dissabte, 5 de febrer del 2022

Camí de s'Arxiduc i Cingles de Son Rul·lan

Camí de s'Arxiduc

Inici
: A ca Madò Pilla (actualment "Hotel Continental"), al punt quilomètric 68,300 de la carretera Ma-10. Aquí s'hi trobava l'hostatgeria que fundà l'arxiduc Lluís Salvador (1847-1915) per a tots aquells que volien visitar Miramar.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 0,0 km - 0 minuts - 384 m d'altitud.
A les 8:10 h iniciem la caminada pel camí de la Muntanya, el qual arranca just davant l'hotel.
Després d'una primera corba, deixem a la dreta un camí ample que es dirigeix a l'ermita de la Trinitat i continuem pel camí direcció nord-est. No ens torbem en deixar una olla de calç, a la dreta del camí i a continuació, arribem al mirador dels Tudons, a l'esquerra.

Mirador dels Tudons

(WP-02) Mirador dels Tudons - 0,6 km - 15 minuts - 430 m d'altitud.

Des d'aquí es gaudeix la vista més coneguda de Miramar, just darrera, sa Foradada, i al fons, Son Marroig. Es tracta d'una torre massissa, de forma troncocònica. Està envoltat per un banc. Té una escala d'accés d'inspiració clàssica. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
Després de la visita, seguim pujant en tendència cap a l'est pel mateix camí. Deixem a la dreta un original coll de caça, i just a l'esquerra el tirany que davalla a la cova del Beat Ramon. Immediatament, travessem una paret de partió (divisòria dels termes de Valldemossa i Deià) i assolim un collet, a l'esquerra del qual, hi ha unes grans roques. Aquí el camí volta cap al sud-est, segueix recta en pujada, marca diverses voltes per salvar, un curt però fort desnivell, i assoleix el mirador de Son Gallard.

Mirador de Son Gallard

(WP-03) Mirador de Son Gallard - 1,6 km - 45 minuts - 549 m d'altitud.

Des d'aquí es dominen les cases de Son Gallard, i just darrera es veu sa Foradada. És un mirador de planta trapezoïdal. Les parets laterals són baixes. Dos escalons donen l'entrada al mirador. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
El camí travessa l'estret de Son Gallard, dibuixa un seguit de voltes i, després de la darrera, deixa a l'esquerra un vell aljub cobert, amb dues parts: una tapada pel consum humà i una bassa oberta per abeurar els animals.
Seguim camí amunt, en fort rost enmig del bosc d'alzines, fins arribar al coll de Son Gallard, després de salvar un reixat per un botador de troncs. Entrem a la part privada de la Muntanya del Voltor.

Coll de Son Gallard

(WP-04) Coll de Son Gallard - 2,9 km - 1 hora i 35 minuts - 772 m d'altitud.

Aquí l'Arxiduc i féu construir uns pedrissos de pedra, amb respatllers, disposats formant un angle agut i oberts cap al creuament de camins. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
Un bon lloc per descansar i berenar [30']. Seguim cap a l'esquerra, direcció xaloc pel camí de sa Muntanya. Ben aviat, deixem a la dreta el camí que du a la cova de l'Ermità Guillem i seguim recte pel mateix camí, el qual ascendeix cap al nord fent successius revolts mentre surt del bosc i arriba a la part superior de la serra. Ens trobem en el camí de s'Arxiduc, el qual discorre per damunt la cinglera en alguns punts fregant la mateixa timba. És una balconada natural amb vistes espectaculars a sa Foradada.
Després d’uns cinquanta minuts des del coll, veiem ran del camí un caramull de pedres, punt on ens desviem cap a l'esquerra.

Munt de pedres

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 4,4 km - 3 hores i 5 minuts - 921 m d'altitud.

El tirany amb fites, baixa per damunt el roquissar i uns cinc-cents metres després d'abandonar la pista, arribem a un grup d'alzines, just al caire del penya-segat. Girem abruptament a l'esquerra, cap al buit i iniciem el descens dels Cingles de Son Rul·lan, amb Deià a la vista. El tirany baixa fent successives ziga-zagues, salvant la verticalitat dels cingles d'una forma increïble. Atenció a la ruta, perquè a la corba que fa cinc, deixem el camí per l'esquerra (crec que hi ha una fita que indica aquest punt).

(WP-06) Desviament a l'esquerra - 5,6 km - 3 hores i 50 minuts - 652 m d'altitud.

El subtil tirany es dirigeix cap al sud-oest per davall els cingles. Discorre per dins el bosc d'alzines mantenint l'alçada entre les cotes 640/630 m. Més endavant s'esvaeix i gairebé desapareix, fins trobar el camí que, per la dreta ve de les cases de Son Rul·lan. Ens incorporem a l'esquerra i tot d'una, arribem a una balconada natural, arran del penya-segat.

Morro de s'Eco

(WP-07) Balconada - 6.5 km - 4 hores i 35 minuts - 595 m d'altitud.

En front veiem l'espectacular Morro de s'Eco i davall l'estret de Son Gallard i el mirador homònim. És una raconada molt bonica, que es mereix una aturada.
El tirany segueix cap al sud, travessa un ranxo de carboners i desemboca al camí de l'estret de Son Gallard.

(WP-08) Intersecció - 6,6 km - 4 hores i 45 minuts - 597 m d'altitud.
Voltem a la dreta i seguim el mateix camí que hem fet de pujada, passant pels miradors de Son Gallard i dels Tudons i arribar al punt de partida.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 8,7 km - 5 hores i 30 minuts - 384 m d'altitud.
A les 13:40 h donem per finalitzada l'excursió.

Ha estat un itinerari gairebé tot conegut per nosaltres menys el tram de tirany que discorre pel davall els cingles de Son Rul·lan. Tram molt bonic per dins el bosc d'alzines que ens ha permès dissenyar aquesta interessant excursió circular. Llàstima que gairebé tota l'excursió he patit un dolor terrible a la cama esquerra i a l'esquena que m'ha dificultat la caminada.

Inici/ Final: Ca Madò Pilla (Hotel Continental) (Km 68,3 de la carretera Ma-10)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 50 minuts (Total: 5 hores i 30 minuts)
Excursió realitzada el dia: 15 de gener de 2022
Components: Pere, Fernando i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari per camins de carro, tiranys de muntanya i un curt tram sense camí. Exigent físicament pel fort desnivell. El tram del camí de s'Arxiduc i la davallada pels Cingles de Son Rul·lan, pot presentar dificultats a la gent que pateix vertigen.

Track de la ruta a Wikiloc

Molt interessant aquesta publicació per noltros. Fa temps que volem fer aquest tram per baix dels cingles, pel que la vostra ruta ens va perfecte. Llàstima de les teves molèsties. A veure si es podem solucionar i tornar al teu ritme… i a les teves publicacions. Salut amic i gràcies per compartir.

La idea d'aquest itinerari era conèixer aquest tram per baix dels cingles. És molt bonic. Al final el tirany es desdibuixa però no hi ha cap problema de seguiment.
Ho vaig passar tant malament que no em feia ganes de recordar-la, per això he tardat tant en publicar-la. Si em recupero, tinc intenció de repetir-la per treure'm aquest mal gust i gaudir-la com es mereix.
Gràcies a tu pel comentari i pels teus desitjos.