diumenge, 12 d’abril del 2020

Serra d'Albercutx

Panoràmica
"La ruta d'avui ens mena fins a la base de la península de Formentor, a la zona d'Albercutx, on s'aixeca els cims del Penyal Roig (267 m) i del Morral (353 m). Malgrat la seva baixa alçada, aquesta serra és complicada, apta per excursionistes experts i amb ganes de descobrir un territori seductor". (Tomàs Vibot. El Morral).

Iniciem la ruta al del camí de cala Bóquer, situat a la carretera de circumval·lació que va de Port de Pollença a Formentor (Ma-2210, Km. 59,8).
Com que no és una ruta circular, hem deixat un vehicle en el coll de la Creueta (carretera Ma-2210, Km. 5,3), punt on finalitza.
Cases de Bóquer
(WP-01) Camí de cala Bóquer - 0,0 km - 0 minuts - 11 m d'altitud.
Així doncs, a les 8:08 h iniciem la caminada pel transitat camí que du a la cala, una via ampla que en suau pendent ens mena a les cases de Bóquer, després de creuar una barrera.
El topònim Bóquer prové de Bocchor, important poblat talaiòtic situat a l'oest de la possessió. Les cases, reformades a principis de segle XX, estan presidides per una torre del segle XVII.
Sortim de les cases i, ben aviat passem entre dues grans penyes. Uns metres després de deixar les roques, veiem clarament una canal que fa de boca d'entrada a la fascinant serra d'Albercutx. Aquí deixem el camí per la dreta i iniciem la muntada cap a questa canal. La tasca no és gens senzilla, un autèntic mur de vegetació de garballons, carritxeres i mates llentiscleres ens impedeix avançar còmodament. Després d'una forta muntada i algunes rapinyades, arribem a la fesa, anomenada pas de la Bretxa. Un cop dins, la remuntem i sortim cap a l'esquerra, fins assolir la carena, on s'aixeca una paret seca.
Pas de la Bretxa
(WP-02) Cresta - 1 km - 45 minuts - 165 m d'altitud.
Progressem per la cresta vora la paret i voregem el Penyal Roig, ran dels penya-segats, pel seu costat esquerre. Mantenint la cota, no tardem ens arribar al coll del penyal Roig.

(WP-03) Coll del Penyal Roig - 1,4 km - 1 hora i 5 minuts - 215 m d'altitud.
Aquí les vistes sobre la badia de Pollença i la serra del Cavall Bernat, són espectaculars.
Crestegem en fort pendent direcció nord-est per un terreny abrupte, entre roques carritxeres i garballons, fins assolir la cota 314 m, coronada per una gran fita.
Coll del Penyal Roig
(WP-04) Cota 314 m - 1,7 km - 1 hora i 30 minuts - 314 m d'altitud.
Continuem la serralada cap al Morral, la cota més alta de la serralada, amb la bella vista de cala Bóquer.
El Morral
(WP-05) El Morral - 2,2 km - 2 hores i 2 minuts - 353 m d'altitud.
Un cim summament estilitzat i coronat per un vèrtex geodèsic. Les vistes de la Serra del Cavall Bernat, cap al nord-oest i les badies de Pollença i Alcúdia, al sud, són espectaculars.
Després del merescut descans, [20'], reprenem la marxa cap al nord-est seguint les fites, que, de vegades no passen ben per damunt la carena, sinó per sota d'aquesta. Sense masses dificultats, a les 10:50 h assolim la cota 334 m, amb la cala Bóquer als nostres peus.
Descendim cap a l'est per una estreta escletxa, voltem a la dreta i amb una aèria desgrimpada salvem un graó escarpat per unes lleixes bastant verticals. Un cop superat un dels punts més delicats de la travessia, voltem cap a l'esquerra en ascens i, en un tres i no res, passem per sota de la cota 305 m, sense masses complicacions.
Novament voltem cap a la dreta en descens i amb molta cura, tornem a superar un altre graonada escarpada amb l'ajuda de les mans.
Ara ens dirigim, per davall la carena, amb orientació nord-est cap al coll de la Clo, al qual hi arribem en pocs minuts.
Coll de la Clo
(WP-06) Coll de la Clo - 3,5 km - 3 hores i 34 minuts - 180 m d'altitud.
En el vessant oposat de la collada s'eleva la murada rocosa del Penya del Migdia, freqüentada per escaladors.
Des del coll, avancem orientats a l'est, entre grans roques, carritxeres i garballons, cap als espadats que cauen verticals de la Penya. Voltem a l'esquerra i avancem uns metres per la base dels penya-segats, fins trobar el pas, marcat amb alguna fita, que amb una llarga grimpada ens situa a un collet.
Pas de la Penya del Migdia
(WP-07) Pas de la Penya del Migdia - 3,7 km - 3 hores i 45 minuts - 201 m d'altitud.
Un cop superades totes les dificultats, voltem a l'esquerra i per un terreny rocallós, arribem al final de l’excursió, el Coll de la Creueta.

(WP-08) Coll de la Creueta - 4,1 km - 4 hores i 7 minuts - 207 m d'altitud.
A les 12:15 h, cansats però satisfets del repte aconseguit, posem punt i final a l'aventura d'avui.

Ruta: Lineal.
Inici/ Final:  Camí de cala Bóquer (Carretera Ma-2210, Km. 59,8) - Coll de la Creueta (Ma-2210, Km. 5,3)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de febrer de 2020
Components del grup: Fernando, Sebastià, Pedro + Ras i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Mallorca Nord (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari curt intens i sense camí. Presenta trams exposats on s'ha de fer us de les mans.
Referències: Tomàs Vibot. El Morral. Pel Penyal Roig i el mirador de la Creueta.

Vídeo d'en Fernando de Angulo:

Difícil superar aquesta volta en quant a panoràmiques. Un recorregut intens sense camí ni tirany, esporàdiques fites i a on la grandiositat del paissatge t’obliga a fer continues aturades per gaudirlo. Encara que no massa trepitjat cal fer-hi un tomb de tant en tant. La darrera vegada que hi estat, des del coll de la Creueta baixarem, pel centre del comellar cap a les cases d’Albercutx, i des d’allà cap a Bóquer. Tot plegat una molt bona publicació. Salut amic.

A part de la incòmoda pujada fins a la carena per la canal del pas de la Bretxa, la resta és un itinerari preciós, dels que fan afició. El vull tornar a repetir provant d'assolir la carena pel vessat sud, per la canal del Penyal Roig, que segons informacions rebudes, és molt més còmode. Per fer-lo circular, baixar pel comellar de les cases d'Albercutx, com vosaltres.