diumenge, 29 de novembre del 2020

Puig de ses Vinyes per la carena de Llebeig

El puig de ses Vinyes amb els seus 1108 m de roca sòlida, és un cim isolat que mira sobre l'embassament del Gorg Blau i alhora contempla el puig Major de Son Torrella, la muntanya més alta de les Illes Balears.

Iniciem l'itinerari a l'entrada de les cases de Son Torrella, aproximadament en km 35,500 de la carretera Ma-10 de Sóller a Lluc.

(WP-01) Portell de Son Torrella - 0,0 km - 0 minuts - 826 m d'altitud.
Comencem la ruta a les 8:05 h amb un dia esplèndid i amb una temperatura fresca però agradable. Seguim la carretera direcció a Lluc, deixem a la dreta en un revolt, el mirador que guaita damunt l'embassament de Cúber (coll des Xoriguer) i just abans del punt quilomètric 35, abandonem la carretera per l'esquerra.

(WP-02) Deixar carretera - 0,6 km - 10 minuts - 826 m d'altitud.
Ens enfilem per les roques i el càrritx orientats a nord/nord-est. Entrem dins el bosc d'alzines pujant per un terreny empinat i rocós. Ben aviat, seguim un petit tàlveg orientats gairebé nord, i al cap d'uns tretze minuts aproximadament, voltem a la dreta i avancem cap al nord-est per un terreny rocós, fins arribar a una esplanada on localitzem una barrera tancada que salvem per un botador metàl·lic.

(WP-03) Barrera - 1,3 km - 30 minuts - 887 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim un camí ampla que planeja en la mateixa direcció que portàvem, fins ensopegar un reixat amb un botador metàl·lic.

(WP-04) Botador - 1,8 km - 40 minuts - 889 m d'altitud.
Aquí s'acaba la bona vida. Ara es tracte de pujar fins al collet entre les cotes 929 m i 961 m. No és tasca senzilla. Un cop a l'altre cantó, avancem sense camí passant a prop d'un arc rocós. Continuem ascendint esquivant les roques escardades i esmolades. Més d'un pic, hem de retrocedir per cercar el millor lloc per avançar, dins aquest entramat rocallós. A la fi, després d'alguna progressió amb l'ajuda de les mans, a les 9:10 h assolim la carena de la muntanya, a la cota 950 m.
Continuem de forma dificultosa cap a gregal per la dreta de la cota 961 m., entre roques esmolades i esquivant les esquerdes, fins arribar al cim de la Penya des Migdia.

(WP-05) Penya des Migdia - 2,4 km - 1 hora i 25 minuts - 983 m d'altitud.
Baixem a un collet i seguim ascendint per la línia de carena per un territori força accidentat. Al cap d'uns deu minuts, assolim el puig de sa Plana.

(WP-06) Puig de sa Plana - 2,6 km - 1 hora i 35 minuts - 991 m d'altitud.
Un cop a dalt, la visió del cim aborrona. A la nostra dreta s'estén el gran buit que desemboca a l'embassament del Gorg Blau.
Just davant nostre veiem dos gendarmes que hem de superar abans d'arribar al coll sud. Després d'una forta davallada amb l'ajuda de les mans, assolim el primer gendarme sense massa dificultat. Per superar el segon, abandonem la línia de la cresta i baixem uns metres cap a l'esquerra, per tornar a pujar de seguida, fins topar amb un reixat. El salvem i seguim crestejant per l'esquerra de la cota 994 m, fins baixar en el coll sud.

(WP-07) Coll Sud - 2,9 km - 1 hora i 55 minuts - 963 m d'altitud.
Aquí fem un descans per menjar alguna cosa i recuperar forces [20']. Reprenem la marxa ascendint pel costat esquerra de la carena no gaire separats de la mateixa línia. La pujada és molt feixuga i vertical, fins al punt que hem d'ajudar-nos amb les mans per seguir progressant.
En uns quinze o vint minuts, ens situem davall la darrera paret abans del cim. Damunt nostre s’obre una cornisa que puja d’esquerra dreta.
Per atacar el cim, utilitzem dues opcions: un grup avança uns metres cap a l'esquerra fins localitzar una marcada fissura vertical d’uns cinc metres d’alçada, amb bones preses però aèria i exposada. Un cop superada, pugen en diagonal per la cornisa i per les roques de l'esquerra amb una aèria grimpada es situen damunt la carena final, què en deu o quinze minuts els condueix al cim.
I l’altre, baixem uns metres vorejant la zona més inclinada i rocosa, fins arribar al centre de la cara nord-oest. Llavors veiem dues canals ben marcades. Pugem en fort rost entre pedres i carritxeres cap a la canal de l'esquerra, més curta i que es divideix en dos a la part final.

(WP-08) Canal - 3,2 km - 2 hora i 45 minuts - 1082 m d'altitud.

Després d'una grimpada per l'interior de la canal, anem cap ma esquerra i assolim el cim coronat per una fita.

(WP-09) Puig de ses Vinyes - 3,3 km - 2 hores i 55 minuts - 1108 m d'altitud.
Gaudim d'un dia esplèndid i d'una espectacular panoràmica del massís del puig Major, destaca l’Agulla del Frare i el Pa de Figa. També, la vista cap a l’interior de Mallorca és sensacional, encapçalada pel Gorg Blau, el puig dels Tossals Verds i també el puig de Massanella.
Baixem per la ruta normal. Des del cim, retrocedim uns quaranta metres (sud-oest) i a la nostra dreta trobem un coster senyalitzat amb una fita. Iniciem la baixada en fort pendent per una llarga esquerda, al final de la qual, ens decantem cap a l'esquerra seguint les fites, per un terreny amb pedreny i terra, combinació perfecte per relliscar. Al cap d'uns uns vint-i-cinc minuts arribem a un reixat, el qual superem per un botador metàl·lic.

(WP-10) Botador - 3,7 km - 3 hores i 30 minuts - 964 m d'altitud.
Avancem orientats a sud-oest cap al coll de s’Escudella però sense arribar-hi. Continuem en suau descens paral·lels a la línia de la carena, deixem a la dreta una gran plana sembrada de pinotells, i arribem al camp de tir, davall el Pa de Figa de Son Torrella. Un poc més endavant, desemboquem a una pista de terra on seguim recte. Seguim avançant per aquest planer camí i creuem un barrera que es pot obrir.

(WP-11) Barrera - 4,4 km - 3 hores i 55 minuts - 882 m d'altitud.

Un poc més avall la pista discorre uns metres paral·lela a la carretera del Puig Major i la travessa. Deixem un grup de casetes d’abelles a la dreta, fins arribar a les cases i a la font de Son Torrella. Passades aquestes la pista finalitza a la barrera d’entrada de la finca (amb un botador), a la carretera davant la base militar.

(WP-01) Portell de Son Torrella - 5,7 km - 4 hores i 16 minuts - 826 m d'altitud.
A les 12:21 h. donem per finalitzada aquesta curta i dura, però gratificant excursió.

Inici/ Final: Portell de Son Torrella (Km 35,500 de la carretera Ma-10 de Sóller a Lluc.)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 42 minuts (Total: 4 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 d'octubre de 2020
Components: Sebastià, Miquel, Jordi, Lluís, Eliseu, Joan A., Magdalena, Joan P., Tolo, Pere G. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari sense camí per un terreny dur i carstificat. Cal estar acostumat a fer grimpades i no patir vertigen.

Aquesta és de ses bones, curta però intensa. La cresta de ses Planes per arribar al cim te fa estar sempre alerta, i la pujada final també, no pots badar gens. A dalt de ses Vinyes tot l’esforç queda compensat amb la panoràmica. Enhorabona Josep per aquesta publicació... i salut.

Moltes gràcies, amic, vaig gaudir molt. Amb un company pujarem per la canal, més fàcil que per l'encletxa i la cornisa. La situació d'aquest cim, dóna molt de joc a les panoràmiques.