dimecres, 9 de desembre del 2020

Torre des Bosc pel Carrer Nou i el pas de s'Aranya

Morro de sa Vaca

Avui la ruta la fem juntament amb companys muntanyencs d’altres grups, perquè l’amic Lluís Sànchis ens ha convidat perquè ens vol mostrar el pas des s'Aranya. Ja fa molta estona que en parlem, i avui a la fi hem trobat el dia que ens va bé a tots.

La torre des Bosc o de sa Calobra és una torre de defensa situada sobre el penyal de sa Roca Roja, a l'anomenada possessió des Bosc. Des d'aquí es domina l'entrada al port de sa Calobra i al torrent de Pareis. D'aquesta manera la torre impedia l'accés dels pirates, la provisió d'aigua i els saquejos de la zona (Les torres d'Escorca. A. Reynés / G. Ordinas).

El Carrer Nou, unia la plaça de sa Calobra amb el Torrent de Pareis, abans de fer els túnels. El pas de s'Aranya era una via ràpida per arribar o per escapar de la torre de sa Calobra.

Inici: a la carretera de sa Calobra Ma-2141 Km 9,500 hi ha una petita esplanada al costat dret de la carretera on podem deixar els vehicles. Coincideix amb l'inici del camí per anar a la cova de sa Campana.

Estret del penyal Bernat

(WP-01) Carretera de sa Calobra - 0,0 km - 0 minuts - 235 m d'altitud.
Així doncs, a les 9:14 h iniciem la caminada per la carretera direcció a sa Calobra. En cinc minuts arribem a l' l'hectòmetre 8, on deixem la carretera i baixem cap a la dreta per un bocí de camí empedrat.

Hectòmetre 8 carretera de sa Calobra

(WP-02) Deixar carretera - 0,3 km - 5 minuts - 216 m d'altitud.
Es tracta d'una braç del camí vell de Lluc a sa Calobra. Immediatament, el camí desapareix engolit per les frondoses carritxeres, dificultant molt el seu seguiment. Avancem en lleugera baixada, direcció al Turmàs, que despunta davant nostre a la llunyania. En vint-i-cinc minuts, arribem a una cruïlla, que encara no s'apreciï, arriba per l'esquerra un camí que ve del port de sa Calobra.

Intersecció (WP-03)

(WP-03) Intersecció - 0,7 km - 30 minuts - 181 m d'altitud.
Aquí anem en tendència a la dreta en ascens, entre roques i carritxeres. Pugem fort per una mena de petit i estret comellar fins passar vora una gran roca en forma de menhir. Si ens girem enrere, veiem la torre des Bosc, el nostre objectiu darrer d'avui. Un cop deixada la roca, anem en tendència a la dreta, sempre per un terreny rocós i escarpat seguint les fites amb atenció. Finalment, després de passar entre les cotes 239 m i 261 m assolim el coll de s'Obaga (265 m), el punt més alt del nostre itinerari.

Coll de s'Obaga

(WP-04) Coll de s'Obaga - 1,1 km - 55 minuts - 265 m d'altitud.
Ens enfilem a les roques de l'esquerra per gaudir d'una espectacular vista del morro de sa Vaca (279 m) i el Turmàs (329 m).
Aquí, davall un pinot, és un bon lloc per recuperar forces [20']. Després de berenar, reprenem la marxa en baixada a través del comellar de sa Cova. Intentem seguir el què queda del camí de s'Hort, el qual enllaçava la possessió des Bosc amb l'hort que hi havia a dins el torrent de Pareis.
El camí és incert, està cobert per la vegetació i algun bocí molt llenegadís per la serena. Així a les 11:05 h arribem a la boca de l'avenc de sa Figuera.

Avenc de sa Figuera

(WP-05) Avenc de sa Figuera - 1,4 km - 1 hora i 50 minuts - 164 m d'altitud.
El tirany continua baixant en fort pendent fent llaçades pel coster esquerra del barranc, mentre veiem, a l'altra banda del torrent, la cova de sa Pols, i al costa el vertiginós Pas de s'Argamassa. Anem avançant i acostar-nos a les timbes del tall del torrent. Sembla increïble poder baixar per aquest pendent tant vertical. De cop retrobem el camí aguantat per uns marges penjants literalment al buit, on hi ha un bocí que s'ha esbaldregat. Un poc ajupits, per culpa d'una mata, donem una passa llarga i exposada per evitar posar els peus damunt una pedra inestable. Mentre baixem els darrers metres, si girem la vista enrere, veiem l'espectacular cova de ses Voltetes.
A les 11:40 h arribem al jaç del torrent de Pareis.

Cova de la Pols

(WP-06) Jaç del torrent - 1,8 km - 2 hores i 30 minuts - 3 m d'altitud.
Des d’aquí encara es veu una part del marge del pas de les Voltetes. Cap a la dreta molt a prop veiem el gorg Dolç o de s'Esbaldregat. Al costat dret del torrent se situa la pujada pel pas de s'Argamassa, equipat amb cordes de seguretat.
Avancem per dins l'ample llera del barranc direcció a la desembocadura. Un poc més endavant, a l’esquerra, deixem l’Hort, amb una paret seca que el protegia i arribem a s’Olla del torrent.
Caminem cap a les escaletes d'accés als túnels i abans del primer, trobem uns rètols informatius a l'esquerra, just darrera veiem l'inici del tirany que ens menarà a pujar pel anomenat Carrer Nou.

Carrer Nou

(WP-07) Inici Carrer Nou - 2,6 km - 3 hores i 10 minuts - 4 m d'altitud.
Fins als anys 60 per accedir del port de sa Calobra al torrent de Pareis, s'havia de passar pel Carrer Nou, un camí de ferradura on hi foren construïts més de 300 escalons, molts avui ja desapareguts. És un camí molt dur i molt deteriorat que puja per dins una estreta esquerda.
Un cop equipats amb l'arnés i el casc, iniciem la pujada cap al xap obert a la cinglera. A mitja pujada, ens repleguem per evitar tirar-nos pedres. Les vistes de s'Olla són impressionants. Després de gairebé cent metres de fort desnivell assolim el collet, on deixem el Carrer Nou, que continua en baixada cap a l'altre vessant i girem a l'esquerra, on ja veiem el cable que equipa el vertical pas de s'Aranya. Són les 12:50 h.

Pas de s'Aranya

(WP-08) Pas de s'Aranya - 2,7 km - 3 hores i 28 minuts - 82 m d'altitud.
El pas aprofita una escletxa a la roca on hi ha bones preses per envestir la primera part del pas, després s'han de superar unes roques encletxades. Superades aquestes roques ve una cornisa que ens mena cap a la dreta, on trobem la sortida del pas i on hi ha un ullastre. (Passos de l'illa de Mallorca).
Un darrera l'altre anem pujant assegurats amb la tècnica de les vies ferrades. Els guies ens avisen de que a cada tram de cable només pot haver-hi una persona.
Una vegada superat el pas, les penúries encara no s'han acabat. Avancem orientats a sud-oest, una dura i incòmode pujada, per un roquissar farcit d'espesses carritxeres i de grans penyes esquerdades, cap a la torre des Bosc. Hi arribem a les 13:50 h.

Torre des Bosc

(WP-09) Torre des Bosc - 2,9 km - 4 hores i 36 minuts - 175 m d'altitud.
Aquí fem una aturada llarga per recuperar forces [45']. Després de dinar, reprenem la marxa orientats a sud. Un poc més endavant, deixem a l'esquerra l'aljub que utilitzaven els torrers i passem un pas estret entre penyes. Les fites ens menen a la cruïlla, on a la dreta hi ha el tirany que baixa al port de sa Calobra. Ara sols resta seguir més o menys el mateix traçat que hem fet de bon matí, fins arribar a la carretera.

(WP-01) Carretera de sa Calobra - 4 km - 6 hores i 6 minuts - 235 m d'altitud.
A les 15:20 h, cansats i satisfets, posem fi a l'excursió. Els companys muntanyencs han preparat un bon berenar de comiat.
Moltes gràcies Lluís Sànchis i Bernat Mendez pel vostre guiatge i ajuda, ha estat un plaer compartir aquest dia de muntanya amb tots vosaltres.

Inici/ Final: carretera de sa Calobra Ma-2141 Km 9,500 (Escorca)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 25 minuts (Total: 6 hores i 6 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30 d'octubre de 2020
Components: Lluís Sànchis, Bernat Méndez, Joana, Fernando, Agustí, ... i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari curt i sense camí per un terreny dur, escarpat i incòmode. Cal estar acostumat a fer grimpades i no patir vertigen. Per superar el pas de s'Aranya convé auto assegurar-se.

Chapeau Josep! Una gran volta per acabar pujant pel pas de s’Aranya. Tot el recorregut és extraordinari... i quina llàstima el deteriorament del caminet per baixar al torrent. Tot plegat una passada Josep, fotografia, informacions... i el pas. Salut amic!

L’itinerari, com bé saps, discorre per uns paratges feréstecs i preciosos alhora. El traçat de ses Voltetes necessita una restauració urgent si no volem perdre per sempre aquesta obra mestre.
El pas, molt divertit i vertiginós, anant assegurat es fa molt tranquil.