dissabte, 16 d’octubre del 2021

Talaia d'Alcúdia, per l'aresta de llebeig

Talaia d'Alcúdia

El cap del Pinar és la frontera natural entre les badies d’Alcúdia i de Pollença. Una llengua de terra que s’estén cap a la mar i que té en la talaia d’Alcúdia o de la Victòria (446m) la seva elevació més important. (Enric Borràs)

Inici: en l'aparcament de la Ermita de la Victòria, al qual hi arribem per la carretera que comunica Alcúdia i el Mal Pas.

Les Tres Creus

(WP-01) Ermita de la Victòria - 0,0 km - 0 minuts - 132 m d'altitud.

A les 8:20 h iniciem la caminada per la pista forestal que en sentit ascendent ens acosta en poc temps al sender que es desvia a l’esquerra per anar al mirador de ses Tres Creus (Indret on, segons la tradició, un pastor trobà la Mare de Déu, devers l'any 1300).
Continuem pujant per aquest ample sender i, després de franquejar una barrera, el camí pren un fort pendent enmig d'un frondós pinar amb presència de garballons (Chamaerops humilli), la única palmera autòctona d'Europa. Un xic més amunt i després d'una corba a la dreta, obviem el sender que puja fins a la Penya Roja. Continuem una llarga tirada que ens mena al Pla de sa Talaia (321 m), on s'acaba la pista.
Aquí arranca un tirany que ens acosta a la base del cingle. Llavors puja dibuixant un seguit de giragonses, fins assolir el pas de s'Aritja, una obertura artificial a la roca que ens permet passar a l'altre costat de la carena. Des d'aquí, iniciem la darrera pujada cap al cim, deixant de banda una mica abans d'arribar-hi, el camí que baixa al Coll Baix.

Talaia d'Alcúdia

(WP-02) Talaia d'Alcúdia - 2,4 km - 1 hora i 10 minuts - 442 m d'altitud.

En el cim es troba el basament circular d’una antiga torre del segle XVI i un poc més avall dues casetes.
Després de gaudir de la vista i fer un mos [25'], baixem del cim pel cantó oposat per on hem pujat (sud-oest). Tot d'una superem, amb una desgrimpada, un important graó rocós, des del lateral esquerra. Continuem el descens per damunt el llom de l'ampla carena seguint les fites direcció sud-oest. És una baixada fascinant, relativament còmode, neta de vegetació i amb magnífiques vistes a ambdós costats de la carena.
A poc a poc, la carena va prenent orientació sud i la vegetació es fa més present. Un xic més endavant, trobem un tirany que ens mena damunt el coll de na Benet o des ses Fontanelles.

Coll de na Benet

(WP-03) Coll de na Benet - 3,8 km - 2 hores i 30 minuts - 163 m d'altitud.

El coll està envoltat d'ullastres de gran mida, masses de càrritx i un bon nombre de lletreres.
Voltem a la dreta pel camí de les Fontanelles en direcció al campament de la Victòria (nord-oest). Més avall travessem el jaç del torrentó i minuts més tard, localitzem a l’esquerra, ses Fontanelles Fondes.

Ses Fontanelles Fondes

(WP-04) Ses Fontanelles Fondes - 4,4 km - 2 hores i 55 minuts - 94 m d'altitud.

Un cocó semi artificial, gairebé sempre ple d’aigua.
Continuem el tirany sense cap dificultat de seguiment, fins que finalitza al costat d’un gorg artificial, dit el cocó d’en Teler.

Cocó d'en Taler

(WP-05) Cocó - 4,9 km - 3 hores i 10 minuts - 65 m d'altitud.

La ruta continua per una ampla pista de terra. Un poc més endavant, travessa el torrent i pren direcció cap al nord, fins trobar una cruïlla de camins, després d'un dipòsit modern de lluita contra els incendis.

(WP-06) Cruïlla - 5,9 km - 3 hores i 20 minuts - 49 m d'altitud.
Deixem el camí de l'esquerra que ens menaria a la carretera passant pel campament de la Victòria i prenem el camí de la dreta, direcció a l'ermita.
El camí gairebé planeja per la contrada anomenada es Codolar, fins trobar una cruïlla, on seguim pel ramal de la dreta. Travessem el jaç del torrent de l’Aladernar i remuntem en fort pendent, fins tornar a l'aparcament de l'ermita. (Aquest darrer tram és curt però intents).

(WP-01) Ermita de la Victòria - 7,3 km - 3 hores i 58 minuts - 132 m d'altitud.
A les 12:18 h donem per finalitzada l'excursió.

Inici/ Final:  Ermita de la Victòria (Alcúdia).
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 44 minuts (Total: 3 hores i 58 minuts)
Excursió realitzada el dia: 13 d'octubre de 2021
Components del grup:  Pere, Jan, Joan R., Sebastià Ll., Miquel, Margarita, Sebastià E., Tolo, Magdalena, Andreu i Josep.
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya. La baixada per la carena és fora camí.
Referències: Tomàs Vibot, La Talia d'Alcúdia, per l'aresta de llebeig.

Una volta curta però intensa per una zona preciosa. Les panoràmiques des del cim i mentre vaig baixant son realment fantàstiques. Tot plegat una publicació perfecte. També veig que sou un grup nombrós. Enhorabona amíc.

Així és, per a mi el més atractiu d'aquest itinerari és la baixada del cim per la cresta de llebeig, bastant còmode, neta de vegetació i amb magnífiques vistes a ambdós costats.
Si el grup de les caminades "entre setmana" es fa gran.