diumenge, 12 d’agost del 2018

Puig de ses Planes i cova de na Bernada

Banyalbufar
Una entretinguda volta que combina plenament la muntanya amb la mar, concretament al municipi de Banyalbufar.
En quant al topònim de na Bernada és un topònim molt antic, documentat moltes vegades des del XIV i encara viu a Banyalbufar en la forma més genuïna "Bernada" (vora el cavall Bernat).(Tomàs Vibot. Son Bunyola, una mar de noms).

El punt de partida es situa en el K. 85,6 de la carretera (Ma-10) d'Esporles a Banyalbufar, lloc anomenat la volta del General, nom que es refereix a la corba que descriu la carretera i on el general Cotoner, propietari de la Baronia de Banyalbufar, hi anava per gaudir de les fantàstiques vistes de Banyalbufar.

(WP-01) Volta des General - 0,0 km - 0 minuts - 171 m d'altitud.
A les 8:15 h encetem l'excursió pel denominat camí de Baix. Transcorreguts tan sols una setantena de metres, el deixem per la dreta per un camí que s'enfila pel vessant oest del penyal de s'Heura. Un poc més amunt, el camí marca una volta cap a la dreta i més endavant s'esvaeix. Ara seguint algunes fites, ens orientem cap a l'est per mig de la garriga. Després de creuar una paret de terme, el pendent s'accentua i ascendim pel llom de la carena rocosa, en algun moment ajudant-nos amb les mans. A mesura que anem guanyant alçada, gaudim de fantàstiques vistes de Banyalbufar i la seva costa.
Així, a les 8:55 h atenyem el mirador que es troba al cim del penyal de s’Heura.

(WP-02) Mirador Penyal de s'Heura - 0,8 km - 40 minuts - 325 m d'altitud.
Des del mirador, guaita la punta de sa Galera, dins la mar.
Després d'una breu aturada, seguim direcció nord-est, passant pel costat d'una antiga construcció militar amb el seu petit lloc de guaita i per unes escales assolim el puig de ses Planes, marcat amb el típic vèrtex geodèsic.
Puig de ses Planes
(WP-03) Puig de ses Planes - 1,2 km - 55 minuts - 335 m d'altitud.
Just al costat del cim hi ha una altra garita de vigilància i les ruïnes d'una petita construcció. Des d'aquest cim s'albira una bona panoràmica, cap al sud: la Mola de Planícia. Vers a gregal: sa Foradada, Morro de Deià, puig de Bàlitx, sa torre de na Seca, Muntanya de Moncaira ...
Decidim continuar baixant per la cresta de la muntanya. Segons les informacions que tenim no ha de resultar massa dificultós. Així doncs, resseguim la carena, passem per un esperó rocós (cota 33 m) i arribem a un altre petit mirador.

(WP-04) Mirador - 1,4 km - 1 hora i 15 minuts - 330 m d'altitud.
Des d'aquí veiem un tram més de costa: el Port des Canonge i algunes de les cases del port de Valldemossa.
Després de berenar [25'], retrocedim uns metres per passar per sota del mirador i prosseguim crestejant, ara per un tram una mica més escarpat, però de seguida el terreny es replana. Continuem, costa a través per dins la garriga i ens atansem a tall dels espadats del Corral Fals per contemplar la panoràmica: En primer terme la impressionant punta de s’Àguila i a l'altre costat vers al sud, hi veiem les cases de Son Bunyola.
Tot seguit, descendim, direcció est/sud-est i, a l'esquerra, sota nostre, veiem el camí de Baix, al qual hem d'arribar. En un parell de minuts, fent un gir gradual de cent vuitanta graus per damunt una estreta cornisa de terra, baixem al mencionat camí.
Punta de s'Àguila
(WP-05) Camí de Baix - 2,5 km - 2 hores i 35 minuts - 119 m d'altitud.
Seguint a l'esquerra en lleugera ascensió, passem per la zona que es coneix com Es Corral Fals, on el camí passa aferrat als peus d'uns penya-segats amb grans balmes. Més endavant, quan el camí volta a l'esquerra, hi ha un gran pi amb un forn de calç. Es tracta del pi de la Consulta, dit així perquè era el lloc de trobada entre els carrabiners d’Esporles i Banyalburar durant les guàrdies.

(WP-06) Pi de la Consulta - 3,2 km - 2 hores i 48 minuts - 147 m d'altitud.
En aquest punt hem d'estar atents a la ruta, perquè tants sols uns pocs passos més enllà, deixem el camí per la dreta, cap al mar. Emprenem la baixada nord-oest, per un desdibuixat corriol amagat per la vegetació i per dins un ombrívol pinar. Seguint amb atenció les fites, arribem al límit de la garriga, punt on ens desviem cap a la dreta. Baixant casi en sentit est per un moderat pendís pedregós i inestable, saltant alguna roca amb l'ajuda de les mans, atenyem la cova de na Bernada, arran del mar.

(WP-07) Cova de na Bernada - 3,8 km - 3 hores i 15 minuts - 3 m d'altitud.
Després d'un capfico i de gaudir del racó, refem el camí fet i pugem sud-oest per un tiranyó empinat que ens mena sense cap dificultat a una zona planera coneguda amb el nom del pla del Cavall.
Cova de na Bernada
(WP-08) Pla des Cavall - 4,1 km - 4 hores i 5 minuts - 60 m d'altitud.
Seguim per un camí de carro que discorre casi paral·lel al camí de Baix, fins que s'uneixen els dos. Ara sols ens queda seguir el camí fins arribar de nou al punt on havíem iniciat l’itinerari.

(WP-01) Volta des General - 5,8 km - 4 hores i 56 minuts - 171 m d'altitud.
A les 13:10 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Volta des General (K. 85,6 de la carretera Ma-10 d'Esporles a Banyalbufar)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 4 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 27 de juny de 2018
Components del grup: Pere Nigorra, Pere Amengual, Jordi, Joan Puig, Vicenç, Andreu, Guillem Castanyer, Tolo i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:Itinerari en trams sense camí per un terreny incòmode. Pujades i baixades fortes.
Referències:  Llorenç Soler i Andreu Magraner. Puig de ses Planes i Banyalbufar ran de mar.
Un altre itinerari: Puig de ses Planes i caseta des Rector

Sempre em sorprens, unes vegades per lo novedós de la volta, i altres per la senzillesa de les mateixes. Aquesta per exemple, has ajuntat la muntanya amb bones vistes i després ran de mar. La pots fer a qualsevol època de l’any i sempre acabes satisfet. En queden molts de racons per trepitjar, i tota aquesta zona ens dona moltes possibilitats. Enhorabona per aquesta publicació i salut Josep.
PD. Agraït per citar-nos.

Ja havíem pujat al puig des ses Planes, però en aquesta ocasió recorrent la cresta, és més gratificant per les vistes. Seguirem les vostres passes.
Agraït pel teu comentari.