dimecres, 26 d’agost del 2015

Serra de Galdent 2

Powered by Wikiloc

Una excursió matinal que recorre la petita serra de Galdent formada pels cims de Galdent (420 m), en Claret (377 m) i el de ses Bruixes (358 m), a cavall entre Algaida i Llucmajor.

Aquest itinerari comença en el camí Vell d'Algaida, situat als peus del puig de s'Escolà. Per arribar-hi venint per la carretera Ma-5010 d'Algaida a Llucamjor a uns dos-cents metres abans d'arribar al Km 2, hem de voltar a la dreta. Un cop passat el tram asfaltat, podem deixar el vehicle a la vorera del camí.

(WP-01) Camí Vell d'Algaida - 0,0 km - 0 minuts - 196 m d'altitud.
Així doncs, a les 9:21 h iniciem la passa per l'ampla camí de terra que parteix vers al nord, vorejant l'antiga síquia que duia aigua de la font de Randa cap al poble de Llucmajor. Un xic més endavant, obviem una pista a la dreta situada prop d'una antiga fàbrica de ciment abandonada. La pista continua en la mateixa direcció que portàvem (nord), deixa les cases de Son Saleta enclavades al peu del puig de ses Bruixes i passa entre un molí i unes cases. Entretant, gaudim de les vistes dels puigs de Son Reus i el de Randa a la nostra dreta.
A uns cinc minuts des del molí, localitzem a l'esquerra una fita que indica la pujada cap al puig. Nosaltres fem cas omís i seguim una mica més endavant fins arribar a un gros safareig situat a la dreta del camí.

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 1 km - 15 minuts - 211 m d'altitud.
Aquí sí, deixem la pista i voltem a l'esquerra per un marcat tirany. Després de marcar una ziga-zaga, el sender franqueja un portell sense barrera i continua senyalitzat amb fites enmig de la garriga. Després d'una curta, però forta pujada, arribem a un collet, on voltem a l'esquerra i resseguint l'aèria i estreta carena, assolim el cim del puig de ses Bruixes (355 m).

Puig de ses Bruixes

(WP-03) Puig de ses Bruixes - 1,9 km - 55 minuts - 355 m d'altitud.

Les vistes del Migjorn de Mallorca són espectaculars. Llucmajor, el Massís de Randa i fins i tot l'illa de Cabrera si el dia és clar.
Retornem fins el collet i continuem resseguint la carena amb l'ajuda de les fites, direcció oest/nord-oest, ara sense cap tipus de dificultat. Després de travessar diverses parets de poca alçada i d'una curta pujada, trobem un entreforc de camins, just uns metres abans del puig d'en Claret (378 m), on voltem a l'esquerra.

(WP-04) Cruïlla - 2,7 km - 1 hora i 45 minuts - 369 m d'altitud.

El tirany planeja i després davalla direcció oest franquejant una escletxa anomenada popularment "Sa Potada des Gegant", un mos al perfil de la carena en forma de la lletra U

Sopegada des Gegant

(WP-05) Sa Sopegada des Gegant - 3,2 km - 2 hores - 350 m d'altitud.

Passada l'esquerda, el camí continua en sua pujada fins a una nova cruïlla de camins, el camí de la dreta és per on baixarem més tard. Nosaltres continuem pujant nord-oest entre pins i carritxeres, però atenció, uns cinc minuts més amunt, el nostre camí es desvia una mica a la dreta (aquest desviament és poc visible i molt tapat per les altes carritxeres. Un cop sortim de la pineda emprenem la pujada resseguint la carena del cim arribant al puig de Galdent.

Puig de Galdent

(WP-06) Puig de Galdent - 3,6 km - 2 hores i 35 minuts - 418 m d'altitud.

Des d'aquest modest cim podem gaudir d'una extensa i magnífica panoràmica, la badia de Palma, Llucmajor, la Colònia de Sant Jordi i l'illa de Cabrera.
Després d'una breu aturada, iniciem el descens cap al sud-est seguint el mateix camí de pujada, fins arribar a un ample camí, on girem a la dreta (oest).
Es tracta d'un sender pedregós que en baixada passa per una abandonada pedrera.

(WP-07) Pedreres - 4,7 km - 3 hores i 24 minuts - 242 m d'altitud.
Continuem baixant cap al sud, fins arribar a l'aparcament del restaurant cova de Galdent.

(WP-08) Restaurant - 5,3 km - 3 hores i 35 minuts - 196 m d'altitud.
Si és obert val la pena entrar i visitar l'enorme cova (canteres de marès) on l'ambient és fresc, sobre tot en un dia calorós. Continuem per la carretera asfaltada que tomba a la dreta i posteriorment a l’esquerra, baixant suaument amb camps oberts a tots dos costats, fins arribar al camí de Ferrutxelles, a mà esquerra per on continuem. Es tracta d'una pista rural que discorre al nord-est en suau ascens. No tardem gaire en franquejar el camí del Puig.

Puig de ses Bruixes

(WP-09) Seguir recte - 7,2 km - 4 hores - 188 m d'altitud.

Continuem recte pel mateix camí, ara de terra, mentre tenim una bona vista del Puig de ses Bruixes. Un xic més endavant, arribem a una altre cruïlla de camins on hem de voltar a la dreta (sud-est) en suau descens per anar a desembocar a l'ampla camí de terra de Son Saleta, per on prenem cap a l'esquerra i arribem al punt on havíem iniciat l’itinerari.

(WP-01) Camí Vell d'Algaida - 8 km - 4 hores i 7 minuts - 196 m d'altitud.

A les 13,29 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/Final: Camí Vell d'Algaida
Alçada mínima - màxima: 175- 419 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 55 minuts (Total: 4 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia:
1 de maig de 2015
Components del grup: AVV de Pòrtol
Cartografia: Pla de Mallorca. Editorial Alpina. (Escala: 1:50.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats. El darrer tram de carena fins al puig de ses Bruixes no és recomanable per a aquells qui pateixen vertigen. S'ha d'anar alerta si la roca és banyada.