dissabte, 22 de gener del 2022

Volta a la Mola de sa Bastida

Casal de sa Bastida

Inici
: deixem el vehicle a l'aparcament de sa Bastida, al barri de Los d'Amunt d'Alaró.

(WP-01) Alaró (Los d'Amunt) - 0,0 km - 0 minuts - 241 m d'altitud.

Des de l’aparcament anem pel carrer de sa Bastida, girem a la dreta pel carrer de Tià Roig i seguim tot dret fins a la plaça de Cabrit i Bassa. Des de la plaça seguim pel carrer de Son Duran que ens condueix al tram asfaltat del camí vell d’Alaró a Orient. Aviat deixem a l’esquerra el portell de Can Corona, amb unes rajoles a la columna de l'esquerra que ens avisen: "Alabat sia Déu" i "Per la vostra pròpia dignitat i respecte als altres, parleu bé".
Continuem amb sua pujada paral·lels al torrent de s’Estret, fins arribar a les cases de ses Artigues on està situada, a l’esquerra del camí, la mina de la font de la Vila o de les Artigues.

Font de ses Artigues

(WP-02) Font de ses Artigues - 1 km - 15 minuts - 276 m d'altitud.

Antic qanat d’època musulmana que abasteix d’aigua la vila.
Aquí deixem el camí que puja al pas de s'Escaleta i voltem a l'esquerra, botant una baixa paret, situada al costa esquerra d'una barrera metàl·lica.
La pista ascendeix descrivint diverses voltes flanquejada per la mola de sa Bastida, a la nostra esquerra. Després d'una llarga tirada, passem pel costa de la font del Quer, situada davall una gran roca al cantó dret del camí.

Font des Quer

(WP-03) Font des Quer - 2,5 km - 50 minuts - 463 m d'altitud.

Seguim la pujada i, en no res passem a l'altura del coll de sa Bastida (517 m) que deixem a l'esquerra. L'ascensió continua amb la penya de la Galera (682 m) al front, mentre a la nostra l'esquerra veiem la mola del Castell d'Alaró.
Més amunt i després de creuar la barrera del Rafal, la pista volta cap a l'esquerra pels peus de sa Galera (682 m) i inicia un descens cap a les cases des Rafal.

Cases des Rafal

(WP-04) Es Rafal - 3,9 km - 1 hora i 35 minuts - 604 m d'altitud.

Uns metres abans de les cases, deixem la pista per l'esquerra i travessem un petit portell. Un cop a l'altre cantó prenem un tirany que baixa en fort pendent cap al sud-est per una zona d'antigues marjades envaïdes de pinar, fins trobar la font dels Polls, davall grans alzines.

Font des Polls

(WP-05) Font des Polls - 4,3 km - 1 hora i 55 minuts - 546 m d'altitud.

És una mina curta d'un poc més de tres metres, feta de pedra seca i coberta plana de lloses; l'aigua surt per una canal fins a un abeurador irregular i es sobrant va per davall des camí fins es safareig que està a uns tres metres a l'altre costat des camí. (Fonts de Mallorca).
El tirany continua baixant envoltant les cases de Cas Secretari, fins trobar una cruïlla de camins, on voltem cap a la dreta.

(WP-06) Desviació a la dreta - 4,5 km - 2 hores - 544 m d'altitud.

Entre grosses oliveres, desemboquem a la pista de Cas Secretari, a la qual ens incorporem a l'esquerra.
Seguim el vial, que baixa fent llaçades entre marjades d'oliveres, fins al coll de s’Era.

(WP-07) Coll de s'Era - 5,4 km - 2 hores i 30 minuts - 478 m d'altitud.

En aquest indret, gaudim d'espectaculars vistes sobre la badia de Palma.
Deixem a la dreta el camí que baixa cap a Son Roig, dins la vall de Coanegra i seguim tot dret.
A partir d'aquí el camí, asfaltat o cimentat a trams, baixa amb fort pendent cap al Clot del Guix, fins passar pel costat del portell que dona accés a l’antiga embotelladora de la Font de sa Bastida.

Clot des Guix

(WP-08) Embotelladora - 6,7 km - 2 hores i 50 minuts - 290 m d'altitud.

Un poc més avall, deixem a la dreta el portell de Son Borràs i, a continuació entrem dins el poble pel carrer del mateix nom, fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Alaró (Los d'Amunt) - 7,4 km - 3 hores - 241 m d'altitud.
A les 10:436 h arribem davant el casal de sa Bastida, vell casal que pren el nom de l’antiga fortificació del segle XIII situada dalt d’una muntanya propera.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Los d'Amunt (Alaró)
Pujada acumulada:  414 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 8 minuts (Total: 3 hores)
Excursió realitzada el dia: 18 de desembre de 2021
Components del grup: Pere, Fernando i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, sempre per camins marcats.
Referències: Joan Carles Palos. Volta a la gran Mola de sa Bastida.

Track de la ruta a Wikiloc

Un altre bonic recorregut sense allunyar-nos gaire. La primera part fins al Rafal ben coneguda i trepitjada. La segona part des del coll de s’Era i baixada cap al Clot des Guix i Alaró, no tant, ja que l’única vegada que hi hem passat, ens recordaren que era un camí privat. Així i tot ens deixaren passar. Enhorabona per la publicació… i salut amic.

Una volta tranquil·la de manteniment.
En quant a la baixada cap al Clot des Guix (topònim que es troba a un costat i a l'altre del coll de s'Era, tant a la banda d'Alaró com a la banda de Coanegra), no està clar si és públic, però si que m'han arribat informacions que aturen a la gent. Nosaltres sempre que hi hem passat mai hem tingut problema.
Agraït pels comentaris amic... salut.