divendres, 19 de juny del 2020

Moleta de Pastoritx pel vessant nord-oest.

Moleta de Pastoritx
Avui pugem a la Moleta de Pastoritx per una ruta alternativa i poc coneguda, seguint les passes de l'amic Emilio Alonso.

El punt d'inici es situa a la Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa. Hi accedirem per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 400 m d'altitud.

A les 7:44 h iniciem la caminada pujant pel carrer Àustria i després d'un revolt a l'esquerra, ens desviem a la dreta per la pista dels Cairats. La pista de terra segueix direcció nord-est planejant amb la Moleta de Pastoritx a la nostra dreta. No tardem en travessar una barrera metàl·lica per un pas lateral i més endavant, travessem una segona barrera amb un pas canadenc. Després d'ella, deixem el trencall de la dreta que du a sa Coma i seguim recte. Continuem amb suau ascens, passem vora la caseta en ruïnes de la font de na Ropit i, uns metres més amunt, deixem el camí de la Coma dels Cairats i ens desviem pel camí de la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 1,6 km - 30 minuts - 472 m d'altitud.
Continuem en ascens i quinze minuts més amunt, en una nova cruïlla, voltem a l'esquerra (per la dreta aniríem a les cases de sa Coma), tot d'una, deixem un altre camí a l'esquerra i seguim dret, superem un marge per uns escalons, fins arribar al Pla dels Xots.
Pla dels Xots
(WP-03) Pla dels Xots - 2,5 km - 45 minuts - 549 m d'altitud.
Aquí hi ha una paret seca que tanca l’alzinar i fa partió entre les finques de sa Coma i Pastoritx. Franquegem la paret i després de passar pel costat d'un forn de calç, abandonem el camí en diagonal esquerra. Pugem sense camí direcció sud-oest, fins a un petit graó rocós fàcil de pujar. Llavors, marxem cap a la dreta, ascendim fent un parell de ziga-zagues i continuem gairebé planejant cap a l'oest/sud-oest per un estret cingle, molt a prop de la timba, fins arribar a un altre esperó on voltem a l'esquerra per una estreta cornisa. A continuació, pugem fent fa una ziga-zaga dreta / esquerra / dreta i ascendim orientats a sud-oest fins trobar una vertical canal plena de fullaraca i tancada a la part de dalt per un petit marge.
Xemeneia
(WP-04) Xemeneia - 2,9 km - 1 hora i 20 minuts - 635 m d'altitud.
Superada la xemeneia, ens enfilem a les penyes de la dreta i assolim una fantàstica miranda, amb vistes sobre la vila de Valldemossa.
Continuem ascendint cap el sud amb una baixa paret a la nostra dreta, fins arribar a una paret transversal.
Paret
(WP-05) Paret - 3 km - 1 hora i 30 minuts - 660 m d'altitud.
La travessem per un ensorrament i en tendència cap a l'esquerra, ens incorporem a un camí carreter per l'esquerra.  .
Camí carreter
(WP-06) Camí de carro - 3,1 km - 1 hora i 35 minuts - 677 m d'altitud.
Aquest nou camí, en suau descens i entre restes de l'activitat dels carboners,ens mena cap al nord-est fins al Pla dels Xots de Dalt, on trobem el porxo de la Cisterneta.
Porxo de la Cisterneta
(WP-07) Porxo de la Cisterneta - 3,4 km - 1 hora i 40 minuts - 642 m d'altitud.En aquest punt, donant l'esquena al porxo, seguim un tirany que en quinze minuts ens mena a la carena de la muntanya. Tot seguit, orientat a sud-oest, seguim la cresta uns metres separats a l'esquerra, fins assolir el primer cim de la Moleta.
Moleta de Pastoritx
(WP-08) Moleta de Pastoritx I - 3,9 km - 2 hores i 5 minuts - 753 m d'altitud.
Aquí dalt gaudim de bones vistes sobre tota la vall de Pastoritx. També aprofitem per fer una parada [20'] per berenar i recuperar les forces.
Reprenem la marxa seguint la mateixa direcció, fins arribar al segon cim, coronat per una gran fita de pedres.

(WP-09) Moleta de Pastoritx II - 4,1 km - 2 hores i 34 minuts - 754 m d'altitud.
Baixem del cim amb l’ajuda de fites, primer uns metres cap a l’oest i tot seguit cap al sud. Després de passar per un petit coll, el tirany es configura com un bonic camí de ferradura que descendeix marcant un zig-zag continu per dins un bonic alzinar i desemboca a un altre camí transversal. A la nostre dreta localitzem una paret amb un botador de fusta, què és por on continuem.
Paret
(WP-10) Paret - 4,8 km - 2 hores i 54 minuts - 567 m d'altitud.
L’altre cantó de la paret el camí segueix per dins l'alzinar en lleuger descens. Minuts més tard a l’alçada d’una corba deixem el camí i agafem el sender que surt a la dreta, fins arribar a les ruïnes de la font de sa Gruta o font de Son Verí.
Font de Son Verí
(WP-11) Font de Son Verí - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 484 m d'altitud.
Seguim un tirany entre gran roques i vorera un reixat a la dreta. Ben aviat, ens mena al portell d'entrada de la finca de Son Verí, després de franquejat una petita barrera metàl·lica.
Voltem a la dreta i per l'ampla pista asfaltada passem per davant les cases de Sa Coma i més avall pels antics rentadors, fins desembocar a la carretera de Palma a Valldemossa, on voltem a la dreta i arribar al punt de partida.

(WP-01) Valldemossa - 7,4 km - 4 hores i 1 minuts - 400 m d'altitud.
A les 11:45 h arribem on tenim els vehicles.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa)
Pujada acumulada:  422 metres
Temps efectiu sense parades:  2 hores i 45 minuts (Total: 4 hores i 1 minuts)
Excursió realitzada el dia: 3 de juny de 2020
Components del grup: Pere, Eliseu, Joan Amengual, Guillem Castanyer i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari moderat. Des del (WP-03) al (WP-06) no hi ha camí. Cal bon sentit de l'orientació. Hi ha un tram aeri que discorre per un estret cingle on cal anar molt alerta.

Molt interessant aquesta pujada cap a la Moleta i que no hem fet mai. I Quina llàstima la situació de la font de Son Verí. Noltros ens quedarem un poc penjat amb tota aquesta història del coronavirus i no hem arribat a arrencar. Una aferrada amic i enhorabona per la publicació. Salut

Aquesta pujada és molt entretinguda i hi ha un canal amb un petit marge a la part de dalt on es situa el pas d'en Miraviles (segons en Joan Riera), molt interessant.
Agraït pel teu comentari.