dimecres, 1 de febrer del 2023

Volta pel nord-oest dels Cingles de Son Rul·lan

Powered by Wikiloc

Inici: A Ca Madò Pilla (actualment "Hotel Continental"), al punt quilomètric 68,300 de la carretera Ma-10. Just davant l'hotel, arranca el camí de la Muntanya.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 0,0 km - 0 minuts - 384 m d'altitud.
A les 8:05 h comencem a caminar en pujada per aquest camí que s'endinsa en un bosc d'alzines. Després d'un revolt, deixem a la dreta un camí que es dirigeix a l'ermita de la Trinitat. Nosaltres continuem recte cap al nord-est, fins trobar a la dreta un forn de calç i a continuació, a mà esquerra, el mirador dels Tudons.

Mirador dels Tudons

(WP-02) Mirador dels Tudons - 0,6 km - 30 minuts - 432 m d'altitud.

Des d'aquí es gaudeix la vista més coneguda de Miramar, just darrera, sa Foradada, i al fons, Son Marroig. Es tracta d'una torre massissa, de forma troncocònica. Està envoltat per un banc. Té una escala d'accés d'inspiració clàssica. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
Després de la visita, seguim pujant direcció est pel mateix camí. Deixem a la dreta un curiós coll de caçadors, alçat sobre un pilar de pedra, i just a l'esquerra un tirany que davalla a la cova del Beat Ramon Llull. Camí endavant, travessem una paret de partió (divisòria dels termes de Valldemossa i Deià) i assolim un collet, a l'esquerra del qual hi ha unes grans roques.

(WP-03) Collet - 1,2 km - 50 minuts - 484 m d'altitud.

Ara, el sender continua cap al sud-est en ascens, marca diverses voltes per salvar el desnivell i assoleix el mirador de Son Gallard.

Mirador de Son Gallard

(WP-04) Mirador de Son Gallard - 1,5 km - 1 hora - 543 m d'altitud.

Amb vistes a les cases de Son Gallard, i just darrera es veu sa Foradada. És un mirador de planta trapezoïdal. Les parets laterals són baixes. Dos escalons donen l'entrada al mirador (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
El camí travessa en ascens l'estret de Son Gallard, dibuixa un seguit de voltes i, després d'uns set-cents metres del mirador, en un revolt, trobem a l'esquerra un rotlo de sitja i dues barraques de carboner.

(WP-05) Deixar camí per l'esquerra - 2,1 km - 1 hora i 20 minuts - 642 m d'altitud.
Atenció a la ruta, sortim del camí principal, deixem un tirany que baixa cap al nord i seguim pel costat de les barraques. Avancem per dins el bosc sense camí ni fites orientats al nord-est. Ben aviat travessem una baixa paret seca, just on finalitza a una penya. A l'altre costat, anem cap a llevant i a uns quaranta metres de la paret, arribem a la font de l'Ermita, situada al costat d'un ranxo de carboners.

Font de l'Ermita

(WP-06) Font de l'Ermita - 2,3 km - 1 hora i 35 minuts - 662 m d'altitud.

Es tracta d'una font de mina amb una galeria natural excavada a a roca amb una llargària d'uns 5 metres i secció irregular (0,70 x 80 metres de mitjana) amb algunes roques caigudes que fan sa galeria una mica perillosa (Fonts de Tramuntana).
A partir d'aquí, continuem baixant progressivament sense camí cap a l'est/nord-est i, a uns deu minuts de la font, trobem un rotlo de sitja al costat d'una gran penya.

Rotlo de sitja

(WP-07) Rotlo de sitja - 2,5 km - 1 hora i 50 minuts - 646 m d'altitud.

Seguim descendint per dins el bosc i tot d'una ens incorporem a un difuminat tirany que ens mena, seguint la mateixa direcció que portàvem, a travessar una baixa paret molt desfeta.

(WP-08) Paret - 2,7 km - 2 hores - 638 m d'altitud.
El tirany és indefinit, i tot just trobem alguna fita que ens indica el millor pas. Aquest tirany, al cap de deu minuts, ens deixa a una corba del camí del GR que es dirigeix cap a Deià. Des que hem deixat el camí de la Muntanya (WP-05) sempre hem caminat faldejant pel nord-oest dels escarpats Cingles de Son Rul·lan, fins arribar al sender del GR-221 (WP-09).

Camí del GR221

(WP-09) Camí del GR - 2,9 km - 2 hores i 10 minuts - 644 m d'altitud.

Després de berenar i recuperar forces [20'], prenem aquest sender en descens cap a Deià. La sendera davalla fent revolts per dins el bosc d'alzines i, atenció a la ruta perquè al cap de quinze minuts, la deixem per l'esquerra (nord-oest).

(WP-10) Intersecció - 3,4 km - 2 hores i 45 minuts - 501 m d'altitud.
Prenem un camí que es dirigeix a les cases de Son Rul·lan. Deu minuts després, localitzem una nova desviació al costat d'un forn de calç i un abeurador picat a una roca.

Forn de calç

(WP-11) Forn de calç - 3,7 km - 2 hores i 55 minuts - 442 m d'altitud.

Continuem per la camada de l'esquerra. Tot d'una el sender salva una graó rocós, deixa una altra pica d'aigua excavada a una roca i avança cap a sud-oest vorejant una tanca de reixeta, fins que desemboca a una pista, on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-12) Intersecció a l'esquerra - 3,9 km - 3 hores i 5 minuts - 454 m d'altitud.

El camí dibuixa un parell de llaçades i ascendeix per dins l'alzinar, fins trobar a mà esquerra, una nova desviació.

(WP-13) Intersecció a l'esquerra - 4,3 km - 3 hores i 14 minuts - 493 m d'altitud.
A partir d'aquí la pujada s'aguditza i, després d'uns quinze minuts de fort ascens, ens desviem uns metres cap a la dreta, per arribar a les ruïnes de l'ermita de S. Nofre.

Ruïnes de l'ermita de S. Nofre

(WP-14) Ermita de S. Nofre - 4,7 km - 3 hores i 28 minuts - 583 m d'altitud.

Des de l'ermita continuem devers cent metres cap al sud-oest per un tirany fitat, fins traspassar una baixa paret.

(WP-15) Pas paret - 4,8 km - 3 hores i 34 minuts - 593 m d'altitud.
Continuem amb la mateixa direcció i, pocs metres després, arribem a una balconada natural, arran del penya-segat.

Morro de s'Eco

(WP-16) Balconada - 4,9 km - 3 hores i 37 minuts - 595 m d'altitud.

En front veiem l'espectacular Morro de s'Eco, davall l'estret de Son Gallard i el mirador homònim.
El tirany segueix cap al sud, travessa un ranxo de carboners i desemboca al camí de la Muntanya. Voltem a la dreta i seguim el mateix camí que hem fet de pujada. Tornem a passar pel mirador de Son Gallard i baixem fins el coll de caçadors.

(WP-17) Coll de caça - 5,9 km - 4 hores i 15 minuts - 451 m d'altitud.
El nostre itinerari continua pel camí del Bosc, el cercarem desviant-nos a l'esquerra entre les alzines. Tot d'una veiem un forn de coure pa ben conservat i pocs metres més endavant, un enorme forn de calç amb un pi al seu interior, fins arribar al mirador del Pla de s'Ullastre, a la dreta del camí.

Mirador del Pla de l'Ullastre

(WP-18) Mirador del Pla de l'Ullastre - 6,1 km - 4 hores i 20 minuts - 464 m d'altitud.

Aquest mirador està format per sis bancs situats de forma ovalada. Es troba rodejat d'alzines i no té vistes.
Deixem el mirador i seguim pujant per aquest bonic camí que ens mena, creuant per una obertura a l'alta paret, a una de les dues ermites Velles, l'ermita de Sant Pere i Sant Pau. Dins el tancat, voltem a la dreta (nord) i arribem a les úniques restes de construcció de l'ermita més vella.

Ruïnes de les Ermites Velles

(WP-19) Ermites Velles - 6,4 km - 4 hores i 30 minuts - 517 m d'altitud.

Sortim del recinte de pel costat oest creuant un petit portell i seguim en baixada per un esvaït tirany, que en cinc minuts ens mena a la capella del puig del Verger.

Capella del puig del Verger

(WP-20) Capella del Puig del Verger - 6,6 km - 4 hores i 39 minuts - 490 m d'altitud.

Es tracta d'una capella d'estil àrab, de planta quadrada, alçat troncopiramidal i coberta amb una cúpula. (Nicolau S. Cañellas. El Paisatge de l'Arxiduc).
A l'esquerra de la capella continua el camí en sentit descendent. Tot d'una es torna d’amplada de carro i passats deu minuts, desemboca al camí de sa Muntanya, just davant del Mirador dels Tudons.
Voltem a l'esquerra i camí endavant no ens torbem en arribar a la carretera, davant l'establiment hoteler.

(WP-01) Ca Madò Pilla - 7,7 km - 5 hores i 1 minuts - 384 m d'altitud.

A les 13:06 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Ca Madò Pilla (Actualment Hotel Continental) (Valldemossa)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 1 minuts (Total: 5 hores i 1 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de febrer de 2023
Components del grup: CES.
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya. El tram per davall dels Cingles és sense camí.

Em fa moltes ganes fer part d’aquest recorregut… o tot complet. Aquest tram per la zona davall els cingles, l’ermita, la font… son desconeguts per jo. Hi tenim una volta prevista pels voltants, que podríem avançar cada vegada que veig les teves publicacions. Enhorabona Josep per la volta i la publicació. Salut amic.

És una volta força entretinguda i molt agraïda, m'encanta trescar per aquests boscos d'alzines plens de construccions que ens va deixar l'Arxiduc i els carboners. La tenia pendent de repetir, ja que el gener de 2022 no la vaig poder gaudir com es mereix.
Agraït pel teu comentari.
Una abraçada amic... i salut.