divendres, 15 de gener del 2021

Lloret, turó de Son Daviu i la Comuna

Església parroquial

Recorregut per descobrir els voltants de migjorn i ponent de Lloret de Vistalegre. Durant l’itinerari podem observar pous, sínies, síquies, marges, murs de pedra, barraques,... entre extensos sementers de cereals i caps de secà. Acabem fent una volta per la garriga de la Comuna, on es troba el centre geogràfic de Mallorca.

Iniciem la caminada al principi del carrer Major, just davant d’una de les entrades a la zona de sa Comuna.

Carrer Major

(WP-01) Lloret (Carrer Major) - 0,0 km - 0 minuts - 160 m d'altitud.
A les 10:49 h entrem al nucli urbà pel carrer Major. Tot d’una deixem a la dreta al costat d’una era de batre, el molí de Can Gomila del segle XVII, no té base habitatge però sí cintell, i conserva l’escala de caragol de pedra maresa. Després d’una tirada recta arribem a la plaça Verge de Loreto, on voltem a la dreta baixant per la costa des Pou. Deixem a l’esquerra l’església parroquial i l’ajuntament, fins arribar a la carretera de Sineu a Pina (Ma-3130).

Pou de Lloret

(WP-02) Pou i creu - 0,8 km - 20 minuts - 163 m d'altitud.
Pou d’extracció d’aigua de dotze metres de profunditat. Apareix ja documentat al segle XVI. Té un coll quadrat de pedra amb un abeurador sota un dosser conformat per quatre pilastres de marès que sostenen una volta amb la inscripció: “In medio Maioricae adestis. Anno Sancto MCMXCIX” (Sou al centre de Mallorca. Any del Senyor 1999) (GOB Itineraris pel Pla de Mallorca).
Anem cap a la dreta per la carretera i ens desviem pel segon carrer a l’esquerra. Baixem pel camí de sa Font, també conegut com el camí des Joncs que ens mena a la fora vila rural. Deixem a la dreta Can Bou i, un poc més endavant, la finca des Pontarró, fins arribar a un entreforc.

(WP-03) Desviament a la dreta - 2 km - 40 minuts - 135 m d'altitud.
Seguim cap a la dreta pel camí d’Algaida. A pocs metres deixem momentàniament el camí de Son Daviu i seguim tot dret per visitar la font Figuera (dreta).

Font Figuera

(WP-04) Font Figuera - 2,3 km - 45 minuts - 141 m d'altitud.
Un dels pous més representatius del terme. Té una fondària de tres metres i és de construcció paredada en sec. Al costat hi ha dues piques de gran mida obrades en pedra viva.
Tornem en rere fins trobar de nou el camí de Son Daviu, on voltem a la dreta. El camí ascendeix entre parcel·les, primer asfaltat per convertir-se en tirany de terra i ens mena al mirador de Son Daviu, protegit per una barana de fusta.

Turó de Son Daviu

(WP-05) Turó de Son Daviu - 3,1 km - 1 hora - 162 m d'altitud.
Al fons, les muntanyes de Randa i al davant tota la plana de Son Brondo.
Seguim el camí que baixa en fort pendent i desemboquem al camí asfaltat de Son Fred, on voltem cap a la dreta.
Avancem cap a l’oest/nord-oest entre camps de conreu i arribem a una nova cruïlla de camins.

(WP-06) Cruïlla - 3,8 km - 1 hora i 30 minuts - 149 m d'altitud.
Davant nostre seguim pel camí asfaltat de Son Bauló (Rètol indicatiu). El sender avança entre camps de secà i, a poc més d’un quilòmetre, ens mena a la carretera de Lloret a Pina.
A la dreta, observem una antiga batedora DO-GA, el nom de la qual prové de les inicials de Domingo Fontrroig i Gabriel Prohens, els dos impulsors de l’empresa que fabricaren aquestes batedores, que permetien batre el gra més ràpidament.
Aquí nosaltres continuem tot dret, deixem el cementeri a la dreta i entrem dins la Comuna de Llorito.

Sa Comuna

(WP-07) Sa Comuna - 5,2 km - 1 hora i 50 minuts - 160 m d'altitud.
Ens endinsem dins un pinar travessant l’àrea recreativa i passem per un pontet de fusta. Seguim pel camí Blanc que volta lleugerament cap a la dreta i un poc més endavant ens desviem a l’esquerra per arribar-nos al centre de Mallorca, marcat amb un monòlit de pedra que serveix de fita geogràfica.

Centre de Mallorca

(WP-08) Centre de Mallorca - 6,4 km - 2 hores i 14 minuts - 142 m d'altitud.
Després de dinar, reprenem el camí cap al nord i, tot d’una trobem un entreforc de camins, on nosaltres seguim cap a l’est, pel camí de l’Aljub. No ens torbem en arribar a una esplanada on hi ha l’aljub que dóna nom al camí i una petita capella dedicada a Sant Francesc. Per aquest mateix camí sortim de l’àrea de sa Comuna i arribem de nou al carrer Major.

(WP-01) Lloret - 7,4 km - 32 hores i 24 minuts - 160 m d'altitud.
A les 14:13 h donem per finalitzada la passejada d’avui.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Carre Major. (Lloret de Vistalegre)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 11 minuts (Total: 3 hores i 24 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5 de gener de 2021
Components del grup: Agustí, Aina, Tomeu, Maria, Cesca i Josep.
Cartografia: Mapa Pla de Mallorca. Editorial Alpina (Escala: 1:50.000)
Observacions: Itinerari gairebé planer, apta per a tota la família.
Referències: Tomàs Vibot. Mallorca Interior. Volum I

Una altre volta ben engrescadora pels voltants de Costitx... i per la Comuna. Enhorabona i salut amic.

Sempre tant atent, moltes gràcies.