dissabte, 8 de maig del 2021

Canal d'en Gordo - Pla dels Aritges - Racó Perdut - Coma dels Cairats

Camí de la Coma dels Cairats

Un itinerari circular per la finca pública de Son Moragues al terme municipal de Valldemossa. Repetim la ruta feta el desembre de 2016, amb algunes petites variacions.

La ruta s'inicia a la Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa). Hi accedim per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200 (Carrer Àustria).

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 0,0 km - 0 minuts - 431 m d'altitud.

A les 7:50 h, iniciem la caminada planejant per la pista de la Coma dels Cairats direcció nord-est cap al Teix. Aviat, franquegem una barrera per un pas lateral i, després d'haver fet uns 400 m des de la sortida, a l'alçada d'una torre elèctrica, deixem la pista principal per l'esquerra, tot franquejant un porticó obert a la reixeta (no importa botar la reixeta).

Desviament a la canal

(WP-02) Desviament a la canal - 0,4 km - 10 minuts - 445 m d'altitud.

Ens endinsem dins l'estreta canal d'en Gordo, fora camí, entre grans blocs de roca i amb rost pronunciat. Ascendim primer nord per després girar a l'esquerra i orientar-nos cap al nord-oest, cercant la millor passa per dins l'estreta torrentera, fins ensopegar amb una alta paret de pedra. Salvem la paret, uns grimpant per la mateix, i uns altres amb una grimpada per la penya de l'esquerra (sageta).
Salvat el pas, continuem ascendint per dins el tàlveg passant per un primer rotlo de sitja tapat per la vegetació i, un xic més endavant, per un segon rotlo cobert de molsa. A mesura que anem pujant, el tàlveg es fa més ample, fins assolir una esplanada on es localitza un ranxo de carboners amb rotlos de sitja, les corresponents barraques i un forn de coure pa.
Des d'aquest punt seguim sense entrebancs pel comellar de la dreta direcció nord, fins arribar al camí transversal de ses Basses, on ens incorporem a la dreta.

Canal d'en Gordo

(WP-03) Camí de les Basses - 1,1 km - 50 minuts - 639 m d'altitud.

El camí, fressat i bo de seguir, ascendeix fent revolts per dins el bosc. Ja fora la protecció del bosc continua fitat per un territori més planer i pedregós envoltat de càrritx. En el moment d'arribar al camí de ses Fontanelles, girem a la dreta en suau ascens.

Intersecció amb el camí de les Fontanelles

(WP-04) Camí de les Fontanelles - 2,6 km - 1 hora i 45 minuts - 885 m d'altitud.

Pel camí de ferradura que fa fer construir l'Arxiduc, amb doble pareteta de sosteniment, una a cada costat, assolim el punt més elevat del dia, el Pla dels Aritges (908 m), on hi ha un clap de Pins i una cruïlla de camins. Són les 9:45 h.

Pla dels Aritges

(WP-05) Pla dels Aritges - 3 km - 1 hora i 55 minuts - 908 m d'altitud.

Fem una aturada per berenar i descansar [25']. Emprenem la marxa cap a la dreta, continuant pel camí de l'Arxiduc. Ara hem d'estar atents ja que transcorreguts uns 500 m més endavant, deixem el camí per la dreta, en un punt poblat per alguns pins.

(WP-06) Desviament a la dreta - 3,5 km - 2 hores i 30 minuts - 885 m d'altitud.
Planegem entre els pins cap a l'est, i de seguida arribem a la zona de la cova de s'Aigo.

Cova de s'Aigo

(WP-07) Cova de s'Aigo - 3,6 km - 2 hores i 35 minuts - 891 m d'altitud.

Una petita cova inundada, com una bassa que serveix d'abeurador pels animals. A la paret de la dreta es pot veure la data gravada: 29-11-55.
Des de la cova continuem cap a l'est paral·lels a unes penyes baixes que ens queden a la nostra dreta. Al cap de pocs minuts girem a la dreta travessant el llom rocós d'aquestes penyes.

(WP-08) Aresta rocosa - 3,8 km - 2 hores i 45 minuts - 875 m d'altitud.
Avancem uns metres entre roques envoltades de càrritx i entrem dins l'alzinar on ja trobem algunes fites que ens condueixen, est/sud-est amb forta baixada, fins al fons d’un tàlveg, on s'hi localitzen alguns ranxos de carboners, és l'indret anomenat Racó Perdut.

Racó Perdut

(WP-09) Racó Perdut - 4,2 km - 3 hores i 3 minuts - 792 m d'altitud.
En aquest punt, surt un camí carreter per on continuem. El sender és ample i pedregós i, en algun bocí, presenta protecció d'escopidors. Transcorre per la capçalera de la coma dels Cairats, i té una bona panoràmica sobre aquesta clotada, el cingle dels Cairats i la moleta de Pastoritx.
Al cap de deu minuts, hem d'estar atents doncs el camí es troba molt desfet i és mal de seguir. Girem a la dreta i baixem uns metres fins a retrobar-lo, just a l'arribada al pas de sa Creu.

Pas de sa Creu

(WP-10) Pas de sa Creu - 4,7 km - 3 hores i 15 minuts - 766 m d'altitud.

Sense creuar el pas, abandonem el camí per la dreta i baixem a una clotada. Descendim sud-oest per dins un pregon tàlveg, tot seguint les esporàdiques fites i les marques de pintura vermella. El pendent és una mica pronunciat i la progressió és lenta.
Creuem una petita torrentera i arribem a un rotlo de sitja i una barraca. Seguim tot dret pel camí que dúiem. Més endavant el camí es consolida com a carreter, marca diverses llaçades i desemboca al fons del comellar, just on hi ha un enorme forn de calç ben conservat. L'altre vessant, ben a prop, veiem la pista de la coma dels Cairats.

Forn de calç

(WP-11) Forn de calç - 4,7 km - 3 hores i 50 minuts - 541 m d'altitud.

El nostre itinerari continua per dins el comellar en suau baixada envoltat de frondoses alzines. Passem pel costat d'un rotlo de sitja i d'un forn de coure pa, travessem una baixa paret, a la dreta de la qual unes fites ens indiquin la pujada al Coconar pel pas de sa Cova, i un xic més endavant, anem a raure a un revolt de la pista de pujada al Teix.

(WP-12) Pista - 6,3 km - 4 hores - 485 m d'altitud.
Avancem per aquest ample camí en còmode passejada, fins arribar a Valldemossa.

(WP-01) Valldemossa - 7,8 km - 4 hores i 30 minuts - 539 m d'altitud.
A les 12,21 h posem punt i final a l'excursió d'avui.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa).
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 7 minuts (Total: 4 hores i 30 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 d'abril de 2021
Components del grup: Pere, Andreu, Joan A., Margarita, Eliseu, Sebastià, Miquel i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central de l'editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: des del (WP-02) al (WP-03) i des del (WP-06) al (WP-09), són els trams que no hi ha camí i poden presentar dificultats d'orientació. Pujades i baixades fortes. Cal estar avesat a fer petites grimpades per superar la paret de la canal d'en Gordo.

Hola Jose
Una variant ben engrescadora de tornar trepitjar tot aquest territori de Son Moragues (finca publica), sense passar pel Pla des Pouet. No per conegut deixa de ser manco interessant. Aquesta canal d'en Gordo és una bona opció. Curiosament sempre l'he feta de baixada. Molt bona la publicació amic. Salut

Una volta coneguda que evita passar per la "Muntanya del Voltor". La pujada per la canal d'en Gordo sempre l'he trobada gratificant.
Gràcies pel teu interès i comentari.