dilluns, 27 de maig del 2013

Comuna de Bunyola pel pas de son Creus

Una nova excursió passada per aigua, la quarta de la temporada. Les previsions meteorològiques ho anunciaven però, com que tenen un marge d’error, volem provar sort i ens animem a sortir.
El recorregut que teníem previst inicialment pujar a la part alta de sa Comuna de Bunyola pel pas de Son Creus, ascendir al penyal d'Honor i al puig de na Marit i davallar per la Coma d’en Buscante, ha quedat amb la pujada pel pas de son Creus i una davallada a corre-cuita sota la brusca per la Coma Gran fins arribar a la carretera de Santa Maria a Bunyola.
En aquest itinerari necessitem la combinació de vehicles, primer deixem un cotxe en l’aparcament del cementiri de Bunyola (Km 8 de la carretera de Santa Maria a Bunyola), després amb la resta ens dirigim a la carretera de Bunyola a Orient a l’alçada del punt quilomètric 3,2 on, en una corba tancada, hi ha un camí sense sortida que ens permet aparcar-los. (WP-01).
Bé, som hi, iniciem la passa per la carretera cap a Orient i, als pocs minuts la deixem per la dreta en el lloc on hi ha una fita (WP-02).
Per pujar fins a sa Comuna, tenim per davant un fort coster per dins un humit bosc mixt d’alzines i pins, sense cap traça de camí. Les fites i les petites fletxes vermelles ens guiaran fins trobar el pas i arribar al camí que condueix al Penyal d’Honor.
Comencem doncs l’ascens en sentit (SE) i, després de creuar una zona d'antigues marjades, entrem dins el bosc. Transcorreguts uns deu minuts aproximadament, ensopeguem amb un camí el qual travessem després de passar per un portell sense barrera (WP-03). Continuem l’ascens mantenint la mateixa direcció que portàvem, és a dir cap a Xaloc. Un poc més amunt, creuem una paret de pedra per un esbaldrec (fletxa i fita). Seguim pujant mantenint aquesta paret un bon rato a la nostra dreta fins assolir un rotlle de sitja (WP-04) (quinze minuts). Sis minuts més amunt tornem a travessar un altre camí de carro (WP-05).
El dia és ennigulat i a mesura que anem guanyant alçada ens endinsem dins una espessa boira que davalla de la cinglera. L’ascensió es fa feixuga i la elevada humitat de l’aire no ajuda gaire.
Ara les fites i les fletxetes ens condueixen, primer cap a la dreta per un indret de roques i després cap a l’esquerra per pujar damunt un ample esperó. En aquest punt avancem cap a Llevant (E) i, passats uns trenta minuts des del camí de carro, localitzem un curiós marge en mal estat (WP-06) ens trobem al principi del pas de son Creus. Un a un i, anant alerta en tirar pedres, pugem damunt la paret, ens desplacem a la dreta i amb una fàcil grimpada, ens situem a una paret seca de terme a la part alta de sa Comuna (WP-07).
Inici del pas de Son Creus
Després de creuar la paret, avancem planer en sentit (SE) i en pocs minuts enllacem amb una pista forestal (WP-08). Són a les 10 h en punt i la boira s’ha fet més densa.
Després de berenar, acomiadem el nostre amic Fernando que ens ha acompanyat aquest primer tram de l’itinerari. Nosaltres continuem per aquest ample sender (NE) que ens condueix a la cruïlla del Penyal d’Honor (WP-09). Decidim no pujar-hi i seguim tot dret ignorant també el camí de la dreta que du Cas Garriguer. Transcorreguts deu minuts, la pista marca una corba a la dreta, ignorem un tirany a l’esquerra i continuem en sentit (SE). Comença a ploure i ens equipem amb material impermeable (anàvem preparats). Deu minuts més avall girem a la dreta per un tirany de muntanya que ens mena, després de marcar diverses voltes, al comellar on està situada la caseta de Cas Garriguer. Passem de llis i baixem escapats per la Coma Gran, ca Na Moragues, es Cocons, la carretera fins arribar al cementiri de Bunyola on hem deixat un vehicle i donem per finalitzada aquesta volta. Una manera com qualsevol altra d'estirar les cames un dissabte al matí sota la pluja.
Ruta no circular amb 466 metres de pujada acumulada i 9,5 km de recorregut. Per pujar pel pas de son Creus no hi ha camí i cal un bon sentit d’orientació en muntanya. El pas es supera amb una fàcil grimpada.
Excursió realitzada el dia 27 d’abril 2013. El grup ha estat format per: Pere, Fernando, Enric, Tomeu, Agustí i Josep.

arni ha dit...

jo estic abonat a la boira, però vosaltres a la boira amb pluja, però als amants de la muntanya no ens importen aquests fenòmens atmosfèrics, a més el bosc amb pluja té un encant especial. M'agrada l'ombrel·la.
una salutació Arnau

M'ha agradat molt aquest pas per pujar a sa Comuna. Una bona alternativa per fer un tomb per aquest preciós bosc. Llàstima de la pluja que vos va acompanyar, i que no vos va permetre realitzar l'itinerar previst. Enhorabona i gràcies per compartir-ho Josep. Salut.

Lástima de la lluvia. Pero ya lo sabemos, gajes del oficio.
Cuando en Febrero del 2009 hice por primera ves este interesante paso, aún había muy poco hitos, y ninguna de las flechitas del buen amigo Pap Torrens. Pero fui con el GEM, y con buenos guías.

Hola Arnau,
Tens tota la raó caminar sota la pluja per dins els bosc té el seu encant. La boira baixa, malgrat dificulta la visibilitat, dóna un aspecte misteriós i bonic al hora.
Una cordial salutació.

És un pas força interessant i una alternativa per accedir a la part alta de sa Comuna. De res home i moltes gràcies a tu pel teu amable comentari.
Una aferrada.

Sí en l'actualitat està força indicat, entre fites i petites fletxes de l'amic Pep es pot pujar bé.
Una cordial salutació.

Hola Josep, fa temps que tenc pendent aquest pas per pujar a sa Comuna. Llàstima del mal temps, la boira encara, però la pluja emprenya un poc.

Hola Joan,
Ens vàrem arriscar, sabiem que les previsions meteorològiques no pintaven bé, però les ganes de sortir poden més. És un pas fàcil però molt interessant i una alternativa guapa per accedir a la part alta de sa Comuna de Bunyola. Una cordial salutació amic.