dissabte, 5 de juny del 2021

Forat de Can Bajoca a la serra Mitjana

Inici
: a prop de la cases de Massanella, situades a la carretera Ma-2112 de Mancor a Caimari.

(WP-01) Cases de Massanella - 0,0 km - 0 minuts - 214 m d'altitud.
A les 7:55 h iniciem la caminada per la carretera direcció a Mancor i, uns dos-cents metres més endavant, salvem una reixa per un portellet. Anem a l'esquerra, travessem una nova barrera, girem a la dreta i, de seguida a l'esquerra, per un portell amb un pas canadenc.
El camí carreter segueix planer cap al nord-oest paral·lel al llit del torrent del Corral Fals. Transcorreguts uns trenta minuts, arribem a les cases de Can Bajoca, a la dreta.

(WP-02) Can Bajoca - 2,3 km - 30 minuts - 240 m d'altitud.
Continuem caminant pel camí principal i molt aviat [3'] l'abandonem per l'esquerra per travessar el torrent.

(WP-03) Deixar pista - 2,6 km - 33 minuts - 251 m d'altitud.

A l'altre cató, creuem una paret per un ample esbaldrec, deixem un forn de calç a l'esquerra i agafem cap a la dreta un corriol. El senderó, un bonic camí de bístia, ascendeix costerut fen llaçades, fins arribar a un portell amb barrera que separa les finques de Massanella i el Rafal.

(WP-04) Portell - 2,8 km - 45 minuts - 336 m d'altitud.

Gaudim de bones vistes del torrent del Corral Fals i les muntanyes de l'altre costat.
Passat el portell, deixem a l'esquerra el tirany que ens menaria al comellar Gran i seguim nord per un tirany pedregós amb marget de sosteniment. Després d'una curta tirada recta i planera, volta a l'esquerra (nord-oest) i discorre per sobre dels espadats del congost de s'Arreplegada. Al cap d'uns minuts, deixem a la dreta el tirany que baixa a s'Estret pel pas de s'Ullastrte.

(WP-05) Al pas Ullastre - 3,6 km - 1 hora i 18 minuts - 439 m d'altitud.
Un xic més endavant, el camí ascendeix per una mena de canal entre roques i, quan el camí dibuixa una corba tancada a l'esquerra, nosaltres l'abandonem momentàniament i seguim en tendència cap a la dreta per arribar a una balconada a tall de les timbes.

(WP-06) Balconada - 3,9 km - 1 hora i 30 minuts - 475 m d'altitud.

Estem gairebé damunt de s'Estret. Tenim fantàstiques vistes sobre el Massanella.
Retornem a la corba esmentada i continuem seguint el tirany, el qual ascendeix menys marcat fent algunes llaçades. Als pocs minuts, deixem a la dreta una aïllada roca i després de passar per damunt de dos rotlos seguits, arribem a l'espectacular Forat de Can Bajoca.

(WP-07) Forat - 4,7 km - 2 hores i 5 minuts - 560 m d'altitud.

Després d'una pausa per berenar [25'], traspassem el Forat, anem a l'esquerra (oest) i tot d'una baixem cap al nord, seguint un tímid caminet. Davant nostre veiem les cases del Bosc i al fons es Rutló (813 m). Aquest tirany passa pel costat d'una baixa paret i volta a la dreta (est) en descens, fins desembocar a la canaleta de Massanella.

(WP-08) Canaleta - 5 km - 2 hores i 50 minuts - 457 m d'altitud.

Ara seguim a la dreta en lleuger descens per damunt l'estreta síquia i, devers quatre-cents metres més endavant i abans que aquesta es precipiti al fons del congost, la deixem per l'esquerra.

(WP-09) Camí - 5,4 km - 3 hores i 15 minuts - 400 m d'altitud.

Prenem un antic camí, empedrat alguns bocins i amb notables escopidors, que baixa zigzaguejant cap a l'est. Llavors s'engorja d'una manera espectacular entre altes penyes sustentat per grans marges de paret seca. Després de creuar el torrent des Bosc, assolim el camí, on ens incorporem a la dreta.

(WP-10) Pista - 5,6 km - 3 hores i 20 minuts - 356 m d'altitud.

La pista s'engorja i passa per l’Estret, part més estreta del congost de sa Replegada. Al cap d'uns quinze minuts arribem a la casa de Can Bajoca.
Ara solos resta caminar més de dos quilòmetres d'avorrida pista, fins arribar de nou al punt de partida.

(WP-01) Cases de Massanella - 9,2 km - 4 hores i 20 minuts - 214 m d'altitud.
A les 12:15 h donem per finalitzada l'excursió.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Cases de Massanella
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 10 minuts (Total: 4 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5 de maig de 2021
Components del grup:
Pere, Joan P., Joan R., Joan A., Sebastià, Andreu, Margarita. Nofre, Lluís i Josep.
Cartografia:
Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Itinerari per camins de carro i tiranys de muntanya.

Una volta ben maca per un territori ben conegut i pròxim. Fa temps que volem tornar trepitjar aquest territori de la serra Mitjana, i aquesta ruta és un bona opció. Molt bona publicació i fotografia. Salut amic.

És una ruta senzilla (per vosaltres) i molt agraïda. M'alegra que et sembli una bona alternativa per arribar a aquest impressionant indret.
Molt agraït pel teu amable comentari.
Salut i muntanya!

Unknown ha dit...

Bones tardes,
gràcies per publicar aquestes rutes, ens serveixen molt per poder fer excursions i descobrir noves rutes, sempre precioses.
Aquest proper dilluns volíem fer sa des forat de can Bajoca i no ens queda clar si hem de pagar per poder accedir-hi o hem de demanar permis a ses cases de Massanella. Veig per google maps que hi ha barreres que semblen tancades...Moltes gràcies per la seva ajuda

Hola bon dia,
Gràcies a tu per seguir les nostres rutes, és un plaer.
Per fer aquesta excursió del Forat de Can Bajoca, no és necessari demanar permís a la propietat (finca de Massanella), però si que s'ha de pagar un peatge per poder entrar.
De la carretera, heu d'entrar a l'antic aparcament del restaurant Son Catlar salvant una reixeta. Caminar uns metres cap a l'esquerra, travessar una nova barrera, girar la dreta i, a uns tres minuts, heu de travessar les barreres a la nostra esquerra (N), ja al costat de les Cases de Massanella. Si porteu gps, el track us ajudarà a entrar a la finca.