dimecres, 20 de juny del 2018

Volta al Picó

Camí del Freu
Un recorregut curt i a més circular que dóna la volta al puig el Picó (728 m). Quasi tota l'excursió marxa per camí, excepte el tram que discorre pel vessant est d’aquesta dura i adversa muntanya. El punt d’inici i de fi, es situa al punt quilomètric 8,5 de la carretera Ma-2100 de Bunyola a Orient.

(WP-01) Km 8,5 carretera Ma-2100 - 0,0 km - 0 minuts - 438 m d'altitud.
A les 8:18 h iniciem la caminada pel camí del Freu sota l'ombra de frondoses alzines i tot d'una salvem una barrera per un botador. El camí continua planer direcció sud/sud-est molt pedregós, entre parets de pedra i pel costat d'una sementera. Metres més endavant, s’endinsa en l’alzinar i el primer que apareix és la font de la Canaleta i a tot seguit la font del Freu.
Font del Freu
(WP-02) Font des Freu (Desviació)- 0,9 km - 15 minuts - 417 m d'altitud.
Just passada la font, seguim per un sender que puja per la dreta i que passa per les cases de Can Morro, de les quals només queda el buc. El camí, acompanyat d'algunes fites, continua en forta pujada vers a l'oest. Després de franquejar un portell obert a una paret seca, hem d'estar molt atens a la ruta ja que uns cent cinquanta metres més amunt, hem de deixar el camí per l'esquerra.
Cases de Can Morro
(WP-03) Desviació - 1,3 km - 25 minuts - 500 m d'altitud.
Ens orientem cap al sud seguint les fites, entre rotlos de sitja i una gran tanca de pedra seca que hem de traspassar. Lentament, per un fort coster, ens acostem a la base de les penyes. Haurem de cercar una rampa inclinada que ascendeix en diagonal esquerra, la qual ens deixarà a la carena rocosa que separa els dos vessants i on es localitza una paret seca amb un botador.

Pas a les roques
(WP-04) Pas (paret) - 1,5 km - 35 minuts - 555 m d'altitud.
Des d’aquí, si ens desplacem uns metres cap a l'esquerra per damunt les roques, les vistes de la vall d’Orient són boniques.
A partir d'aquí fins al comellar de ses Covasses, no hi ha rastre de camí per un terreny escarpat i amb pins ajaguts que ens dificultaran la passa, per tan haurem d'anar molt atents de les fites i algunes marques en les roques.
Després d'un primer tram descendent i de passar per un rotlo de sitja molt tapat per les carritxeres ...

(WP-05) Rotlo de sitja 1 - 1,7 km - 55 minuts - 527 m d'altitud.
L'itinerari puja una mica per la falda d'aquest puig fins al peu d'unes roques, per tornar a baixar i mantenir-se casi planer, deixant un altre rotlo de sitja a un nivell inferior a l'esquerra del camí.
Rotlo de sitja II

(WP-06) Rotlo de sitja 2 - 1,9 km - 1 hora i 5 minuts - 514 m d'altitud.
A partir d'aquí el territori es suavitza. Continuem per un tiranyó cap a l'est, fins a desembocar a un camí ampla dins la Comuna de Bunyola.

(WP-07) Camí - 2,1 km - 1 hora i 10 minuts - 521 m d'altitud.
Després d'un descans per recuperar les forces [25'] reprenem la marxa. El camí, ben fressat i sense cap dificultat de seguiment, ascendeix molt costerut, en direcció oest/nord-oest, que ens farà arribar al coll de s'Arboçar. Ascendim pel comellar de ses Covasses i després de dues o tres ziga-zagues, hem d'estar atents i deixar un braç de camí que surt a l'esquerra. Seguim cap a la dreta i, ben aviat, arribem al coll de s'Arboçar.
Camí ample a sa Comuna
(WP-08) Coll de s'Arboçar - 3 km - 1 hora i 55 minuts - 671 m d'altitud.
El sender davalla marcant diverses llaçades fins arribar a un entreforc, on ens desviem cap a la dreta.

(WP-09) Desviació - 3,6 km - 2 hores i 10 minuts - 591 m d'altitud.
El sender que seguim, a estones bastant tapat per la vegetació, va baixant per dins la garriga i, al cap de pocs minuts, arriba a un entreforc, força desapercebut per les carritxeres.

(WP-10) Desviació - 4,1 km - 2 hores i 20 minuts - 554 m d'altitud.
Deixem el braç de l'esquerra que ve de la carretera i voltem a la dreta. El camí planeja i s'endinsa dins un ombrívol bosc d'alzines amb restes de l'activitat dels carboners. No tardem gaire, en traspassar un reixat per un botador fet de branques.
Seguim un antic camí de carboners, orientats a sud-est. Baixa suaument per una zona d'antigues marjades, mentre marca algunes llaçades. Un poc més avall, passa pel costat d'una petita bassa que recull l'aigua de la pluja. Ara el sender es converteix en un tirany de muntanya i empren una forta davallada bastant relliscosa. Tornem a traspassar el portell sense barrera i arribem de nou a les ruïnes de les cases de Can Morro.
Seguim el caminet que desemboca al camí principal des Freu, al costat de la font homònima.
Després de visitar el saltant d'aigua des Freu, retrocedim pel mateix camí fins arribar a la carretera d'Orient, al costat de les cases de Son Perot, on posem punt i final a la matinal d'avui.

(WP-01) Km 8,5 carretera Ma-2100 - 7 km - 3 hores i 38 minuts - 438 m d'altitud.
Són les 11:55 h en arribar al vehicle.

Inici/ Final: Km 8,5 carretera Ma-2100
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 40 minuts (Total: 3 hores i 38 minuts)
Excursió realitzada el dia: 25 d'abril de 2018
Components del grup: Pere, Joan Puig, Sebastià Escarrer i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Gairebé tot l'itinerari discorre per camí menys el tram comprés entre els (WP-03) al (WP-07), on haurem de seguir amb atenció les fites de pedra.

Una volta molt interessant per fer en aquests temps de calor, per un lloc que sempre dona moltes possibilitats. Encara que el tram entre el Picó i el torrent no està mancat de dificultat. Hi hem passat fins a dues vegades, però record complicacions per poder seguir el tirany, en algun tram molt desdibuixat. Com sempre una bona publicació i fotografia. Salut Josep

L'itinerari discorre força estona a l'ombra de l'alzinar, cosa que s'agraeix aquests dies de calor.
Tens raó, el tram que recorre la falda est del puig, no és bo de seguir. Recordo la primera vegada que el vaig fer no hi havia cap fita, i seguint les indicacions escrites que portava, em va costar molt de trobar-lo. Ara es troba bastant senyalitzat amb fites de pedra.