dissabte, 19 de juny del 2021

Puig de n'Angelè

Inici
: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa). Hi accedim per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200 (Carrer Àustria).

Pista dels Cairats

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 0,0 km - 0 minuts - 432 m d'altitud.

A les 7:39 h, iniciem la caminada cap al nord-est per la pista de la Coma dels Cairats. De seguida, franquegem una primera barrera per un pas lateral i al cap de pocs minuts, una segona amb un pas canadenc. Seguim recte en suau ascens, passem per la caseta ensorrada de la font na Ropit i, uns metres més amunt, deixem a la dreta el camí pel qual tornarem. Seguim avançant per la pista i al cap de pocs minuts, franquegem la barrera d'entrada a la finca pública de Son Moragues.

Barrera de Son Moragues

(WP-02) Barrera - 1,7 km - 25 minuts - 509 m d'altitud.

A partir d'aquí, entrem dins un bonic bosc d'alzines on trobem diversos ranxos de carboners. El camí s'endureix ja que el pendent és molt pronunciat. Després de superar diversos revolts formigonats, arribem a l'àrea recreativa de la font des Polls, un font de mina de pedra en sec ben conservada.

Font dels Polls

(WP-03) Font dels Polls - 2,8 km - 55 minuts - 698 m d'altitud.

Aquesta font té una mina amb llinda i dues piques al seu costat.
Canviem de direcció, prenem el ramal de la dreta i pugem pel camí des Caragol. Després dels primers revolts, el sender, molt mal menat i amb curts trams esbaldregats, puja per un comellar molt estret amb fort pendent. Uns vint minuts des de la font, deixem a la dreta un braç de camí (WP-09) que agafarem més tard a la baixada del cim, fins arribar a un rotlo de sitja, on acaba el camí. A partir d'aquí, seguim cap al nord per un tirany fitat, fins arribar a una paret de terme que limita Deià i Valldemossa.

Paret de terme

(WP-04) Paret de terme - 4 km - 1 hora i 45 minuts - 930 m d'altitud.

Un cop a l'altre cantó, voltem a la dreta i baixem fora camí cap al sud-est mantenint la paret a la nostra dreta, fins arribar al fons d'un tàlveg.

(WP-05) Tàlveg - 4,3 km - 1 hora i 55 minuts - 873 m d'altitud.
Puguem per l'altre vessant seguint sempre vorera de la paret, fins assolir la cota 903 m i tornem a baixar, fins arribar al coll de Pastoritx.

Coll de Pastoritx

(WP-06) Coll de Pastoritx - 4,6 km - 2 hores i 10 minuts - 870 m d'altitud.

Del coll, seguint amb la mateixa direcció que portàvem i ascendint amb fort pendent, arribem a una roca que ens impedeix el pas. Traspassem la paret anant alerta amb la reixeta de punxes.

Paret des Teix

(WP-07) Pas paret - 4,8 km - 2 hores i 25 minuts - 955 m d'altitud.
Un cop superat aquest entrebanc, tot d'una voltem a l'esquerra i per un  pendent ja més suau, assolim el puig de n'Angelè.

Puig de n'Angelè

(WP-08) Puig de n'Angelè - 4,9 km - 2 hores i 30 minuts - 965 m d'altitud.

Després del merescut descans [25'], baixem del cim pel mateix itinerari, fins al Camí des Caragol, el qual seguim uns 500 m, fins que el deixem per l'esquerra.

(WP-09) Desviament a l'esquerra - 6,5 km - 3 hores i 50 minuts - 790 m d'altitud.
Seguim aquest camí de carro mantenint la cota i, al cap d'uns minuts [7'], trobem unes fites a la dreta, punt on ens desviem cap a sud-oest.

(WP-10) Deixar camí - 6,8 km - 3 hores i 57 minuts - 804 m d'altitud.
Les fites ens menen en descens per dins l'alzinar fins a la part alta d'un esperó, des d'on, la vista sobre Valldemossa cap a sud-oest, resulta espectacular. Aquí, si enèsim cap a la dreta, baixaríem pel pas de sa Regata de sa Coma.

Vistes a Valldemossa

(WP-11) Esperó - 7,1 km - 4 hores i 5 minuts - 758 m d'altitud.

Nosaltres seguim amb la mateixa direcció que portàvem per damunt els espadats del cingle dels Cairats. Transcorreguts uns nou o deu minuts, travessem una baixa paret de pedra per un ensorrament.

(WP-12) Paret - 7,3 km - 4 hores i 15 minuts - 715 m d'altitud.
Camí endavant, en tres minuts més, desemboquem a un camí carreter, on ens incorporem cap a la dreta en descens. A la primera corba, a tall dels espadats, gaudim d'una bona vista del cingle dels Cairats i de la canal del pas de sa Regata.

Vistes al pas de sa Regata de sa Coma

(WP-13) Balconada - 7,5 km - 4 hores i 20 minuts - 660 m d'altitud.

Aquest camí, d'amplada de carro, avança cap al sud/sud-oest i abans d'arribar al Pla dels Xots de Dalt, el deixem per la dreta. Avancem uns metres un poc confosos, fins anar a trobar una paret amb un esbaldrec.

(WP-14) Portell - 7,9 km - 4 hores i 25 minuts - 633 m d'altitud.
Ara el tirany baixa decidit per dins l'alzinar, travessa un portellet i ens mena al Pla dels Xots de Baix. A l'esquerra ens queda el marge que separa l'alzinar de les marjades i fa partió entre les finques de sa Coma i Pastoritx.
Baixem cap a l'oest, superem un marge per uns escalons i deixem un trencall a l'esquerra que ens duria a les cases de sa Coma. Pista avall, no ens torbem en enllaçar amb el camí dels Cairats, on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-15) Pista Cairats - 9,2 km - 5 hores - 472 m d'altitud.
Ara sols resta seguir aquesta pista que en relaxada caminada ens mena a la urbanització de s'Arxiduc.

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 10,5 km - 5 hores i 18 minuts - 432 m d'altitud.
A les 12:57 h posem punt i final a l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 57 minuts (Total: 5 hores i 18 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22  de maig de 2021
Components del grup:  Pere, Biel Pomar, i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bastant exigent. Pot presentar dificultats d'orientació, hi ha trams sense camí ni fites.

Com comentes molt acertadament, ès una ruta exigent. Pot semblar el contrari per allò de transitar una part per antics camins de carro, però no és així. La pujada i baixada del cim ai i com el tram fins al Pla des Xots de Dalt poden sorprendre als confiats. Com sempre és una molt bona púbicació d’una ruta força interessant amb bones panoràmiques. Enhorabona Josep.

Aquest ruta és una "curolla" d'un del grup. Volia repetir aquesta ascensió tal qual l'havia feta fa un grapat d'anys. Ell li diu el puig de sant Pere.
Si és una mica "trenca cames", després de tota la pujada monòtona per la pista dels Cairats i pel camí des Caragol, cal superar dos tàlvegs, abans de fer el cim.