divendres, 7 de gener del 2022

Puig de Can Llenderina

Castell d'Alaró vist des del cim

Inici
: deixem els vehicles a Orient, llogaret de muntanya del municipi de Bunyola, just davant les cases de Cals Reis (Km. 10,250 de la carretera Ma-2100).

Orient

(WP-01) Orient - 0,0 km - 0 minuts - 466 m d'altitud.

A les 8:11 h iniciem l'excursió caminant per la carretera en direcció a Alaró, seguint el sender del GR 221-D. Devers el km.11, ignorem a la dreta l’inici del camí d’Alaró pel pas de l’Escaleta, i continuem recte per asfalt. Uns tres-cents metres més endavant, deixem a l’esquerra l’hotel l’Hermitage, que antigament es coneixia amb el nom de Son Bernadàs Vell i en arribar a l'altura del coll d'Orient (498 m), veiem a la dreta un portell amb botador i els rètols del sender del GR 221-D.

Font d’en Tries

(WP-02) Desviament a la dreta - 1,6 km - 25 minuts - 502 m d'altitud.

Un cop a l'altre cantó, deixem a l’esquerra la font d’en Tries, es tracta d’una font de mina, amb una galeria de deu metres de llargària revestida de pedra en sec. Hi trobam una piqueta i una canal que treu l’aigua de l’ullal. (Fonts de Tramuntana).
El camí volta a llevant per damunt la font i avança planer enmig d'oliveres. Davant nostre s'alça la petita mola des Penyal des Corbs. Al mateix temps, a la nostra esquerra, gaudim de les vistes de l'inconfusible silueta del Lofra, na Franquesa i la serra de Sa Rateta.
Seguim el camí, gairebé planer entre marjades d'oliveres i després d’una tirada llarga, franquegem un portell sense barrera. A partir d'aquí, iniciem una forta pujada per un camí amb bocins empedrat que zigzagueja per dins l'alzinar, fins arribar al coll del Pouet, una esplanada i cruïlla de camins.

Camí de carro cap al cim

(WP-03) Pla des Pouet - 3,3 km - 1 hora - 696 m d'altitud.

Deixem el GR i anem cap a la dreta, fins trobar un antic camí carreter que s'enfila cap oest/sud-oest. Després d'unes voltes, arribem a una esplanada amb un gran rotlo de sitja i amb impressionants vistes de la vall d'Orient i la Serra. Continuem per damunt la carena amb l'ajuda d'algunes fites, fins assolir el cim de Can Llenderina, coronat amb una gran fita.

Puig de Can Llenderina

(WP-04) Puig de Can Llenderina - 3,9 km - 1 hora i 25 minuts - 771 m d'altitud.

Després d'un descans per berenar i recuperar les forces [25 min.], reprenem la marxa resseguint la carena. Uns dos-cents metres més endavant i arran de la timba, trobem les dues creus dels Feliu de Cabrera.

Creus de Can Llenderina

(WP-05) Creus de Can Llenderina- 4,1 km - 2 hores - 754 m d'altitud.

Són dues creus de ferro d’un metre d’alçada i separades entre si uns deu metres. Són creus de Calatrava i representen les armes de la família Feliu. Des d’aquesta posició es divisen al fons de la vall les cases de Son Bernadàs.
Continuem cap al sud/sud-oest i, immediatament travessem una baixa paret de partió de terme per un ensorrament.
Seguint la mateixa direcció que portàvem, baixem guiats per les fites per dins un rost comellar cobert de vegetació i de roques amb pedres soltes. A mitja baixada trobem un gran rotlo de sitja ben conservat i seguim el descens orientats a oest/sud-oest, fins desembocar amb el camí que puja d’Alaró pel pas de l’Escaleta.

Camí d'Alaró a Orient

(WP-06) Camí - 4,8 km - 2 hores i 30 minuts - 572 m d'altitud.

Ens incorporem cap a la dreta en ascens, fins arribar a una petita plana, on hi ha un rètol que indica "Orient".

(WP-07) Desviament a l'esquerra - 4,.9 km - 2 hores i 35 minuts - 586 m d'altitud.
En aquest punt deixem el camí que es dirigeix cap a Orient i voltem a l'esquerra. Tot d'una, travessem un rotlo de sitja i avancem, en lleugera pujada, fins assolir un collet on hi ha un portell sense barrera. Seguim l'ampla camí que baixa dibuixant alguns revolts, fins arribar a un entreforc i a la dreta una barrera de ferro amb un botador.

Barrera amb botador

(WP-08) Barrera - 6,1 km - 3 hores - 506 m d'altitud.

A l’altre cantó, el camí continua pel costat de conreus d'arbres fruiters, i ens mena a la carretera, després de creuar un portell amb barrera tancada per una obertura a la reixeta esquerra. Orient ens queda a pocs metres a l’esquerra.

Arribant a Orient

(WP-01) Orient - 6,6 km - 3 hores i 14 minuts - 466 m d'altitud.

A les 11:25 h arribem on tenim els vehicles.

Inici/ Final:  Orient (Bunyola).
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 7 minuts (Total: 3 hores i 14 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11 de desembre de 2021
Components del grup:  Fernando, Pedro (amb el Ras) i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: La baixada del cim fins al camí del pas de s'Escaleta és sense camí per un terreny empinat i incòmode. La resta per camins de carro o tiranys de muntanya. Al final de l'excursió, per arribar a la carretera cal superar una barrera tancada per una obertura a la reixeta esquerra.
Referències: Joan Carles Palos. El puig de Can Llenderina i la llarga ombra de les creus dels Feliu de Cabrera.

Track de la  ruta a Wikiloc.

Una volta entretinguda pujar al cim de Can Llanderina des de Orient. Conec el territori i des del cim fins al camí d'Orient cal estar avesats a trescar per llocs de mala peta. Això sí, les vistes de la d'Orient compensen l'esforç. Una molt bona publicació Josep. Salut

És una volta molt interessant amb bones vistes de la vall d'Orient. Malgrat la baixada del cim sigui un poc incòmode, està ben fitada i no és complicada per a excursionistes acostumats a moure's sense camí. És una molt bona opció.
Moltes gràcies pel teu comentari.