divendres, 16 de desembre del 2022

Sa Fita Autèntica i na Ferrana des de Sobremunt

Powered by Wikiloc

Primera trescada per la Serra després de mesos i mesos d'inactivitat. Ens guia l'amic i company de cordada en Guillem Castanyer, gran coneixedor d'aquesta contrada.
Sa Fita Autentica, anomenada així perquè és el lloc on s'ubica la correcta Fita del Ram dins el municipi d'Esporles. Lloc on uns militars l'any 1867 picaren una pedra que foradaren per fer de suport dels aparells de mesurament geodèsic que feien servir per realitzar el Mapa de 1869 primer fet amb aquestes tècniques trigonomètriques, i no l'actual ubicació que és al municipi de Puigpunyent al punt més elevat. (Guillem Castanyer - Tencunsomierasolivar).

El punt de partida del nostre itinerari és dalt de la mola de Sobremunt. Hi accedirem en  vehicle des d'Esporles per la urbanització des Verger, fins arribar al pla de Sobremunt. D'allà, pujarem per la carretera del Pouet i prendrem una desviació a la dreta per un camí asfaltat que s'enfila fins dalt de la mola, prop d'unes antenes.

Inici. Xalet Es Darrer

(WP-01) Mola de Sobremunt - 0,0 km - 0 minuts - 685 m d'altitud.

Son les 9:30 h. en deixar el vehicle a prop d'un xalet (es Darrer). Aquí arranca un viarany que direcció nord-oest ens mena a un camí més ample que ve de l'esquerra i per on continuem. El camí avança gairebé planer per dins l'alzinar on es localitzen restes d’un lloc de carboners, molt abundants en tot aquest bosc. Llavors, volta cap a ponent i després de deixar una petita bassa de captació d'aigua (a l'esquerra), travessem la paret que és la partió entre les possessions de Sobremunt i Son Noguera i al mateix temps divisòria dels termes municipals d'Esporles i Puigpunyent.

Paret de terme

(WP-02) Paret de terme - 0,8 km - 20 minuts - 701 m d'altitud.

Uns cinc minuts més tard, arribem a una intersecció, ignorem el camí més marcat de la dreta i seguim recte per un caminet més indefinit.

(WP-03) Intersecció - 1,0 km - 25 minuts - 699 m d'altitud.
El corriol discorre cap a nord-oest i, uns cinc minuts després de caminar entre roques i alzines, arribem a una balconada natural, arran dels espadats.

(WP-04) Balconada - 1,2 km - 30 minuts - 686 m d'altitud.

La senda baixa cap a la dreta (nord/nord-est), travessa un petit tàlveg on es localitza un rotlo de sitja amb la seva corresponent barraca i s'enfila direcció nord/nord-oest enmig del boscatge. Després de deixar un forn de coure pa a l'esquerra, voltem noranta graus a la dreta i enllacem amb un camí de carro amb marget de sosteniment. Atenció, perquè tot d'una el deixem per agafar, a l'esquerra, un tirany més indefinit.

(WP-05) Girar a l'esquerra - 1,6 km - 50 minuts - 712 m d'altitud.
La ruta es dirigeix cap a nord-oest i ran del camí, apareix un altre forn de coure pa. Un xic més endavant, s'ajunta amb un camí carreter que puja per la dreta, per on continuem tot dret.

(WP-06) Intersecció - 1,9 km - 55 minuts - 738 m d'altitud.

Tot d'una, deixem a la dreta un tirany que puja a sa Fita del Ram. A continuació, el camí volta a la dreta i després a l'esquerra, continua planer en direcció a tramuntana i travessa un portell obert. Tres minuts després, posem molta atenció perquè segueixen tres voltes en baixada i en arribar a la tercera, deixem el camí per la dreta.

(WP-07) Girar a la dreta - 2,5 km - 1 hora i 15 minuts - 700 m d'altitud
Després d'una parada tècnica per berenar [20'], reprenem la marxa enfilant-nos cap a l'est per una rampa entre roques i alzines. Tot d'una travessem un rotlo de sitja i a continuació enllacem amb un tirany fitat per on continuem. El viarany serpenteja una mica per dins el bosc direcció sud, més o menys paral·lel a una paret seca que ens queda a la nostra esquerra, fins arribar a una baixa paret seca, que travessem per un esbaldrec. A l'altre cantó, girem a l'esquerra i enfoquem directament cap al cim, sense camí precís, en direcció sud-est, per damunt roquissar. Així, a devers sis minuts de la paret, arribem al cim de la Fita Autèntica (813 m).

Fita del Ram Autèntica

(WP-08) Fita Autèntica - 3,1 km - 2 hores - 813 m d'altitud.

Aquí, al costat de la confluència de les tres parets seques (ses Tres Parets) es pot observar picada a la pedra un fita de forma rectangular.
Després de creuar la paret, davallem del cim sense camí orientats al sud i en no res, arribem a les ruïnes d'un pou de neu, situat devora de dos rotlos de sitja i una barraca.

"Ses Tres Parets"

Pou de neu

(WP-09) Casa de neu de la Fita del Ram - 3,2 km - 2 hores i 10 minuts - 794 m d'altitud.

Des de la casa de neu, per ascendir al puig de na Ferrana, torcem a l'esquerra caminant per un ample passadís entre altes roques i uns setanta metres més endavant, posem molta atenció perquè arribem a un entreforc on deixem a l'esquerra el tirany que davalla a l'ermita de Maristel·la i voltem a la dreta. Avancem cap a l'est sense camí definit i ens enfilem a la carena de la muntanya, fins assolim la cota 812 m. Seguim carenejant i tot d'una fem el cim de 801 m que és el què té vistes.

Na Ferrana

(WP-10) Na Ferrana - 3,5 km - 2 hores i 20 minuts - 812 m d'altitud.

Baixem del cim girant noranta graus a la dreta. Avancem orientats al sud fora camí ni fites per un terreny rocós. Tot d'una, travessem una baixa paret seca i uns setanta metres més endavant, voltem noranta graus a la dreta. Continuem cap a ponent en suau descens, fins enllaçar amb el tirany que ve per la dreta del pou de neu, just a l'alçada de l'avenc de na Boira.

(WP-11) Tirany - 3,8 km - 2 hores i 45 minuts - 787 m d'altitud.
El nou tirany pren direcció sud amb descens i ens mena fins a una bassa coberta i les ruïnes d’una barraca.

Bassa

(WP-12) Bassa - 4,1 km - 2 hores i 55 minuts - 765 m d'altitud.

Torcem a la dreta i seguim un tirany direcció sud-oest, fins arribar a prop d'una paret seca que la deixem a la dreta, per seguir-la devers dos-cents metres, fins trobar un esbaldrec.

(WP-13) Paret de terme - 4,6 km - 3 hores i 12 minuts - 712 m d'altitud.
Sense traspassar la paret, seguim planejant cap al sud-est per un tirany difús entre el roquissar. Després de tretze minuts, devora un rotlo de sitja, enllacem amb el camí carreter on ens incorporem a l'esquerra.

(WP-14) Intersecció - 4,8 km - 3 hores i 25 minuts - 704 m d'altitud.
Ara sols resta tornar pel mateix camí, anant molt alerta a prendre el tirany que surt a l'esquerra, per on arribem al punt de partida.

(WP-01) Sobremunt - 5,4 km - 3 hores i 37 minuts - 685 m d'altitud.
A les 13:09 h tanquem una ruta curta però ben bonica que discorre per un ambient de bosc màgic i amb fantàstiques vistes des dels cims.

Inici/ Final: Sobremunt (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 33 minuts (Total: 3 hores i 37 minut)
Excursió realitzada el dia: 16 de desembre de 2022
Components: Guillem, Sebastià E. i Josep.
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari curt i amb poc desnivell acumulat. La major dificultat radica en la gran quantitat de camins que hi ha que ens poden despistar. Camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí per un terreny rocallós on caldrà ajudar-nos amb el gps o amb la brúixola i el mapa topogràfic.

Caçadors de Geodèsics ha dit...

Gràcies Josep, però et vull puntualitzar que er la realització del Mapa Mallorca Geodèsica publicat l'any 1869 el General Carlos Obañez de Ibero va fer manar una sèrie d'estacions de mesurament geodèsics, i com es descriu al Llibre "Descripción geodesica de las Islas Baleares 1871" es vàrem manar fer una seria de suports depenent si eren de primer o segon i tercer ordre; uns d'ells el trobareu a la coneguda pels esporlerins com Fita Autèntica perquè és la ubicació correcta de la Fita del Ram (i no on actualment hi ha el geodèsic construït l'any 1984), on com descriu el llibre al Capitol V Pàgina 83 apartat 88 les característiques d'aquest, com molt d'altres que encara podem localitzar (Mola de s'Esclop, Mola de Son Simonet -actual Son Cabaspre-, Mola des Fangar, per exemple)
La paret de partió on trobam pràcticament el peu de l'antic geodèsic on es realitzaren el mesuraments el 12 i 13 de Juny de 1867 no existia en aquell moment, és posterior, i la descripció de la partió que descrius per les referències de Toponímia Mallorca no te fonament documental, el desconeixement i que algú ha anat contant una història molt semblant a la de Galatzó i he vist com s'ha transmès amb algunes variacions en algunes webs de rutes d'excursions però si obris els enllaços veuràs que es tracta només d'una llegenda i té una explicació ben científica, arran de donar amb aquest llibre fa dos anys per les meves curolles de geodèsics i després de fa uns anys localitzar el mapa de 1869 fet pels mateixos protagonistes que manaren picar i foradar la pedra, per això és bo poder argumentar correctament l'origen del nom i el lloc.

He estat molt content de veure que ja tornes estar en marxa. Bona senyal. Molt interessant aquesta ruta i tot el que explicat a la mateixa. És una forma diferent de pujar a sa Fita. Salut amic.

Hola Guillem,
M'ha semblat molt interessant tota aquesta informació que aportes. La finalitat d'aquesta fita picada a la roca amb un forat cilíndric enmig era per suportar els equips de mesurament per l'elaboració d'un mapa de les Balears.
Gràcies.

Estic bastant recuperat però amb baixa forma física després de gairebé un any d'inactivitat.
En quant a la ruta, no havia estat mai a la Fita Autèntica, (dos-cents metres al nord de la Fita del Ram) i val la pena per les espectaculars vistes.