dimecres, 17 de març del 2021

Santuari de Cura

Rentadors de Randa

Iniciem l’excursió a l'aparcament de Randa (Algaida), situat just davant l’església parroquial del segle XVIII, dedicada a la Immaculada Concepció i al beat Ramon Llull.

(WP-01) Randa - 0,0 km - 0 minuts - 281 m d'altitud.

A les 8:10 h iniciem la marxa pel carrer de l'Església, deixem a l’esquerra la carretera a Montuïri i seguim recte pel carrer empedrat de Sa Font. Passem pels rentadors, la font de Randa i la creu de terme (segles XVI-XVII), coneguda com la creu del Coremer. En sortir de nou a la carretera, tot d’una ens desviem a la dreta pel carrer des Puig.
Pugem per un camí empedrat, entre una paret i Can Pou, fins arribar a un camí asfaltat, el travessem i pugem per un estret tirany escalonat, fins arribar a un camí carreter, on seguim a la dreta, a prop de Cal Suec.
Després de creuar una barrera, el camí s’endinsa a un espès pinar. A uns cinc minuts, deixem a l’esquerra el camí de la coveta d’en Reus i, després d’una tirada, arribem al final de la pista.
Prenem un tirany que s’enfila en fort pendent cap a l’esquerra, fins trobar un rotlo de sitja, en el bell mig del camí.

(WP-02) Rotlo de sitja - 1,4 km - 25 minuts - 402 m d'altitud.

El camí segueix per la cara sud-oest de la muntanya, fins acostar-se a la base d’unes penyes. Un poc més endavant, flanquegem unes balmes i seguim planejant, fins arribar a una esplanada rocosa, a tall de la timba, què és un bona miranda natural.

Balconada natural

(WP-03) Mirador - 1,8 km - 40 minuts - 454 m d'altitud.

Aquí voltem a l’esquerra i enllacem amb el camí que ve del puig de Son Reus, el qual prenem cap a la dreta. El tirany, amb algunes fites, ascendeix un poc, flanqueja les pedreres d’en Batlet i inicia un precipitat descens, fins deixar-nos a la carretera, després de creuar un portell amb barrera.

(WP-04) Carretera - 2,5 km - 1 hora - 385 m d'altitud.

Aquí ens incorporem a la carretera per l’esquerra, en descens. Al cap de cinc minuts, localitzem, a la dreta un tirany per on iniciem la pujada cap al puig de Cura.

Puig de Son Reus

(WP-05) Tirany - 2,7 km - 1 hora i 5 minuts - 375 m d'altitud.

El tirany, ben fressat i erosionat pel pas de les bicicletes de muntanya, ascendeix zigzaguejant per la cara sud de la muntanya, fins trobar un altre tirany transversal, a la base dels penyals, on ens incorporem a la dreta. Avancem planers i no ens torbem en trobar una galeria oberta a la penya.

Galeria I

(WP-06) Galeria - 3,5 km - 1 hora i 30 minuts - 515 m d'altitud.

Es tracta d’un punt subterrani de comandament (d’uns 40 m de penetració), preparat per a una eventual invasió de l’illa durant la guerra civil. No era un polvorí ja que no conté cap respirall. (Vicenç M. Rosselló i Josep Sacarès. El puig de Randa i les fonts del seu entorn.)
Després d’una aturada per berenar [20’], reprenem la marxa pel mateix camí, i tot d’una enllacem amb la carretera que puja al monestir. Avancem devers quatre-cents metres, fins arribar al caire dels penya-segats de la zona oriental del Puig de Cura, des d’on es veu el pas de sa Geneta i una àmplia vista del Pla de Mallorca.

Penya-segats

(WP-07) Morro d’en Moll - 4 km - 2 hores - 518 m d'altitud.

Continuem uns pocs metres per la carretera i, al primer revolt l’abandonem. Avancem cap al nord, fins topar un tirany que puja a través del bosc d’Albenya, pel vessant nord d’aquesta muntanya, on ens incorporem a la dreta. Però quan aquest tirany volta a l’esquerra, nosaltres el deixem i baixem una rampa inclinada en diagonal dreta, per damunt pedres estratificades que semblen esglaons. Anem voltant cap al sud seguint un tirany que discorre per la base de les altes parets del Morro d’en Moll. Seguim avançant damunt l’estret i aeri cingle en direcció sud, fins trobar l’enorme balma anomenada cova des Migdia.

Cova des Migdia

(WP-08) Cova des Migdia - 4,4 km - 2 hores i 20 minuts - 497 m d'altitud.

La fractura que afecta el flanc oriental del puig de Randa ha afavorit una sèrie de processos mecànics i meteòrics sobre materials calcarenítics que expliquen la gran concavitat de prop de 40 m. (Vicenç M. Rosselló i Josep Sacarès. El puig de Randa i les fonts del seu entorn.)
Per accedir-hi, hem de pujar per un coster rocallós molt inclinat i cobert de pedreny força perillós, doncs la timba que tenim als peus imposa.
Després de gaudir del lloc i de les vistes, retornem enrere pel mateix camí, fins trobar el que puja d’Albenya, el qual ens deixa a la carretera a l'alçada de les antenes i del radar de control aeri. Voltem a la dreta i en no res, arribem al Santuari de Cura.

Entrada a Cura

(WP-09) Puig de Cura - 5,2 km - 2 hores i 45 minuts - 539 m d'altitud.

Des del santuari, retrocedim uns metres fins a l'altura del radar. Aquí voltem a l'esquerra per prendre el camí de Bon Pastor, que es dirigeix en sentit oest/nord-oest per sota les penyes des Colomer i arriba a les segones galeries, excavades durant la guerra civil.

Galeria II

(WP-10) Galeria - 6,1 km - 3 hores i 14 minuts - 505 m d'altitud.

El sistema que mira al nord consisteix en una galeria en angle recte amb tres boques i cinc estàncies practicables de 5x10 m i 2,75 m d’alçada. No era un polvorí, doncs no hi ha cap respirall. (Vicenç M. Rosselló i Josep Sacarès. El puig de Randa i les fonts del seu entorn.)
Un cop travessat el túnel, un poc més avall, passem per una balconada natural des d'on es gaudeixen bones panoràmiques de la serra de Tramuntana i el Raiguer.
Ara el corriol s'endinsa dins el bosc i es precipita en fort pendent per una rampa fàcil de llenegar, sobre to és banyada. Passat aquest incòmode bocí, el camí continua en suau descens voltant la muntanya, fins a desembocar a la carretera. Baixem uns metres fins al primer revolt, on trobem un portell de ferro.

(WP-11) Portell - 7,2 km - 3 hores i 40 minuts - 336 m d'altitud.
L'altre cantó seguim nord-oest per un viarany que discorre per dins un torrentó paral·lel a la carretera, i en pocs minuts ens mena al llogaret de Randa, tancant el cercle d'aquest entretingut itinerari.

(WP-01) Randa - 8 km - 4 hores - 281 m d'altitud.
Arribem a l'aparcament a les 12:09 h.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Randa (Algaida)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 44 minuts (Total: 4 hores))
Excursió realitzada el dia: 10 de març de 2021
Components del grup: Pere, Magdalena, Sebastià, Nofre, Joan R., Joan A., Tolo i Josep.
Cartografia: Mapa Pla Mallorca. Editorial Alpina (Escala: 1:50.000)
Observacions:
Itinerari sempre per camins o tiranys de muntanya. A la davallada del cim de Randa, després del túnel, hi ha un curt tram on el pendent és molt pronunciat i cal anar alerta a patinar. L'accés a la cova des Migdia és perillós, hi ha despreniments i s'ha de caminar per damunt un estret i aeri cingle.

Molt bona la publicació d’aquesta volta, i més tenint en compte la variació que heu (has) fet als itineraris habituals per aquesta contrada. El que més agraesc de les publicacions son les idees o les variacions dels recorreguts, que ens donen l’oportunitat de tornar a llocs coneguts per camins o trams no trepitjats abans. Enhorabona Josep per tot plegat. Salit amic.

M’alegra que aquest itinerari t’aporti alguna variació per aquesta rodalia. Gairebé sempre queden camins i racons per descobrir. A mi em passa el mateix amb les teves i altres publicacions, sempre aprenc trams desconeguts que em permeten dissenyar futures rutes. Això te de bo compartir-les.
Agraït pel teu amable comentari.