dissabte, 14 de gener del 2023

Serral des Canó; Recinte de la Penya Roja, Puig des Romaní i sa Falguera

Powered by Wikiloc

El cap del Pinar és la frontera natural entre les badies de Pollença i Alcúdia, una llengua de terra que s’estén cap a la mar i l’elevació més important de la qual és la talaia de la Victòria (446 m). Més a prop de la mar, hi trobem tres muntanyetes més, el puig sa Falguera (387 m), el puig del Romaní (391 m) i la Penya Roja (358 m). Aquesta darrera, una fortalesa natural que al començament del segle XVII va ser bastida com un petit castell roquer, ben fortificat i armat amb un canó per a la defensa d’aquella zona contra la pirateria (Joan Carles Palos).

Inici: de l'Ermita de la Victòria, on hi arribem per la carretera que comunica Alcúdia i el Mal Pas.

Ermita de la Victòria

(WP-01) Ermita de la Victòria - 0,0 km - 0 minuts - 131 m d'altitud.

A les 8:25 h iniciem la caminada pujant per una pista de terra que surt de l'aparcament en direcció nord-est. Està indicada com el camí a la Talaia d'Alcúdia. Uns cinc minuts més tard, deixem a l'esquerra la desviació que va al mirador de les Tres Creus, on segons la tradició, un pastor anomenat Joan Boi trobà la Mare de Déu al voltant de l’any 1300. En intensa pujada, avancem entre pins, mates i garballons (Chamaerops humilli), la única palmera autòctona d'Europa. La pujada és mantinguda, rosta.
Després d'un revolt a la dreta, ens desviem per un tirany que surt a l'esquerra.

(WP-02) Cruïlla (esquerra) - 0,9 km - 20 minuts - 254 m d'altitud.
Prenem el camí que du a la Penya Roja. Es tracta d'un caminet de ferradura, estret i relliscós, que avança enmig de carritxeres pel vessant del puig de sa Falguera primer i del puig del Romaní després, fins quedar sota els inexpugnables penyals de la Penya Roja. A la nostra esquerra s'obre un bell panorama, ben damunt la mar i sobre la badia de Pollença.
Així, a les 9:10 h arribem a un collet amb una cruïlla de camins, que més tard hem d'agafar per pujar al puig des Romaní. Momentàniament, seguim tot dret per sota dels espadats de la Penya Roja i, després d'uns petits pins, arribem a un pas construït artificialment sobre la roca en forma de petit túnel volat. Superat l'estret pas, a l'altre costat, avancem sobre el buit per una estreta cornisa artificial amb una cadena a la dreta que ens fa de passamans.
Tot d'una arribem al recinte de la Penya Roja on veiem un aljub que té un collet rodó. A la vora un forn de bala roja usat per encalentir les bales de canó fins a posar-les rogent per tal d’incendiar les naus enemigues i, un poc més endavant una caseta utilitzada com a habitacle dels talaiers.

Cap Pinar

(WP-03) Recinte de la Penya Roja - 2 km - 55 minuts - 270 m d'altitud.

Des d'aquest punt s'obté una meravellosa vista sobre el Cap Pinar i la península de Formentor.
Darrera l'aljub parteix un tirany que s'enfila en fort pendent cap al cim de la talaia (358 m), on hi el canó que s’instal·là el 1630. Nosaltres decidim no pujar-hi i tornem enrere pel mateix camí, fins arribar de nou al collet.

(WP-04) Desviament a l'esquerra - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 289 m d'altitud.
Aquí voltem a l'esquerra i en cinc minuts de forta pujada assolim el coll de la Solana (316 m) situat entre sa Penya Roja i el Puig des Romaní, el nostre proper objectiu.

Penya Roja des del coll de la Solana

(WP-05) Coll de la Solana - 2,4 km - 1 hora i 15 minuts - 316 m d'altitud.

Des del coll, girem a la dreta i, ascendint pel vessat del cim anem guanyant alçada progressivament, fins assolir la carena. Llavors, vorejant els espadats, assolim la part més alta del puig des Romaní.

Puig des Romaní

(WP-06) Puig des Romaní - 2,7 km - 1 hora i 35 minuts - 387 m d'altitud.

Contemplem una gran vista panoràmica: al nord, la impressionant Penya des Migdia i el Cap des Pinar; al sud, ben a prop, el puig de sa Falguera, la Talaia d'Alcúdia, la platja del Coll Baix i el Cap de Menorca; al nord-oest, la península de Formentor.
Aquí és un bon lloc per fer una aturada i recuperar forces [20'].
Davallem del cim retrocedint una vuitantena de metres per la carena i voltem 180º cap a l'esquerra. Aleshores, descendim per una ampla cornisa faldejant els encinglerats caients del puig, fins assolir de nou la carena de la muntanya. Progressem per damunt l'escarpada cresta, adreçats cap a l'oest/sud-oest, salvem un pronunciat ressalt rocós i descendint per un fort pendent, enmig de pins i càrritx, arribem al coll dels Jueus.

(WP-07) Coll des Jueus - 3,1 km - 2 hores i 10 minuts - 299 m d'altitud.
Aquest coll separa el Puig des Romaní del puig sa Falguera, el nostre següent objectiu.
Seguim tot dret, amb la mateixa direcció que portàvem, fins ensopegar amb les penyes del puig de sa Falguera, on voltem en tendència cap a la dreta. A continuació, progressem vers a l'oest i, a una cinquantena de metres del coll, abandonem el tirany i ens disposem a pujar el darrer cim. En direcció a oest/sud-oest, entre carritxeres i fora camí per un pendent molt rost, arribem a un grandiós i curiós pi.

Pi

(WP-08) Pi - 3,1 km - 2 hores i 20 minuts - 314 m d'altitud.

Passat el pi, ens decantem cap a l'esquerra directes a les penyes blanques que veiem davant nostre. Abans d'arribar-hi, les rodegem per l'esquerra, fins trobar un estret i empinat canal per on remuntem cap a la dreta.

Canal de pujada al cim

(WP-09) Canal - 3,2 km - 2 hores i 30 minuts - 351 m d'altitud.

Continuem pujant cap a sud-oest per un terreny pedregós i cobert de carritxeres, passem el cim fins assolir la punta oest d'aquest.

Talaia d'Alcúdia des del cim de sa Falguera

(WP-10) Puig sa Falguera - 3,4 km - 2 hores i 40 minuts - 383 m d'altitud.

Després de gaudir de les vistes, retrocedim devers cent metres i un cop passat el cim, voltem 180º cap a l'esquerra.

(WP-11) Desviament a l'esquerra - 3,5 km - 2 hores i 50 minuts - 370 m d'altitud.
Continuem caminant cap al sud-oest per la base de les penya-segats i, uns cent metres més endavant, hem d'estar atents perquè voltem en tendència cap a l'esquerra (sud). Ara la baixada és força pronunciada entre pins i carritxeres. Més avall, ja trobem restes d'un tiranyó acompanyat d'algunes fites que ens mena passar per un estret pas entre roques i, seguidament a una petita cova on un filat talla el pas. Baixem paral·lels a la reixeta i sortim al costat de la barrera del Coll des Pedregaret.

(WP-12) Coll des Pedregaret - 3,9 km - 3 hores i 10 minuts - 306 m d'altitud.
Ens incorporem al camí de la Talaia d'Alcúdia cap a la dreta. Sense cap dificultat de seguiment, aquesta ampla pista ens mena al punt de partida.

(WP-01) Ermita - 5,1 km - 3 hores i 32 minuts - 131 m d'altitud.

A les 11:57 h posem punt i final a l'aventura d'avui. Una excursió curta però de les que fan afició.

Inici/ Final: Ermita de la Victòria (Alcúdia)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 15 minuts (Total: 3 hores i 32 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 de gener de 2023
Components del grup: Pere, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Mallorca Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins, tiranys de muntanya i trams sense camí ni fites. Pot presentar problemes d'orientació.

Aquesta és una volta extraordinari, muntanya i la mar. No és una excursió fàcil i a més et deixa ben satisfet per les vistes que es gaudeixen en tot moment. Perfecte les informacions i la fotografia. Enhorabona… i salut amic.

Efectivament, un itinerari curtet però amb unes vistes espectaculars. No coneixia el puig de sa Falguera i es bo de pujar-hi. Vaig gaudir molt.
Molt agraït pel teu comentari. Salut.