera. No és tasca fàcil, després de superar un marge i algunes esgarrapades, arribem a l'esmentada font, força tapada per esbarzers.
Font de sa Figuera
(WP-11) Font Figuera - 9,5 km - 4 hores i 5 minuts - 346 m d'altitud.
Ara sols queda recórrer el camí que hem fet de bon matí. Després d'una llarga tirada d'uns tres quilòmetres, arribem al punt de partida.

(WP-01) Km 18 carretera Ma-2100 - 12,8 km - 4 hores i 51 minuts - 222 m d'altitud.

A les 12:56 h. arribem als vehicles.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Km. 18 de la carretera Ma-2100 (Alaró)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 38 minuts (Total: 4 hores i 51 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de març de 2020
Components del grup: Tolo, Magdalena, Andreu, Sebastià, Manolo, Eliseu, Pedro  i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central(Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari sempre per camins de carro o tiranys de muntanya.
Referències: Llorenç Soler i Andreu Magraner. Puig de San Miquel (Alaró)

Aquesta és una volta més o manco senzilla, en quant a orientació i esforç físic, però d’una riquesa visual i de patrimoni increïble. Només per veure el seguit de fonts ja compensa l’esforç. Menció especial a la font de sa Gruta, sense oblidar les cases de sa Font Figuera i les d’Oliclar. També agrair la menció. Salut amic, molt especialment en aquests moments.

Efectivament, una volta molt agraïda. Nosaltres és la segona vegada que fem aquesta volta al puig de Sant Miquel. La primera no férem cim i baixàrem passant per les cases de Solleric. En aquesta ocasió i, seguint les vostres passes, pugem al cim, que té unes vistes espectaculars i baixem passant per la font de sa Gruta, un indret encisador.