diumenge, 30 d’agost del 2020

Racons de Banyalbufar: camins de les Síquies de Dalt, de Baix, els Amoradors i punta de Na Ferranda

Inici camí del Rafal
Una caminada estiuenca pels camins dels regants de Banyalbufar, guiats pel company Jordi Carbonell. Acabem la ruta fent un capfico a l'escar dels Amoradors.

Inici: Deixem els vehicles a l'aparcament que hi ha a la sortida de Banyalbufar anant cap a Estellencs. Gairebé davant del mencionat aparcament, en el Km. 87,4 de la carretera MA-10, s'inicia el camí del Rafal - Sa Costa (Rètol indicador).

(WP-01) Banyalbufar (Aparcament) - 0,0 km - 0 minuts - 130 m d'altitud.
A les 8:36 h, iniciem la marxa pel camí asfaltat del Rafal - sa Costa, que en fort pendent puja entre casetes i bancals. Passats uns vint minuts, ens desviem a l'esquerra pel camí de dit de sa Síquia de Dalt. (En aquest punt hi ha una paret seca i un registre de la canaleta).
Safareig al camí de la Síquia de Dalt
(WP-02) Desviació a l'esquerra - 0,6 km - 20 minuts - 201 m d'altitud.
El sender s'endinsa dins el bosc i tot d'una trobem un primer safareig ben ple d'aigua per regar. El camí segueix sempre la canaleta tapada, s'orienta cap a llevant mantenint l'alçada (cota 210/225 m) i passa pel costat de diversos safareigs, la majoria d'ells buits i abandonats. Així, a devers quinze minuts del desviament, arribem a un pontet on la síquia creua el barranc de Can Fura. Abans hem vist davall del camí i molt tapada per la vegetació, la font homònima.
Pontet
(WP-03) Pontet - 1,1 km - 35 minuts - 212 m d'altitud.
Passat el pontet, el camí segueix cap al nord i ben aviat s'orienta un altre cop a llevant. No hi ha pèrdua, avancem per damunt la canaleta o pel seu costat amb agradable passejada per dins el bosc. De tant en tant, alguna clariana de les branques, ens permet observar les cases de la Vila, les marjades i la costa. Ben aviat, deixem a l'esquerra un tirany que enllaça amb el camí de sa Síquia de Baix i, no ens torbem en arribar a un punt on el camí queda interromput per un penyal i on la canaleta discorre aèria i per dins un estret forat practicat a la roca. Abans d'arribar-hi, veiem una esbaldrec a la paret de la dreta per on creuem. Llavors, avancem per darrera la penya fins enllaçar de nou amb la síquia. Al cap d'uns vint minuts del pontet, arribem a una paret seca amb un botador de branques.
Camí de sa Síquia de Dalt
(WP-04) Paret - 1,9 km - 1 hora - 226 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, tot d'una trobem un petit safareig ple d'aigua i a continuació un altre de ben gran i buit on es veu l'alta paret esglaonada. Un cop passat aquest darrer safareig, arribem a un camí ampla que ens deixa immediatament al camí del Correu (GR-221), on voltem momentàniament a la dreta en ascens per donar un cop d'ull a la font de la Vila.
Pas paret
(WP-05) GR - 2,1 km - 1 hora i 5 minuts - 225 m d'altitud.
Seguim el sender del GR cap a munt i tot d'una deixem a la nostra dreta el camí anomenat de la font de la Vila a s'Arboçar i, un poc més amunt ja veiem també a mà dreta, les escales protegides amb una barana que pugen a la mina de la font de la Vila.
Font de la Vila
(WP-06) Font de la Vila - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 236 m d'altitud.
Aquesta font proporciona aigua de consum a tot el municipi, així com a dues importants síquies de regadiu: la síquia de Dalt i la de Baix. (Fonts de Tramuntana).
Després de visitar la font, tornem enrere fins al sender del GR i tirem avall direcció a Banyalbufar, fins trobar a mà esquerra la rampa de pujada a la canaleta de la Síquia de Baix.
Camí de la Síquia de Baix
(WP-07) Desviació a la síquia de Baix - 2,7 km - 1 hora i 20 minuts - 205 m d'altitud.
Aquest estret camí discorre per damunt la canal o pel seu costat. Entre casetes, horts, jardins i diversos safareigs, entre els quals el de Son Vives, considerat com el més gran del poble. Més endavant transcorre com una balconada per damunt el poble i es troba protegit per una barana de troncs. Finalment desemboca a un carrer de la part alta del poble i pel carrer Sebastià Moranta arriba a la carretera Ma-10.

(WP-08) Banyalbufar - 3,4 km - 1 hora i 47 minuts - 113 m d'altitud.
Voltem a la dreta i davant la plaça de la Vila, torcem a l'esquerra pel carrer de la Font que davalla asfaltat entre marjades i safaretjos, fins al seu final on trobem una petita paret.
Un cop botada la paret, seguim en forta baixada per un tirany erosionat i llenegadís que ens mena arran de mar on hi ha l'escar dels Amoradors i des d'on s'observa l'espectacular Punta de na Ferranda.
Escar dels Amoradors
(WP-09) Escar - 3,9 km - 2 hores i 5 minuts - 11 m d'altitud.
Després de gaudir d'aquest bonic racó [30'], desfem les passes fins arribar un altre cop a la carretera, on girem a la dreta. Anem direcció a Estellencs i després de travessar el torrent de Can Fura, prenem el primer carrer que surt a la dreta per davallar a la Punta de na Ferranda. Seguim baixant per asfalt i al primer creuer ens desviem també a la dreta fins arribar a una caseta. Seguim recta pel costat de la mateixa i per un caminet que davalla precipitadament, assolim la punta.
Punta de na Ferranda
(WP-10) Punta Ferranda - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 19 m d'altitud.
Després de gaudir de les vistes de la costa, retornem enrere pel mateix camí, fins arribar al punt de partida.
Al final a resultat una ruta força agradable i interessant, llàstima del dia, tapat i bascós que no ha acompanyat.

(WP-01) Aparcament - 6,3 km - 3 hores i 45 minuts - 130 m d'altitud.
A les 11:37 h arribem on tenim els vehicles.

Inici/ Final: Banyalbufar
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 3 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12 d'agost de 2020
Components: Agustí, Jordi, Pere, Andreu i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari per camins de carro i tiranys de muntanya. Cal anar alerta a les davallades als Amoradors i a la Punta de na Ferranda.

Veis que seguiu amb la vostra dèria i per tant que estau bé de salut, cosa important en aquests dies. M’ha encantat aquesta volta, ja que desconec aquest tram de la síquia de Dal, que he trobat molt interessant. Ja vaig recórrer la síquia de Baix gràcies a les teves informacions.
Molt bona i novedosa aquesta publicació. Enhorabona i a salutacions amic.

Jo també el vaig trobar interessant aquest camí de la síquia de Dalt, permet més opcions a l'hora de dissenyar recorreguts per aquest indret. També varem veure un tirany que enllaça les dues síquies.
Sí de moment seguim sortint a la muntanya, la nostra afició. Moltes gràcies.