dissabte, 3 de juliol del 2021

Mola de Son Pacs i Penyal Vermell

Pas de s'Ullastre

Inici
: camí de la Coma d'en Llobera, a la carretera vella que va d'Esporles a Valldemossa per la vall de Son Cabaspre (Esporles).

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 0,0 km - 0 minuts - 435 m d'altitud.
A les 8:00 h iniciem l'excursió pel camí de la Coma d'en Llobera, un camí d'amplada de carro, que en suau ascens ens mena al coll de sa Basseta.

Coll de sa Basseta

(WP-02) Coll de sa Basseta - 0,2 km - 5 minuts - 456 m d'altitud.

A la dreta, vorera del camí, veiem la bassa que dóna nom a aquest coll.
Deixem a l'esquerra el camí del pas de Son Cabaspre, per on tornarem, seguim tot dret i travessem unes barreres pel costat dret. L'ample camí, força malmenat per les pluges, pren ràpida davallada cap al sud-est a través de la coma d’en Llobera, flanquejada per la moleta de Son Cabaspre (595 m), cap a sud-oest i la mola de Son Pacs (731-586 m) a nord-est.
A cinc minuts, deixem una primera olla de calç, a la dreta. En nou minuts més, trobem un segon forn de calç, a l’esquerra i en dos minuts més, un tercer també a l’esquerra del camí. Just passat aquest darrer forn de calç, abandonem la pista per l’esquerra.

Tercer forn de calç

(WP-03) Deixar camí per l'esquerra - 1,9 km - 25 minuts - 303 m d'altitud.

Seguim cap al sud i franquegem una baixa paret transversal pel final de la reixeta. Tot seguit, fora camí i seguint algunes fites, voltem progressivament cap a l’est per la base del penyals vermellosos i balmats de la mola de Son Pacs, fins arribar a un punt que voltem a l’esquerra, i ja veiem el pas per on és possible superar les penyes.

Pas de s'Ullastre

(WP-04) Pas de s'Ullastre - 1,9 km - 1 hora i 5 minuts - 387 m d'altitud.

Es tracte d'un coster de roca, escalonat i orientat cap a l'oest, que discorre pel costat de la paret rogenca del penyal. A la meitat del pas, hi ha un esperó molt visible (381 m) a l'esquerra, que forma una excel·lent balconada, amb el pinar de Canet i del pla de ses Planes, als nostres peus (Passos de Mallorca).
Seguim uns pocs metres cap a l'oest, voltem a la dreta i envestim un fort pendent per damunt graons rocosos, on en algun punt ens hem d'ajudar de les mans per seguir pujant. Llavors, orientats cap al nord, continuem en fort ascens per un terreny rocós. De tant en tant, trobem petites fletxes vermelles i algunes esporàdiques fites que ens ajuden a seguir el recorregut. Finalment, per un coster més suau, arribem a un bonic aljub cobert.

Aljub

(WP-05) Aljub - 2,5 km - 1 hora i 50 minuts - 538 m d'altitud.

Després d'una breu aturada, continuem en el mateix sentit de la marxa (nord) pel pla de sa Mola de Son Pacs, ja a dins el bosc. A uns quinze minuts de la bassa, arribem a un camí carreter, on a la vorera trobem les ruïnes d'un porxo.

(WP-06) Camí - 2,9 km - 2 hores i 5 minuts - 574 m d'altitud.
Seguim cap a l'esquerra, primer nord-oest i desprès nord. Tot d'una després de franquejar una baixa pareteta, assolim una pista més ampla provinent de les cases de Son Pacs. En aquest encreuament, hi ha un gran forn de calç.

Forn de calç

(WP-07) Cruïlla - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 567 m d'altitud.

Un bon lloc per berenar i descansar [30']. Reprenem la marxa cap a l'esquerra pel pla de sa Mola. En pocs minuts, trobem a la dreta i un poc separat del camí, restes d’un lloc de carboners (forn de coure pa, rotlo de sitja i barraca), molt abundants en tot aquest bosc. Camí endavant, no ens trobem en trobar un nou entreforc de camins.

(WP-08) Desviament a la dreta - 3,5 km - 2 hores i 55 minuts - 581 m d'altitud.
És el sender del GR-221 que ve d’Esporles, pel coll de sa Basseta. Prenem la desviació de la dreta, lleugerament ascendent per dins l’alzinar. Deixem una desviació a l’esquerra i, un poc més endavant, una altra a la dreta i en deu minuts més, ens situem a una nova cruïlla. Girem a l’esquerra i tot d’una arribem a una esplanada, a 600 m d’altitud.

Aljub

(WP-09) Aljub i sestador - 4,1 km - 3 hores i 5 minuts - 600 m d'altitud.

Aquí trobem un porxo de volta i un aljub dividit amb cisterna i bassa pel bestiar.
Des del porxo, seguim el camí direcció oest, passem pel costat d’un rotlo de sitja i, a continuació, a prop de la boca de l'avenc des Porxo. Uns metres més amunt de l'avenc, deixem el camí per l'esquerra (sud) i pugem sense camí per dins el bosc d'alzines, fins assolir el Penyal Vermell.

Vistes des del Penyal Vermell

(WP-10) Penyal Vermell - 4,6 km - 3 hores i 20 minuts - 663 m d'altitud.

Des d'aquest balcó suspès cap a ponent, contemplem un bonic paisatge: la Mola de Planícia, la Fita del Ram, als nostres peus les cases de Son Cabaspre i al fons destaca el puig de Galatzó.
Baixem del cim fora camí cap al sud/sud-est, per un territori rocallós, fins trobar un rotlo de sitja.

(WP-11) Rotlo de sitja - 4,9 km - 3 hores i 45 minuts - 626 m d'altitud.
Des d'aquí, surt un camí carreter molt pedregós orientat a est/nord-est que després de dos-cents metres volta sud/sud-est i arriba a un ranxo de carboners. El tirany, acompanyat de fites, segueix descendint i desemboca al sender del GR, al costat d'un rotllo de sitja amb un marge de sosteniment vora el camí.

Camí del pas de Son Cabaspre

(WP-12) Camí GR - 5,5 km - 3 hores i 58 minuts - 544 m d'altitud.

Girem ara a la dreta i baixem pel camí del pas de Son Cabaspre. Ben aviat, travessem la paret que fita els termes municipals d'Esporles i Valldemossa. Continuem el descens per un caminet força dret, fins confluir de nou al camí de pujada, en coll de sa Basseta. Ara ja només ens queda anar pel camí de la dreta i arribar de nou al punt de partida.

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 6,2 km - 4 hores i 17 minuts - 435 m d'altitud.
A les 12:17 donem per finalitzada la caminada d'avui.

Inici/ Final: Camí de la coma d'en Llobera (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 40 minuts (Total: 4 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de juny de 2021
Components del grup:   Pere, Miquel, Margarita, Andreu, Joan R., Joan P., Nofre, Sebastià, Tolo i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions
: Itinerari per camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació.

Amb retard, però aquesta és una volta ben guapa per fer en qualsevol època de l’any, i així poder tornar trepitjar aquesta mola. A vegades per allò de que ja la coneixes, la deixes de banda. La darrera vegada que hi vaig pujar va ser per fer una volta semblant. Molt bones les fotografies i les informacions publicades. Una aferrada amic.

Efectivament, és un recorregut molt interessant i mica més curt i sense passos compromesos a la vostra ruta: "Mola de Son Ferrandell. Pels passos de s'Ullastre i des Penyal Vermell" que també férem exactament igual el novembre de l'any passat.