dissabte, 10 de juliol del 2021

Pas de sa Regata de sa Coma

El pas de sa Regata de sa Coma, també anomenat pas d'en Príam és una canal molt empinada que supera un important desnivell. Rep el nom en honor al muntanyenc Príam Villalonga i Ballester (1913-2004) qui a finals dels 80 va descobrir l'existència d'aquest pas. El GEM va instal·lar-hi una placa commemorativa amb la imatge de Sant Bernat de Menthon, patró dels muntanyencs, que fou arrabassada i destruïda per uns desconeguts.

Inici: Urbanització de s'Arxiduc (Valldemossa). Hi accedim per la carretera Ma-1110 de Palma a Valldemossa a l’alçada del Km 17,200 (Carrer Àustria).

Coma dels Cairats

(WP-01) Urbanització de s'Arxiduc - 0,0 km - 0 minuts - 431 m d'altitud.

A les 7:33 h, iniciem la caminada cap al nord-est per la pista de la Coma dels Cairats. De seguida, franquegem una primera barrera per un pas lateral i al cap de pocs minuts, una segona amb un pas canadenc. Seguim recte en suau ascens, passem vora la caseta ensorrada de la font na Ropit i, uns metres més amunt, deixem el camí de la Coma dels Cairats, per on tornarem, i prenem la pista de la dreta.

(WP-02) Desviament a la dreta - 1,3 km - 30 minuts - 472 m d'altitud.
La pista va ascendint lentament fins arribar a una nova bifurcació; on voltem a l'esquerra. Uns metres més amunt, agafem una petita drecera que supera un marge escalonat, i arribem a una esplanada, on hi ha una paret transversal que separa les marjades de l'alzinar i que fa partió entre les finques de sa Coma i Pastoritx.

(WP-03) Pla dels Xots - 2,3 km - 50 minuts - 549 m d'altitud.
Des d’aquí progressem recte (est/nord-est) paral·lel a la paret seca. Transcorreguts cinc minuts, ignorem un tirany que surt a la dreta i seguim amb la mateixa direcció, per un viarany poc marcat que ens mena a una paret transversal amb uns esglaons.

Paret transversal

(WP-04) Paret - 2,5 km - 1 hora - 575 m d'altitud.

L'altre cantó, creuem un rotlo de sitja i ens enfilem en diagonal cap a la dreta, seguint un tirany fitat, que ens mena als peus dels penyals, on és visible la canal de pujada pel pas de sa Regata de sa Coma.

Pas de sa Regata o d'en Príam

(WP-05) Pas de sa Regata - 3,1 km - 1 hora i 10 minuts - 699 m d'altitud.

Es tracte d'una canal plena de fullaraca d'alzina molt rosta que supera un important desnivell. A la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per superar un petit esglaó de roca.
Desprès del pas, progressem cap a l'est/nord-est amb accentuat pendent per dins l'alzinar, fins arribar a un rotlo de sitja i la seva barraca. Llavors, un poquet més amunt, voltem cap a la dreta i orientats a sud, seguim les fites que ens duen a la part alta d'un esperó, des d'on es pot contemplar una bona vista de Valldemossa.

Vistes a Valldemossa

(WP-06) Esperó - 3,2 km - 1 hora i 30 minuts - 749 m d'altitud.

Continuem seguint les fites orientats a nord-est sota mateix de la serra de Son Moragues, fins enllaçar amb un camí carreter, on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-07) Camí carreter - 3,5 km - 1 hora i 45 minuts - 797 m d'altitud.
Seguim el bonic camí cap al nord/nord-est. Planegem uns minuts i arribem aviat al camí des Caragol que baixa de la serra de Son Moragues.

Enllaç amb el camí des Caragol

(WP-08) Camí des Caragol - 3,8 km - 1 hora i 55 minuts - 785 m d'altitud.

Girem a l'esquerra i baixem seguint l'impressionant i deteriorat camí que ens mena fins a la pista dels Cairats, just davant de la font dels Polls.

Camí des Caragol

(WP-09) Font dels Polls - 4,3 km - 2 hores i 10 minuts - 697 m d'altitud.

Aquesta font té una mina amb llinda i dues piques al seu costat.
Aquí és un bon lloc per descansar i fer un mos [20']. Reprenem la marxa baixant per la pista, fins a la barrera de la coma dels Cairats, on finalitza el domini públic de Son Moragues. Un cop a l'altre cantó, sentim trons i cauen les primeres gotes. Caminem amb rapidesa, fins arribar al punt d'origen.

(WP-01) Valldemossa - 7,2 km - 3 hores i 14 minuts - 431 m d'altitud.
A les 10:47 h arribem als vehicles i comença a ploure.

Inici/ Final:  Urbanització de s'Arxiduc de Valldemossa
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 5 minuts (Total: 3 hores i 14 minuts)
Excursió realitzada el dia: 23 de juny de 2021
Components del grup:  Pere, Joan P., Miquel, Magdalena, Margarita, Tolo, Sebastià, Joan A. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació, hi ha trams sense camí ni fites. El pas de sa Regata és una canal plena de fullaraca d'alzina molt rosta que supera un important desnivell. A la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per superar un petit esglaó de roca.

Un recorregut podríem dir clàssic per dins la d’Inca de Son Moragues, amb l’afegitó del pas d’en Priam. Al camí des Caragol s’hi fan moltes didaleres, molt guapa aquesta foto. Una bona publicació Josep. Salut

Tens tota la raó, un recorregut clàssic i repetit. Ara bé en aquesta ocasió la proposta inicial era enllaçar el pas d'en Príam amb el camí des Caragol recorrent el cingle dels Cairats. Però degut a l'amenaça de brusca (se sentia tronar) decidiríem anar pel camí.
Moltes gràcies pel teu comentari.