dimecres, 22 de març del 2017

Els Castellots

Castellot II (752 m)
Un itinerari curt (2 Km.) i molt gratificant que transcorre per un terreny salvatge i sense camí definit.

El punt d'inici es situa en el Nus de sa Corbata, en la carretera a sa Calobra.

(WP-01) Nus de sa Corbata - 0,000 km - 00 minuts - 666 m d'altitud.
A les 8:30 h comencem a caminar retrocedint per la carretera per la qual hem arribat amb el vehicle i, a uns 80 m, ens desviem a la dreta saltant la barrera de contenció.
Avancem fora camí per un terreny complicat, primer direcció casi nord i, tot d'una cap a la dreta vers al nord/nord-est. L'itinerari discorre gairebé planer entre carritxeres i roques envoltant el primer Castellot (749 m) que ens queda a l'esquerra, fins arribar als peus d'un turó rocós (679 m). Aquí voltem a l'esquerra i progressem direcció nord-oest, fins arribar a un collet rocós, a la dreta del qual, hi ha una paret seca.

Collet - 0,605 Km - 30 minuts - 684 m d'altitud.
Des d'aquí tenim una bona vista al segon Castellot (752 m), el nostre primer objectiu. La nostra intenció és atacar aquesta muntanya pel seu vessant nord.
Des del collet, baixem en direcció al coll que separa els dos Castellots, on hi ha una gran roca, però abans d'arribar-hi, ens adrecem a nord cap la paret seca que tanca el coll.
Castellot I (749 m)
(WP-02) Paret seca - 0,735 km - 38 minuts - 670 m d'altitud.
Franquegem la paret per un petit ensorrament, i avancem en tendència a l'esquerra per pujar dalt un cingle situat davall d'un tallat de color taronja. Continuem voltant el segon Castellot, en lleugera pujada fins a posicionar-nos al nord del cim, on localitzem una dreta canal, després de passar per dins un boix.

(WP-03) Inici canal de pujada - 0,940 km - 1 hora - 716 m d'altitud.
Amb una grimpada superem aquesta canal, i prosseguim amb fort pendent (sud), utilitzant en més d'una ocasió les mans, cap al cim del segon Castellot (752 m), al qual hi arribem a les 9:45 h.

(WP-04) Segon Castellot - 1,013 km - 1 hora i 15 minuts - 752 m d'altitud.
Des d'aquest cim se'ns obren unes espectaculars panoràmiques.
Després del merescut descans, iniciem el descens d'aquesta muntanya pel vessant oposat (sud) seguint l'aèria cresta devers quaranta metres, fins arribar a un petit forat format per una roca (que és increïble com s'aguanta). Aquí hem de girar a l'esquerra casi cent vuitanta graus per baixar, una vintena de metres, per un petit cingle de càrritx i roques en diagonal esquerra, que ens mena a un petit pas amb desgrimpada. A continuació, dirigim les passes cap al sud-est direcció a un gran bloc aïllat que hi ha al bell mig dels dos Castellots, al qual hi arribem després d'una forta i incòmode baixada.
Panoràmica des del primer Castellot
(WP-05) Bloc de roca - 1,156 km - 2 hores - 675 m d'altitud.
Des d'aquest punt, tenim ben a la vista el recorregut que hem de fer per ascendir a l'altre Castellot (749 m), el segon objectiu de la jornada. Ens hem de fixar amb la carena que baixa de la muntanya marca un coll, a l'esquerra del qual hi ha un forat a la roca, i a la dreta una esquerda que ascendeix amb diagonal esquerra, per on hem de pujar. Per això, continuem avançant amb la mateixa direcció que portàvem, és a dir sud-est, amb forta pujada, fins arribar al peu de la mencionada esquerda, la qual ens mena sense complicacions dalt el collet i a la carena de la muntanya.
Ara iniciem la darrera i forta pujada per l'esquerra de la carena, fent servir les mans en més d'una ocasió, fins assolir el cim del primer Castellot (749 m).

(WP-06) Primer Castellot - 1,319 km - 2 hores i 25 minuts - 749 m d'altitud.
Després de gaudir de les vistes i fer la foto de grup, iniciem el descens més o menys pel mateix lloc per on hem pujat, fins arribar al collet. Llavors, tombem cap a la dreta i ens orientem al sud/sud-est. Després d'uns cent trenta metres de recorregut, primer planer i després en fort pendent, enllacem amb el camí que hem fet servir a l'anada, entre el primer Castellot i un gran esperó rocós (681 m).
Ara sols resta retornar al punt d'inici pel mateix camí. Arribem als vehicles a les 11:50 h.

(WP-01) Nus de sa Corbata - 1,905 km - 3 hores i 20 minuts - 666 m d'altitud.
Ha estat una ruta molt esportiva i entretinguda, amb unes panoràmiques espectaculars.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: Nus de sa Corbata. Carretera de sa Calobra
Distància aproximada: 2 quilòmetres
Pujada acumulada: 173 metres
Alçada mínima - màxima: 663 - 750 metres
Temps efectiu sense parades: 1 hora i 18 minuts (Total: 3 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 22 de març de 2017
Components del grup: Pere, Joan P., Sebastià E., Vicenç, Miquel M., Biel M., Biel Pomar, Joan A. i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Nord. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari pels avesats a trescar fora camí i amb bon sentit de l'orientació. Discorre per un terreny complicat i dificultós amb forts pendents, on és necessari ajudar-se amb les mans per seguir progressant.
Referències: Lluís Vallcaneras. 20 Excursions curtes per Mallorca (I)

Track de la ruta a Wikiloc.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/ZoVKtRqjuCduFkZ8A

dissabte, 18 de març del 2017

Mola de sa Bastida

Picó Gros
En aquesta mola ens trobem les restes d'un assentament defensiu de l'època tardo-romana (entre els segles V i VIII), just abans de l'ocupació musulmana de l'illa.

El punt d'inici es troba a la plaça de Cabrit i Bassa del barri de Los d’Amunt d’Alaró.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 0,00 km - 00 minuts - 243 m d'altitud.
Comencem a caminar devers les 7,10 h amb un matí ben fresc i clar. Sortim de la plaça pel carrer de Son Duran que ens condueix fora del nucli urbà i, tant sols uns cent metres més endavant de la última casa, deixem el camí per l'esquerra.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 0,308 km - 5 minuts - 256 m d'altitud.
Entrem dins una espessa garriga i sense cap traça de camí, ascendim adreçats a oest/nord-oest per damunt de grans llisars de roca, que d'estar eixuts, no presenten cap dificultat. Avancem amb forta pujada per la vessant d'aquest muntanya, aviat assolim la carena de la mola (cota 350 m) i, en direcció nord-oest, arribem a una paret cabrera.
Continuem paral·lels a la paret, sempre direcció nord-oest, passem pel costat d'unes roques, anomenades el Picó Petit, i arribem als peus dels penya-segats del Picó Gros, des d'on ja divisem les primeres restes de la murada defensiva. Continuem aferrats a les altes parets del Picó Gros, observant altres fragments de murada. A les 8:05 h, arribem al collet entre el Picó Gros i sa mola de sa Bastida.
En aquest punt, localitzem un entreforc de camins. Cap a l'esquerra, un tirany cap a la font de sa Bastida, el qual fem comptes utilitzar per la baixada. Continuem ascendint pel viarany de la dreta. Es tracta d'un camí de bístia molt desfet i amb trams desaparegut que no és fàcil de seguir. Aviat passem pel costat d'un rotlo de sitja.
Murades
(WP-03) Rotlo - 1,122 km - 1 h i 10 minuts - 491 m d'altitud.
El viarany va pujant per un terreny molt rocós i escarpat fent algunes llaçades i, amb l'ajuda d'algunes fites, ens mena al puig de sa Mola (578 m) poblada d'alzines.

(WP-04) Penya de sa Bastida - 1,394 km - 1 h i 30 minuts - 578 m d'altitud.
Continuem pel vessant oposat en lleugera baixada fins arribar al límit dels espadats de la vessant nord.

(WP-05) Mirador natural - 1,547 km - 1 h i 40 minuts - 567 m d'altitud.
Si el dia acompanya, no cal dir que les vistes són espectaculars: la Galera, sa Talaia de cals Reis, can Llenderina, el castell d'Alaró, s'Alcadena, ...
Retrocedim pel mateix camí intentant no perdre les fites, fins arribar de nou al coll que ens separa del Picó Gros.
(WP-06) Coll - 2,087 km - 2 h i 10 minuts - 448 m d'altitud.
En aquest punt, voltem cap a l'oest (dreta) per un vell sender empedrat, passant pel costat de restes de murades i unes ruïnes. Un cop passades aquestes, el camí desapareix per damunt unes margades abandonades d'olivar.
Aquí fem una aturada per berenar. Vint minuts més tard, reprenem la marxa procurant mantenir l'alçada i la direcció oest. No tardem massa en trobar la canonada de l'aigua de la font de sa Bastida a l'embotelladora. La seguim en lleugera pujada i, un poc més endavant, desemboquem a una pista de terra.

(WP-07) Pista - 2,442 km - 2 h i 50 minuts - 421 m d'altitud.
Prenem aquesta via cap a la dreta, en sentit ascendent, i no ens torbem gaire a arribar a l'ull de la font, després de franquejar una barrera sense cadenat.

(WP-08) Font de sa Bastida - 2,612 km - 2 h i 55 minuts - 440 m d'altitud.
Una de les fonts més cabaloses de l'illa, l'ull de la qual, es troba dins una capella de pedra. A una marjada més avall, hi ha un bonic safareig ple d'aigua.
Des de la font, continuem pujant per la pista de terra la qual marca diverses llaçades en sentit nord. En arribar al coll de sa Bastida, entre el puig de sa Galera i la Penya, abandonem la pista per la dreta i saltem una paret de partió per passar a l'altre vessant. Tot d'una enllacem amb la pista formigonada provinent de les cases des Rafal.

(WP-09) Pista des Rafal - 3,372 km - 3 h i 15 minuts - 513 m d'altitud.
Prenem aquesta via cap a la dreta, en sentit descendent i, dos-cents seixanta metres més endavant, just al costat d'un porxo, l'abandonem per la dreta per arribar-nos a la cova Major, situada al peu dels espadats de sa Bastida, a la qual hi arribem per un viarany estret que planeja per damunt unes marjades.

(WP-10) Cova Major - 3,835 km - 3 h i 25 minuts - 486 m d'altitud.
Després de visitar aquesta enorme cavitat, retornem pel mateix camí, a la pista des Rafal. Fem una breu aturada al pou des Quer, situat davall una gran roca al cantó esquerra del camí.

(WP-11) Pou des Quer - 4,067 km - 3 h i 45 minuts - 467 m d'altitud.
Passat el pou, a la segona corba, prenem una drecera bastant fressada, que ens estalvia un bon tram de pista.
La pista continua en davallada descrivint diverses voltes, fins desembocar al camí vell d'Alaró a Orient, just davant la font de les Artigues. (Per arribar-hi, haurem de superar una barrera, pel seu costat dret, saltant una paret baixa).
Voltem a la dreta i, pel mateix camí que hem emprat a la pujada, arribem a Los d'Amunt i a continuació, a la plaça Cabrit i Bassa, on acabem la caminada. Són les 11,22 h.

(WP-01) Plaça Cabrit i Bassa - 6,029 km - 4 hores i 12 minuts - 244 m d'altitud.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: Alaró. Plaça Cabrit i Bassa
Distància aproximada: 6 quilòmetres
Pujada acumulada: 479 metres
Alçada mínima - màxima: 243 - 579 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 25 minuts (Total: 4 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 18 de març de 2017
Components del grup: Pere, Agustí i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: Itinerari que pot presentar dificultats d'orientació. La pujada a la Mola és sense camí.
Referències: Es Picó Gros, sa Mola de sa Bastida i sa cova Major. Joan Riera.
Mola de sa Bastida. Picó Petit, Picó Gros i Penya de sa Bastida. Llorenç Soler.

Track de la ruta a Wikiloc.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/YrztjYXtXWQP26Yh8

dissabte, 11 de març del 2017

Volta al castell de Santueri

Vista del castell de Santueri des del puig de s'Envestida
El Castell de Santueri, ubicat al sud-est de Felanitx sobre el cim del mateix nom, a uns 423 m d'altitud, és un dels tres castells roquers que es conserven a Mallorca, juntament amb el Castell del Rei, a Pollença, i el Castell d'Alaró.
Aquest excursió és un recorregut circular que ascendeix el castell de Santueri i al puig de s'Envestida, des del llogaret des Carritxó (Felanitx).

El punt de sortida es situa en el llogaret des Carritxó (Felanitx) (Km 1 de la carretera Ma-4016). Per arribar-hi sortim de Felanitx per la carretera de Santanyí Ma-14 i ens desviem per la carretera Ma-4016, que du a Calonge i a s'Horta.

(WP-01) Es Carritxó - 0,00 km - 00 minuts - 150 m d'altitud.
A les 8,14 h comencem a caminar per la carretera direcció a Felanitx (nord/nord-oest) i, tres-cents metres més endavant (davant l'hectòmetre 7), ens desviem a la dreta pel camí de Binifarda.

(WP-02) Desviació pel camí de Binifarda - 0,320 km - 3 minuts - 145 m d'altitud.
Es tracta d'una pista asfaltada que va pujant entre camps de conreu. Després d’1,065 quilòmetres, arribem a una bifurcació, just a l'alçada d'un safareig i el pou d'en Catiu.

(WP-03) Pou d'en Catiu - 1,385 km - 16 minuts - 159 m d'altitud.
Voltem a mà dreta pel camí de ses Sínies. Al cap d'uns dos-cents metres, ens desviem a la dreta.

(WP-04) Desviació a la dreta - 1,648 km - 22 minuts - 169 m d'altitud.
Avancem per camí de terra, deixem les cases de Son Olivó a la dreta i a la propera desviació, voltem a l'esquerra. El camí carreter ascendeix i passa pel costat de les ruïnoses cases de sa Badalona. Ignorem un camí a la dreta i seguim tot dret per camí pedregós, fins arribar a la carretera asfaltada del castell, on tombem a la dreta.
Castell de Santueri
(WP-05) Carretera castell - 2,947 km - 41 minuts - 236 m d'altitud.
La carretera ascendeix pel vessant oest del puig de Santueri. Als primers revolts, deixem a la dreta les casses de la possessió de Santueri. Després de recórrer 1,5 Km per asfalt, assolim l'esplanada on es troba l'entrada al castell i un mirador que guaita a la costa de Portopetro i Portocolom. (l'accés a l'altiplà on s'aixeca el castell, roman obert de maig fins octubre de 10 a 18 h).

(WP-06) Castell de Santueri - 4,526 km - 1 hora i 6 minuts - 371 m d'altitud.
Retrocedim fins a la primera corba (coll d'en Capó entre el puig de Santueri i el puig de s'Envestida). D'aquí parteix un viarany, vers el sud-oest, que discorre aferrat a una paret seca i, en forta pujada, ens mena al capcurucull del puig de s'Envestida de 425 m d'altitud.

(WP-07) Puig de s'Envestida - 5,030 km - 1 hora i 24 minuts - 418 m d'altitud.
Des d'aquesta humil elevació, es gaudeix de la millor vista del castell i el puig de Sant Salvador.
Descendim de nou fins a la carretera i continuem per aquesta fins arribar al primer revolt. Aquí deixem l'asfalt pel camí de terra que surt davant nostre i tot d'una arribem al coll de sa Rota Penjada on hi ha un entreforc de camis. Deixem el de l'esquerra que ens conduiria al puig de Sant Salvador i prenem el de la dreta (camí del Castell), en baixada.

(WP-08) Cruïlla de camins - 6,011 km - 1 hora i 53 minuts - 313 m d'altitud.
Seguim el camí carreter en descens, mentre contemplem la part nord del castell amb la torre del Confessionari dels Moros i la muralla nord. Més endavant, passem pel costat de les ruïnes d'un porxo i tot seguit, arribem a un nou encreuament de camins.

(WP-09) Cruïlla de camins - 6,821 km - 2 hores i 3 minuts - 212 m d'altitud.
Seguim pel camí de la dreta que planeja en tendència sud, envoltat de camps de secà, fins assolir una nova cruïlla de camins.

(WP-10) Cruïlla de camins - 7,608 km - 2 hores i 12 minuts - 201 m d'altitud.
Continuem pel camí ample de terra. Després de passar pel costat d'una barrera situada a l'esquerra del camí, la pista es converteix en un tirany que discorre per dins la garriga. Aviat tornem a caminar per asfalt passant pel costat d'una casa. Un poc més endavant, hem d'estar atents, deixem el camí ample per la dreta.

(WP-11) Desviament a la dreta - 8,262 km - 2 hores i 22 minuts - 205 m d'altitud.
Prenem un tirany el qual discorre per dins la pineda. Passem pel costat d'un pou situat a la dreta del camí i, un poc més avall hem d'estar atents perquè hem d'ignorar un tirany que surt a l'esquerra, i tot seguit desemboquem a una pista transversal.

(WP-12) Desviament a la dreta - 8,550 km - 2 hores i 31 minuts - 201 m d'altitud.
Prenem cap a la dreta pel costat de les ruïnes d'una casa. Seguim un tirany ben fressat per dins la pineda fins a desembocar a la carretera Ma-4016, hectòmetre 9 del Km 3.

(WP-13) Carretera Ma-4016 - 9,405 km - 2 hores i 45 minuts - 138 m d'altitud.
Tombem a la dreta, caminem 2 km per l'asfalt fins a es Carritxó, fi del nostre recorregut.

 (WP-01) Es Carritxó - 11,49 km - 3 hores i 16minuts - 150 m d'altitud.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: Es Carritxó (Felanitx)
Distància aproximada: 11,5 quilòmetres
Pujada acumulada: 414 metres
Alçada mínima - màxima: 130 - 418 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 42 minuts (Total: 3 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11 de març de 2017
Components del grup: Josep, en solitari
Cartografia: mapa de l'Alpina Pla de Mallorca. Escala 1:50.000
Observacions: Itinerari que transcorre per camins ben marcats, menys la pujada i baixada al puig de s'Envestida que es fa per un tirany de muntanya.
 Referències: Volta al castell de Santueri. Joan Riera i Pep Torrens.

Track de la ruta a Wikiloc.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/x117oNXQgC4KdPsSA

diumenge, 5 de març del 2017

Puig de ses Covasses, des del coll de la Batalla

Puig Tomir des del puig de ses Covasses

Itinerari que ascendeix al puig de ses Covasses des del coll de la Batalla. La pujada i baixada del cim es fa sense camí per un terreny molt rocós. Retornem per un tram del sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221), passant pel mirador del Centenari i l'ermita de Son Amer.

El punt d'inici es situa al coll de la Batalla.

(WP-01) Coll de la Batalla - 0,00 km - 00 minuts - 579 m d'altitud.
A les 10:09 h, iniciem la marxa per l'ample camí de terra que surt a la dreta del restaurant. La pista va pujant, un xic més enllà, es replana momentàniament i arriba a una cruïlla, on prenem el sender de l'esquerra. Ara el camí torna a pujar i als pocs minuts arriba a un coll de caçar tords, un poc apartat, a l'esquerra del camí.

Coll de caça de tords

(WP-02) Coll de caça - 0,797 km - 10 minuts - 634 m d'altitud.

Aquí sortim del camí per l'esquerra, deixem el coll de caça a la nostra dreta i emprenem l'ascensió al cim. Avancem cap a l'est per dins el bosc, sense camí sols amb l'ajuda d'algunes fites. Un poc més amunt, passem pel costat d'una petita caseta sense sostre i continuem, resseguint no gaire apartats, la carena de la muntanya fins arribar a una paret seca, la qual franquegem just pel seu extrem, a frec de la timba.
Prosseguim crestejant, i aviat ens trobarem amb una paret de partió (divisòria dels termes de Caimari i Escorca), la qual mantindrem a la nostra esquerra, fins assolir el cim del puig de ses Covasses de 753 m d'altitud.

Puig de ses Covasses

(WP-03) Puig de ses Covasses - 1,340 km - 1 hora i 50 minuts - 753 m d'altitud.

L'altura màxima s'assoleix creuant la paret, és a dir dins el terme d'Escorca, des d'on gaudirem, si el dia acompanya, d'una esplèndida vista.
Després del merescut descans, descendim del cim seguint amb atenció les fites per un terreny molt rocós, deixant la paret a la nostra esquerra. Minuts més tard, arribem al portell de la barrera de l'Ermita.

Portell de la barrera de l'Ermita

(WP-04) Portell - 1,690 km - 1 hora i 32 minuts - 705 m d'altitud.

Del portell surt un bonic camí d'antics carboners que baixa fent ziga-zagues. Després es manté en línia recta en suau descens, per dins un bosc d'alzines, fins a desembocar al sender del GR.

(WP-05) Sender GR221 - 2,064 km - 1 hora i 45 minuts - 663 m d'altitud.
Ens desviem momentàniament cap a la dreta, i 130 metres més endavant, voltem pel camí de l'esquerra (Rètol indicador: Mirador). Aquest sender ens du al mirador del Centenari.

Des del mirador

(WP-06) Mirador del Centenari - 2,375 km - 1 hora i 50 minuts - 678 m d'altitud.

Novament al camí ample, voltem a la dreta, en davallada. Pocs minuts més tard, deixem el sender per la dreta, just al costat de la font de l'Ermita (cartell indicador). Passem pel costat de la mencionada font. Avancem paral·lels a la síquia de la font, la qual du l'aigua a un safareig recentment restaurat, i arribem a l'ermita de Son Amer, capelleta de l’antic eremitori del segle XVII. 

Ermita de Son Amer

(WP-07) Ermita de Son Amer - 3,051 km - 2 hores i 17 minuts - 603 m d'altitud.

Des de l'oratori, continuem per un camí de ferradura que, pocs minuts més tard, arriba a una bifurcació, seguint les indicacions del GR, agafem el camí de la dreta.
Aquest sender surt del bosc i arriba a la carretera, després de franquejar un petit portell amb barrera. Creuem la carretera i seguim per un caminet que discorre paral·lel a aquesta, fins entrar a l'aparcament del refugi de Son Amer.
Travessem l'aparcament direcció al refugi i, abans d'arribar-hi, ens desviem per un camí que surt a l'esquerra. Un rètol indica "GR-222 - Caimari".
 
(WP-08) Desviació GR-222 - 4,269 Km - 2 h i 51 minuts - 528 m d'altitud.
El tirany inicia una baixada, travessa el torrentó i es dirigeix, en suau pujada, atracant-se a la carretera de Pollença, on volta cap a la dreta. Ara discorre en paral·lel a aquesta via, fins desembocar a un vial asfaltat de la urbanització des Guix. Per aquest carrer asfaltat, arribem a la cruïlla de carreteres on hem de voltar a l'esquerra fins al coll de la Batalla.

(WP-01) Coll de la Batalla - 5,277 km - 3 hores i 12 minuts - 579 m d'altitud.
Són les 13:21 h quan donem per finalitzada l'excursió d'avui.
 
Fitxa:
Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Coll de la Batalla
Distància aproximada: 5 quilòmetres
Pujada acumulada: 256 metres
Alçada mínima - màxima: 517 - 752 metres
Temps efectiu sense parades: 1 hores i 55 minuts (Total: 3 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5 de març de 2017
Components del grup: grup excursionista de Pòrtol
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: des del (WP-02) al (WP-04) és l'únic tram que no hi ha camí, el terreny és rocós i pot presentar dificultats d'orientació. La resta discorre per camins ben marcats i sense complicacions.

Track de la ruta a Wikiloc.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/pLKH1iSdqHhgyBpG9

dijous, 2 de març del 2017

Pas de n'Alou i pas de l'Encletxa

Cova de Son Torrella
El punt de sortida d'aquest itinerari es situa al portell de l'embassament de la finca pública de Cúber (quilòmetre 34 de la carretera Ma-10 de Pollença - Andratx).

(WP-01) Portell de l'embassament de Cúber - 0,00 km - 00 minuts - 762 m d'altitud.
A les 8,37 h comencem a caminar a l'entrada de l'embassament de Cúber. Un cop passada la barrera, seguim l'indicador del GR que ens porta pel camí planer que voreja l'embassament per la riba nord.
Sa Rateta i Lofra s'emmirallen a les aigües tranquil·les del pantà el qual es troba ple a vessar. En deixar l'embassament, traspassem el torrent de Binimorat i, una mica més amunt, franquegem la barrera que dóna pas a l'ampla pista que ve del coll de Lofra. Ascendim per aquesta pista i, uns quatre-cents metres més endavant, l'abandonem per la dreta.
Embassament de Cúber
(WP-02) Desviament cap al pas de n'Alou - 2,639 km - 40 minuts - 769 m d'altitud.
Ens envolta un gran paisatge. Al nord-oest la llarga serralada de Cúber, la qual té cims de 880 metres fins a 979 metres d'altitud i una gran obertura on es localitza el pas de n'Alou que permet travessar de la vall de Cúber a la coma de Son Torrella. Al sud-est, les elevacions de na Franquesa i sa Rateta.
Després de travessar el torrent, emprenen la forta muntada orientats a nord, per un terreny, primer escalonat, i després pedregós. A mesura que anem pujant, trobem algunes esporàdiques fites que ens aproximen a la falda de les penyes. Continuem per la base del espadats, fins que arribem a una canal força vertical i llisa per on és factible ascendir amb l'ajuda de les mans, és el pas de n'Alou o pas de n'Alí. Un cop arribem al coll (cota 923 m), iniciem la baixada per la vessant contrària fins arribar a un reixat perpendicular, ja en la coma de Son Torrella, la qual es troba uns cent quaranta metres més elevada que la de Cúber.
Pas de n'Alou
Coma de Son Torrella - 3,276 Km - 1 hora i 20 minuts - 912 m d'altitud.
Avancem direcció sud-oest aferrats a la reixeta del tancat i, tant sols cinc minuts més tard, si ens fixem a l'esquerra, a la falda de la serralada de Cúber, veurem la curiosa obertura de la cova de Son Torrella. Per accedir-hi, hem de realitzar una petita grimpada per una paret d'uns tres metres. Si la roca és seca, no presenta masses dificultats i val la pena visitar-la.

(WP-03) Cova de Son Torrella - 3,471 km - 1 hora i 28 minuts - 915 m d'altitud.
Aquesta cavitat és un important jaciment arqueològic del calcolític, uns 2.500 anys abans de Crist. Les seves dimensions són: un corredor de 7x3 metres que dóna a una petita sala de 3x3 metres.
Uns pocs metres més endavant i a una cota superior (934 m), es localitza la cova de Son Torrella II o cova Rodona (WP-04), més petita que l'anterior.
Visitada la cova, continuem pel corriol que transita pel costat de la tanca (dreta) i per la base de la serralada de Cúber (esquerra), direcció sud-oest (Llebeig) i, quatre-cents cinquanta metres més endavant (botador metàl·lic), tombem noranta graus a l'esquerra. A una cinquantena de metres més amunt, trobem la boca de l'avenc de Son Torrella, d'uns noranta-tres metres de profunditat.

(WP-05) Avenc de Son Torrella - 4,076 km - 1 hora i 53 minuts - 917 m d'altitud.
Un bon lloc per reposar forces i berenar. Vint-i-cinc minuts més tard, reprenem la marxa per un corriol de cabres paral·lel al tancat de reixeta, fins arribar a una era de batre i un porxo.

(WP-06) Porxo i era - 4,459 km - 2 hores i 23 minuts - 901 m d'altitud.
Deixant el porxo enrere, continuem, oest/sud-oest, passant pel costat d'una bassa. Poc després, enllacem amb al sender principal que transcorre per dins la coma. Per aquest corriol pedregós, amb suau pendent i amb una curta caminada, assolim la part alta de la coma, en el coll de les Solanes, tancat amb una paret baixa.

Coll de les Solanes - 4,847 Km - 2 hores i 33 minuts - 931 m d'altitud.
Des d'aquí, arrenca el xaragall del Verger que desboca al barranc de Biniaraix, però la nostra ruta continua cap al coll de Lofra pel pas de s'Encletxa. Així doncs, deixem la ruta habitual, pels Camins Nous (est), creuem la paret mitgera i avancem vers el sud/sud-est sense camí, amb alguna esporàdica fita. Baixem una mica i flanquegem pel vessant inclinat de la muntanya i pel peu d'unes parets escarpades, fins arribar al pas de s'Encletxa. Aquest tram és una mica aeri i cal anar en compte.
Pas de l'Encletxa
(WP-07) Pas de s'Encletxa - 5,102 Km - 2 hores i 53 minuts - 919 m d'altitud.
Es tracta d'un estretíssim passadís que per entrar-hi cal ajupir-se un poc, però no presenta cap tipus de dificultat de trànsit. L'altre cantó avancem per un terreny rocós i arribem a una paret seca (WP-08) punt on enllacem amb el camí de la ruta habitual. Continuem baixant cap al Sud seguint el fressat camí pels darrers contraforts de la Serra de Cúber, fins assolir el coll de Lofra.

(WP-09) Coll de Lofra - 5,900 Km - 3 hores i 13 minuts - 879 m d'altitud.
Des d’aquí, iniciem la tornada pel sender de la Ruta de Pedra en Sec (GR-221) que davalla per dins un pinar. Uns minuts més tard, enllacem amb la pista ample a l'alçada de les cases de Binimorat. Ara només ens queda recórrer aquesta pista que travessa per damunt la represa i volta l'embassament per la dreta.

(WP-01) Portell de l'embassament de Cúber - 10,150 km - 4 hores i 16 minuts - 762 m d'altitud.
A les 12:53 h arribem al portell d'entrada a Cúber, donant per finalitzada aquesta bonica volta.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: Portell de l'embassament de Cúber
Distància aproximada: 10 quilòmetres
Pujada acumulada: 348 metres
Alçada mínima - màxima: 745 - 937 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 54 minuts (Total: 4 hores i 16 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de març de 2017
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Tomeu C., Sebastià E.,Joan P., i Josep
Cartografia: mapa de l'Alpina Tramuntana Central. Escala 1:25.000
Observacions: En general és un itinerari que transcorre per camins ben marcats, menys la pujada pel pas de n'Alou  i el curt tram per arribar al pas de s'Encletxa on no hi ha camí i cal travessar un vessant molt inclinat per un terreny incòmode de roques i càrritx. El pas no presenta cap dificultat tècnica.
Referències: cova de Son Torrella i pas de n'Alí. Joan Riera.

Track de la ruta a Wikiloc.
Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies:
https://goo.gl/photos/hSJ3z7y3oVs7TSww7