divendres, 12 de febrer del 2021

El Paraigo pel comellar de la font Borina

El Paraigo

Itinerari per arribar al penyal anomenat el Paraigo, una mola rocosa situada en els estreps del puig Gros de Ternelles. Pugem pel comellar de la font Borina i tornem per les Penyes Vermelles (524 m) i els molins de Llinars.

Iniciem l’excursió a la vall d'en Marc, al km 5,3 de la carretera Ma-10 de Pollença a Lluc (en el Pi de Son Grua).

(WP-00) Pi de Son Grua - 0,0 km - 0 minuts -  m d'altitud.
Comencem a caminar a les 7:43 h cap a Pollença i al cap d’uns quatre-cents metres, a l’entrada de la possessió de Son Grua, voltem a l’esquerra.
El matí és molt calitjós amb poca visibilitat. L’oratge que corre és càlid i molest.

Portell d'entrada a Son Grua

(WP-01) Portell de Son Grua - 0,4 km - 10 minuts - 94 m d'altitud.

Travessem el portell de Son Grua i seguim la pista que ens mena a passar pel costat de les cases, fins arribar a la llera empedrada d’un torrent, que si seguíssim recta sortiríem a la pista d'Ariant.

Cases de Son Grua

(WP-02) Torrent - 1,5 km - 30 minuts - 121 m d'altitud.

Sense travessar-lo, girem a la dreta per un camí que ascendeix pel costat del xaragall, fins que als cinc minuts, trobem una canonada negre que ve de la font Borina.

Torrent

(WP-03) Creuar torrent (tub) - 1,7 km - 35 minuts - 134 m d'altitud.

En aquest punt, franquegem el torrent i seguim el tub coster amunt per dins l’alzinar. Al cap de cinc minuts de pujada, ens desviem en tendència cap a la dreta i, sense deixar de seguir la canonada, entrem dins el torrent, on a la mateixa llera, trobem l'ull de la font Borina.

Font Borina

(WP-04) Font Borina - 1,9 km - 50 minuts - 180 m d'altitud.

D’esquena a la font, sortim del torrent pel costat esquerra i anem virant cap al nord, fins entrar dins un petit comellar, paral·lel al torrent que hem deixat. Progressem fora camí pel centre del comellar en sentit ascendent. Uns minuts més amunt, a la cota 200 m, travessem un camí de carro pedregós que ens ve per la dreta i seguim pujant orientats al nord fins, al cap de tres minuts, trobem un segon camí de carro, on ens incorporem a l’esquerra en ascens. Avancem pel pedregós camí, tot saltant algun tronc ajagut i, set minuts després, entrem un altre cop dins el jaç del xaragall. Llavors, seguim per dins el torrent cap a munt, fins que trobem un esllavissall de roques.

Esllavissada

(WP-05) Despreniment - 2,4 km - 1 hora i 10 minuts - 253 m d'altitud.

Sortim fora del torrent pel costat esquerra i ens enfilem per una canal rocosa. El pendent és fort, fins el punt que hem d’ajudar-nos de les mans, ens hem d’agafar fort a les roques, a les carritxeres per poder continuar pujat. Ascendim mantenint el torrent a la nostra dreta, fins arribar a la seva part superior on desapareix i es converteix en un coster de càrritx i pedres.
Després d’una petita pausa per recuperar l’alè, seguim progressant en la mateixa orientació nord, cap a un clap de pins, esquivant algun pi enorme ajagut i mig tapat per les carritxeres. Llavors, continuem en tendència nord/nord-oest deixant a la dreta els peus de les Penyes Vermelles, passem a prop d’un gran pi entre el càrritx i, poc després amb un pendent més suau, assolim el coll de Tirapau.

Coll de Tirapau

(WP-06) Coll de Tirapau - 3,1 km - 2 hores i 30 minuts - 484 m d'altitud.

Des d’aquí ja divisem l’objectiu d’avui: el Paraigo. Una curta pujada de deu minuts direcció nord, ens deixa a aquesta penya de forma curiosa.

El Paraigo

(WP-07) El Paraigo - 3,4 km - 2 hores i 40 minuts - 521 m d'altitud.

El seu nom deu venir de la forma balmada o fungiforme de la roca. Imposa el desert calcari del coster sud del puig Gros de Ternelles, però avui la calima de pols sahariana, no es deixa gaudir de les vistes panoràmiques.
Després del merescut descans [35’], tornem al coll de Tirapau pel mateix camí.
Des del coll, pugem pel flanc esquerra de les Penyes Vermelles (524 m). Un cop passades aquestes, baixem per damunt la carena de la muntanya, seguint algunes fites amagades entre les carritxeres i assolim un collet (435 m), des d’on divisem la paret que servia de partió entre Llinars i Son Grua.

Fita

(WP-08) Fita - 4,6 km - 4 hores i 5 minuts - 433 m d'altitud.

Continuem baixant per damunt el llom i a poc més d’un quart d’hora del coll, arribem a un gran pi.

(WP-09) Pi - 5,1 km - 4 hores i 25 minuts - 336 m d'altitud.
Voltem a la dreta i orientats cap a sud-est baixem per dins el bosc, fins desembocar a un torrent, on girem a l’esquerra. Un poc més avall el creuem cap a la dreta, agafant un camí carreter que prové de la font de Llinars. A l’esquerra discorre una paret seca amb un portell, que acaba en una altra paret transversal que travessem per una barrereta.

Cup del cinquè molí

(WP-10) Barrera - 5,6 km - 4 hores i 55 minuts - 200 m d'altitud.

Després de la barrera, seguim un camí escalonat que desemboca a la pista encimentada dels molins de Llinars, on ens incorporem a la dreta en descens. Just davant nostre, veiem el cup del cinquè molí. La pista dibuixa un seguit de ziga-zagues en sentit descendent pel costat dels sis molins d’aigua fariners, fins deixar-nos a la carretera. Un cop a l’altre cantó, creuem un portell que ens mena al sender del GR-221, on ens incorporem a la dreta.

Portell de Can Serra

(WP-11) GR - 6,5 km - 5 hores i 16 minuts - 81 m d'altitud.

Seguim aquest camí, i al cap de poc, ens aturem per contemplar l’espectacular entrada de la possessió de Son Serra, té una reixa vermella i està presidida per uns enormes plataners i just davant, a l'altra banda, las passadores homònimes que creuen el torrent de Son Marc. Ara, amb agradable passejada per la vorera del torrent, arribem a l’inici de l’itinerari.

Camí del GR

(WP-00) Pi de Son Grua - 8,4 km - 5 hores i 48 minuts - 100 m d'altitud.

A les 13:31 h posem fi a l’excursió d’avui.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Km 5,3 de la carretera Ma-10 (en el Pi de Son Grua) (Pollença)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 50 minuts (Total: 5 hores i 48 minuts)
Excursió realitzada el dia: 6 de febrer de 2021
Components del grup: Fernando i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per un territori complicat de caminar. En el xaragall de la font Borina ens haurem d'aferrar a les roques per seguir progressant.
Referències: Lluís Vallcaneras. 20 Excursions curtes per Mallorca (V)

Vídeo d'en Fernando de Angulo:

Una volta exigent per uns paratges extraordinaris, no apta per tothom. El comellar de la font Borina, és força complicat. Des de la font cal estar avesats a fer petites grimpades i cercar els millors llocs per avançar. Noltros hi baixarem, però record perfectament la seva dificultat. Una molt bona publicació d’un recorregut difícil. Esper que tot el grup es trobi bé. Salut Josep.

Hola amic Llorenç,
Tens tota la raó, jo el vaig trobar força exigent: sempre sense camí, de progressió dificultosa i sobre tot la pujada pel xaragall de la font Borina. Seguirem la ressenya d’en Lluís i crec que trobàrem els millors llocs per avançar.
De moment tots estem bé i poc o molt, hem continuat fent muntanya. Moltes gràcies.