dijous, 24 de desembre del 2020

El Castellet i la Moleta de Galatzó

El Castellet

Feia molta estona que els components del grup Viaranys no coincidíem, per anar a trescar junts per la muntanya. Avui ens reunim: en Pere, en Biel, en Fernado, n’Agustí i un servidor, amb l’objectiu de pujar al cim del Castellet, seguir cap a la Moleta de Galatzó i baixar pel camí de ses Planes. Un itinerari curt però exigent, per un territori dur i incòmode, com ens agrada a nosaltres. En Fernando aprofita, com fa cada any per aquestes dates, per plantar el seu petit Betlem mòbil dalt d’un cim i celebrar el Nadal.

Per accedir a la finca pública de Galatzó hem d’arribar a la població des Capdellà i agafar el desviament cap a la carretera de Galilea (Ma-1032) fins a prop del punt quilomètric 2,300. Aquí parteix un camí de terra situat a l’esquerra de la carretera i que ens condueix a la portalada de la possessió, un gran arc de pedra amb una barrera de fusta. El camí de carro continua fins arribar a Ca l’Amo en Biel, senzilles cases de pagès de planta quadrangular, amb clastra central i amb tres cossos edificats.

Barrera

(WP-01) Ca l’Amo en Biel - 0,0 km - 0 minuts - 149 m d'altitud.

Són les 8:23 h quan arrenquem la caminada direcció nord-oest, tot d'una travessem una barrera de fusta per un pas per a vianants i avancem entre camps de conreu. En deu minuts, franquegem el torrent de Galatzó i agafem a la dreta el camí senyalitzat de ses Planes.

Camí de ses Planes

(WP-02) Desviament al camí de ses Planes - 0,5 km - 10 minuts - 162 m d'altitud.

Tornem a franquejar el torrent en un tram obac, i seguim l’ample camí que en ascens ens mena a travessar la canal des Ratxo, que du aigua als enormes safareigs de Galatzó. El sender continua pujant i just després d’una doble corba, trobem a la dreta, una fita al costat d’un pi, punt on deixem el camí.

(WP-03) Deixar camí per la dreta - 1,4 km - 30 minuts - 258 m d'altitud.
Enfilem un coster de carritxeres i garballons seguint les fites. Després de salvar un graó rocós, assolim un ampli llom al costat d'un gran pi caigut.
Aquí, voltem a l’esquerra (nord-est) seguint el llom de la muntanya on s’aixequen alguns pins. Quan arribem pràcticament sota les penyes del cim, girem a la dreta (est) i mantenint l’alçada (350 m), travessem l’ampli tàlveg, sota el qual passa la canal des Ratxo, fins arribar l’aresta rocosa que baixa del cim.

Carena

(WP-04) Carena - 1,8 km - 55 minuts - 341 m d'altitud.

Voltem cap al nord i pugem fora camí per un esquerp roquissar, rodejat de carritxeres i garballons. Ben aviat, trobem les restes d’una murada ciclòpia d l’època talaiòtica.

Paret ciclòpia

(WP-05) Paret ciclòpia - 1,9 km - 1 hora i 5 minuts - 377 m d'altitud.

Deixem enrere la paret i continuem ascendint seguint les fites, en tendència cap a la dreta respecte de la cresta. La pujada es feixuga per un terreny dur i incòmode, fins assolir el cim del Castellet, a les 9:55 h.

Castellet

(WP-06) El Castellet - 2,2 km - 1 hora i 30 minuts - 475 m d'altitud.

Malgrat no gaudir d’un dia molt clar, les vistes són espectaculars, especialment del puig de Galatzó (1027 m), la mola de l'Esclop (928 m) i el puig Batiat (644 m). També divisem el puig de Garrafa (462 m) i, fins i tot, la mola de Sobremunt (715 m).
Després del merescut descans [25’], baixem del cim seguint la carena cap a tramuntana (en front del puig de Galatzó) i al cap d’uns metres, trobem una aïllada roca, més alta que les altres, on voltem a l’esquerra. Superem un petit bot amb una desgrimpada, anant alerta, doncs la roca és banyada per la rosada de la nit passada. N’Agustí baixa primer i ajuda a la resta dient on hem de posar els peus. Després, fem una travessia d’esquerra a dreta per salvar un altre petit bot. Finalment, per la part central de la precipitada davallada, trobem un tercer botet que ens deixa en el coll format pel puig del Castellet i la cota 487 m.
Des del coll, emprenem la pujada cap al segon cim de la jornada. Avancem orientats a nord, per un territori més obert ple de carritxeres banyades per la rosada. A les 11:10 h passem pel cim del puig del Caragol.

Desgrimpada de baixada del Castellet

(WP-07) El Caragol - 2,6 km - 2 hores i 45 minuts - 491 m d'altitud.

No ens hi aturem i seguim cap al nord salvant un petit graó rocallós sense dificultat. Seguim avançant pel llom sense complicacions, direcció al tercer cim d’avui, la Moleta de Galatzó, al qual hi arribem a les 11:35 h.

Segona desgrimpada de baixada del Castellet

(WP-08) Moleta de Galatzó - 3 km - 3 hores i 10 minuts - 507 m d'altitud.

Des de la Moleta, seguim un tirany fitat que davalla suau entre carritxeres direcció nord-oest, fins arribar al camí de ses Planes, on hi ha un rètol explicatiu.

Itinerari aproximat de descens

(WP-09) Ses Planes - 3,3 km - 3 hores i 24 minuts - 458 m d'altitud.

Des d’aquí podem observar restes de les marjades, la barraca de roter i una cisterna.
Llavors el camí, d’amplada de carro, recorre la falda occidental de la muntanya. Més endavant dibuixa uns revolts i passa damunt el safareig dels molins de la finca de Galatzó.

Canal del molí fariner

(WP-10) Desviament a la dreta - 5,1 km - 3 hores i 52 minuts - 231 m d'altitud.
Des d’aquí arribem a les cases de Galatzó, voltant el safareig i baixant pel caminet escalonat que discorre entre marjades de cítrics, a l’esquerra i les altes parets dels molins, a la dreta.

Cases de Galatzó

(WP-11) Cases Galatzó - 5,5 km - 4 hores - 188 m d'altitud.

Un cop a les cases, voltem a l’esquerra i amb agradable passejada, baixem fins a l'aparcament.

El Castellet

(WP-01) Ca l’Amo en Biel - 6,5 km - 4 hores i 17 minuts - 149 m d'altitud.
A les 12:41 h donem per acabada la darrera ruta d’aquest any.
Esperem que l’any vinent sigui un poquet millor i ens puguem reunir més sovint per seguir trescant i descobrint nous viaranys en les muntanyes mallorquines.

Inici/ Final: Ca l'Amo en Biel (Aparcament FP Galatzó)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 24 minuts (Total: 4 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de desembre de 2020
Components: Pere, Biel Pomar, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari complicat amb trams sense camí per un terreny dur i incòmode. A la baixada del cim del Castellet cal fer desgrimpades.
Referències: Tomàs Vibot, El Castellet de Galatzó i Llorenç Soler,  El Castellet i la Moleta de Galatzó.

Una volta realment engrescadora i que em du bons records. Tota aquesta zona de Galatzó és de gran bellesa, la manca d’arbres i el roquissar li donen un encant especial, salvatge diria jo. La visió del cim del Galatzó a una de les imatges és espectacular. Enhorabona, molts d’anys i salut al “grupet” Josep. I gràcies per la cita amic, encara que com bé saps el mèrit és d’altres. Una aferrada.

Ha estat una ruta preciosa, hem gaudit molt d’aquest paisatge tant abrupte.
Moltes gràcies pel teu comentari i molta salut per seguir trescant aquest encetat 2021.