dimecres, 30 de novembre del 2016

Volta a la talaia de Cal Reis. Passos de s'Escaleta i de s'Estaló


Orient
Agradable excursió circular que parteix del poble d'Alaró i dóna la volta al puig de la Talaia de Cal Reis, passant pels pas de s'Escaleta i el pas de s'Estaló.

Itinerari: Alaró - Cases de ses Artigues - Ca na Magdalena - Pas de s'Escaleta - Pas de s'Estaló - Cases des Rafal – Coll de sa Galera - Cases de ses Artigues - Alaró.

El punt d'inici es troba a la plaça de Cabrit i Bassa del barri de Los d’Amunt d’Alaró.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 0,00 km - 00 minuts - 243 m d'altitud.
A les 8,05 h comencem a caminar sortint de la plaça pel carrer de Son Duran que ens condueix fora del nucli urbà. Seguim per asfalt pel camí vell d’Alaró a Orient i ben aviat deixem, a l’esquerra, el portell de Can Corona. Continuem amb sua pujada i amb el torrent de l’Estret a la dreta que ens acompanyarà una bona estona.
Transcorreguts deu minuts arribem a les cases de ses Artigues on es troba la mina de la font de la Vila o de les Artigues. Per l’esquerra, darrera una tanca, baixa un camí per on tancarem la volta d’aquest recorregut (WP-12).
La cimentada pista segueix en pujada, passa pel costat d'una casa de nom Can Paleta i, a uns deu o dotze minuts, franqueja el torrent per un pont. Tot seguit, discorre engorjada per la contrada anomenada l'Estret de Son Mallol, mentre el pendent es va pronunciant força i el camí descriu algunes voltes. Aviat arribem a una caseta situada al costat dret del camí coneguda amb el nom de Can Tófol, des d'on podem guaitar Ca na Magdalena i el penyal vermellós de ses Tosses (734 m) i, a la seva dreta, el penyal de Can Llenderina (778 m).
Reprenem el sender, i de seguida deixem a l'esquerra una barrera i el camí de Ca na Magdalena. Ara hem de posar esment, ja que a pocs metres més amunt, ens hem de desviar pel camí que surt cap a l'esquerra. Es tracta d'un camí de bístia, que realment és el camí antic d'Alaró a Orient. Un rètol indica "Orient- Pas de s'Escaleta: 1h 15 min".

(WP-02) Desviació - 2,851 km - 55 minuts - 471 m d'altitud.
El camí s'endinsa dins el bosc d'alzines, és pedregós, mostra esglaons i margets de sosteniment per superar el desnivell. Transcorreguts uns deu minuts de forta pujada, assolim el pas de s'Escaleta.
Pas de s'Escaleta
(WP-03) Pas de s'Escaleta - 3,039 km - 1 hora i 5 minuts - 524 m d'altitud.
Aquest pas és una paret amb deu graons de pedra que la travessen transversalment. Tenia la funció de presa per retenir l'aigua de la pluja.
Superat el pas, mantenim la mateixa direcció (nord), pugem un pendent amb pedres i aviat arribem el coll de les Tosses. Una esplanada dins un espès alzinar on hi ha un rètol que indica "Orient".

(WP-04) Coll de les Tosses - 3,551 km - 1 hora i 23 minuts - 584 m d'altitud.
En aquest punt deixem el camí que es dirigeix cap a Orient i voltem a l'esquerra, travessem un rotlo de sitja i avancem, en lleugera pujada, paral·lels a una paret que ens queda a la nostra dreta. El sender es fa més ample, amb escopidors laterals i ignorem, a l'esquerra, el camí que puja a la Talaia de Cals Reis, mentre tenim una vista panoràmica de la vall d'Orient, la serra d'Alfàbia, el puig de Lofra, i el puig de Massanella al fons (WP-05) (599 m).
Després d'una breu aturada per berenar, reprenem la marxa. El camí franqueja un portell sense barrera i inicia un descens marcant successius revolts. Aviat arribem a un entreforc de camins, el de la dreta, darrera una barrera metàl·lica, ens conduiria a Orient. Seguim tot dret, pel camí que dúiem fins ara direcció al pas de s'Estaló.
Anem pujant suaument per un camí carreter per dins l'alzinar, deixem a la dreta un camí que du a uns rotlos de sitja i a una barraca de carboner. El sender guanya en pendent i marca dues corbes, a la segona de les quals, trobem una cruïlla de camins, on tombem a la dreta. Una mica més de pujada, arribem al pas de s’Estaló.
Pas de s'Estaló
(WP-06) Pas de s'Estaló - 5,037 km - 2 hores i 23 minuts - 571 m d'altitud.
Aquest pas és una obertura artificial a la penya que encara mostra les restes de les marques dels barrobins. A l'esquerra de la bretxa es pot veure la data gravada en la roca de 1905. A la dreta hi ha un pedrís per seure. Des d’aquí podem gaudir d’una bona vista sobre el poble d’Orient i la vall de Comassema.
En creuar el pas, trobem dos camins, el de la dreta es dirigeix a la vall de Coanegra i al Freu pel comellar de la Comuneta. La nostra ruta continua pel sender de l'esquerra.
Prosseguim amb lleugera pujada per un caminoi estret i poc marcat que avança per dins l'alzinar. Aviat arribem a un ranxo de carboners amb rotlo de sitja, la seva barraca i un forn de coure pa i, un poc més amunt, deixem una bassa a l'esquerra del camí (WP-07) (591 m). Així, seguint les fites que senyalen el camí i en lleugera pujada, arribem a una paret transversal situada al coll del Coster dels Garrovers, entre la Talaia de Cals Reis a l'esquerra i la mola de Lluc, a la dreta.

(WP-08) Paret transversal - 5,606 km - 3 hores i 5 minuts - 605 m d'altitud.
Travessem la paret per un ensorrament i descendim per una espessa arbreda. Prest deixem a la dreta la baixada a la vall de Coanegra per la coma dels Bous (WP-09) (595 m). Ara, el tirany es converteix en pista. Seguim tot dret per dins un pinar, ignorant els trencalls que trobarem a la dreta i a l'esquerra. El camí continua aferrat a una paret a l'esquerra que separa els camps de conreu, finalment desemboca a una pista transversal, on a la dreta ens queden les cases del Rafal.

(WP-10) El Rafal - 6,553 km - 3 hores i 30 minuts - 605 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra, est, passant pel costat d'un pou amb una pica i avancem per la pista cimentada que puja fins al collet de sa Galera, amb el puig de sa Galera (629 m) a la dreta.
Després del coll, traspassem un portell amb barrera oberta i la pista inicia una forta davallada mentre divisem el puig d'Alaró.
La pista cimentada discorre per sota la Mola de sa Bastida a la dreta i, a un gran revolt davant un porxo i, a uns metres del camí, es localitza el pou des Quer, davall una gran roca. Val la pena desviar-se per donar-hi un cop d'ull, el racó és bonic.

(WP-11) Pou - 8,024 km - 4 hores i 5 minuts - 464 m d'altitud.
Passat el pou, a la segona corba, prenem una drecera bastant fressada, que ens estalvia un bon tram de pista.
La pista continua en davallada descrivint diverses voltes, fins desembocar al camí vell d'Alaró a Orient, just davant la font de les Artigues. (Per arribar-hi, haurem de superar una barrera, pel seu costat dret, saltant una paret baixa).

(WP-12) Ses Artigues - 9,101 km - 4 hores i 28 minuts - 275 m d'altitud.
Voltem a la dreta i, pel mateix camí que hem emprat a la pujada, arribem al punt d'inici.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 9,961 km - 4 hores i 45 minuts - 243 m d'altitud.
A les 12,50 h. tanquem l'excursió.

Ruta: Circular
Inici/Final: Plaça Cabrit i Bassa (Alaró)
Distància aproximada: 10 quilòmetres
Pujada acumulada: 516 metres
Alçada mínima - màxima: 240 - 625 metres
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 30 de novembre de 2016
Components del grup: Pere, Tomeu, Joan P., Sebastià C., Pau, Miquel M. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. Hi ha algun tram que el camí és poc definit i haurem d'estar atents a les fites de pedra i al GPS.
Un altre itinerari molt semblant: Pas de s'Escaleta i pas de s'Estaló.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/uC6gVoLcy5Lqkhmj6

diumenge, 27 de novembre del 2016

Volta per la Comuna de Bunyola

La muntanya comunal de Bunyola, un ampli territori de 716 ha, es troba solcada per una gran xarxa de camins i viaranys on podem dissenyar diversos recorreguts. Avui proposem una agradable passejada circular que parteix de l'àrea recreativa de Cas Garriguer i que discorre per comellars i senders envoltats d'espessos boscos.

Aproximació: Per arribar al punt de partida cal prendre la carretera de sa Comuna que s'agafa a l'entrada de Bunyola, venint de Santa Maria per la carretera Ma 2020. Després de set quilòmetres de recorregut, ens deixa a l'àrea recreativa de Cas Garriguer.

(WP-01) Cas Garriguer - 0,00 km - 00 minuts - 614 m d'altitud.
Són les 9,45 h quan iniciem la passa pel camí carreter del comellar de sa Caseta que parteix de l'entrada de l'àrea recreativa direcció Tramuntana. Un camí ampla que s'enfila en suau ascens per dins un preciós alzinar. Aviat, passarem entre un rotlo de sitja, a l'esquerra i un forn de coure pa i la "Barraca de l'amo en Joan" recentment restaurada, a la dreta. Devers 160 m més amunt, també a la dreta i separat uns metres del camí, trobarem un ranxo de carboners amb rotlo de sitja, la seva barraca i una curiosa bassa d'aigua, anomenada el "Bassol des comellar de sa Caseta".
A mesura que anem pujant, el camí es fa cada cop més estret i el rost augmenta considerablement. Finalment, després d'una forta pujada, desemboquem a una pista transversal i a un entreforc de camins. Recta cap a munt, parteix el tirany cap al cim dels penyals d'Honor (808 m), la cota més alta de la Comuna de Bunyola.

(WP-02) Encreuament de camins - 0,828 km - 25 minuts - 740 m d'altitud.
Després de fer un mos, reprenem la marxa cap a la dreta, per l'ampla pista forestal en suau pujada, fins assolir la cota més alta d'aquest itinerari, 786 m d'altitud. Tot seguit, iniciem la baixada. Quan la pista marca un revolt a la dreta, deixem de banda un corriol que surt a l’esquerra (56 minuts) (772 m). La via descriu diverses giragonses en còmoda davallada, fins que arribem a un nou trencall de camins on hi ha un dipòsit modern d'aigua.
Bassa
(WP-03) Cruïlla (Dipòsit) - 3,136 km - 1 hora i 30 minuts - 628 m d'altitud.
En aquest punt, deixem el camí de l'esquerra, que es dirigeix cap al coll de s'Arboçar, i continuem a peu pla per la pista de la dreta. Aviat, arribem a un nou encreuament, hem de seguir tot dret deixant a l'esquerra la pista forestal que ens menaria a la cisterneta d'en Gil. Uns metres més endavant, també hem d'ignorar el camí que per l'esquerra davalla a la vall de Coanegra. Així, a peu pla, arribem a la cruïlla on ens hem de desviar cap al comellar de la cova de s'Aigo.

(WP-04) Desviació a la cova - 4,283 km - 1 hora i 50 minuts - 652 m d'altitud.
En aquest punt deixem la pista que dúiem fins ara i tombem a l'esquerra per un nou camí. Pocs metres més endavant, just davant d'un pi amb un empelt de bruixa, ens desviem a la dreta per un tiranyó que ens condueix a la boca d'entrada a la cova de s'Aigo (WP-05) (649 m).
Després de visitar aquesta cavitat, retornem al camí principal i 50 metres més endavant, tornem a desviar-nos, ara a l'esquerra, per donar un cop d'ull a una balma (WP-06) (644 m), situada a escassos metres del camí i amagada entre l'espessa vegetació.
Un poc més endavant, la pista esdevé corriol. És un tirany ben fressat que baixa entre pins i arboceres i que, en pocs minuts, ens mena al fons del comellar de la cova de s'Aigo. Deixem a l'esquerra el camí que discorre per dins el comellar i iniciem una pujada per l'altre vessant que ens situa dalt la gran esplanada anomenada es Planietjar. Ignorem dos camins que trobarem a l'esquerra i seguim tot dret fins arribar a un ranxo de carboners on hi trobarem una cisterna.
Planietjar
(WP-07) Cisterna des Planietjar - 6,713 km - 3 hora i 20 minuts - 652 m d'altitud.
Aquí hi ha una cruïlla de tres camins, el nostre itinerari continua pel camí de la dreta, pels peus del puig dels Bous (676 m), direcció nord cap cas Garriguer, al qual hi arribem en pocs minuts.
A les 13,20 h donem per finalitzada aquesta agradable passejada. Ens espera una bona paella per dinar tots plegats a l'àrea recreativa de Cas Garriguer.

(WP-01) Cas Garriguer - 7,600 km - 3 hores i 33 minuts - 614 m d'altitud.

Ruta: Circular
Distància aproximada: 7,5 quilòmetres
Pujada acumulada: 294 metres
Alçada mínima - màxima: 537 - 786 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 43 minuts (Total: 3 hores i 33 minuts)
Excursió realitzada el dia: 27 de novembre de 2016
Components del grup: centre excursionista de la A VV de Pòrtol
Observacions: Itinerari bo de fer, tot ell discorre per camins de carro i tiranys de muntanya. És apta per a tota la família. Caldrà anar alerta si es vol baixar a la cova de s'Aigo, el terreny és molt relliscós. 
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/UGrMcAiYaz2djfLM8