dimecres, 19 d’agost del 2015

Serra de Galdent

Powered by Wikiloc

Una excursió matinal que recorre la petita serra de Galdent formada pels cims de Galdent (420 m), en Claret (377 m) i el de ses Bruixes (358 m), a cavall entre Algaida i Llucmajor.

Aquest itinerari comença en el camí Vell d'Algaida, situat als peus del puig de s'Escolà. Per arribar-hi venint per la carretera Ma-5010 d'Algaida a Llucamjor a uns dos-cents metres abans d'arribar al Km 2, hem de voltar a la dreta. Un cop passat el tram asfaltat, podem deixar el vehicle a la vorera del camí.

(WP-01) Camí Vell d'Algaida - 0,0 km - 0 minuts - 196 m d'altitud.

Així doncs, a les 8:47 h iniciem la passa per l'ampla camí de terra que parteix vers al nord, vorejant l'antiga síquia, situada a la dreta d'aquest camí, que duia aigua de la font de Randa cap al poble de Llucmajor. Un xic més endavant, obviem una pista a la dreta situada prop d'una antiga fàbrica de ciment abandonada. La pista continua en la mateixa direcció que portàvem (nord), deixa les cases de Son Saleta enclavades al peu del puig de ses Bruixes i passa entre un molí i unes cases. Entretant, gaudim de les vistes dels puigs de Son Reus i el de Randa a la nostra dreta.
Uns cinc minuts des del molí, localitzem a l'esquerra una fita que indica la pujada cap al puig. Nosaltres fem cas omís i seguim una mica més endavant fins arribar a un gros safareig situat a la dreta del camí.

Safarei

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 1 km - 15 minuts - 211 m d'altitud.

Aquí sí, deixem la pista i voltem a l'esquerra per un marcat tirany. Després de marcar una ziga-zaga, el sender franqueja un portell sense barrera i continua senyalitzat amb fites enmig de la garriga. Després d'una curta, però forta pujada, arribem a un collet, on voltem a l'esquerra i resseguint l'aèria i estreta carena, assolim el cim del puig de ses Bruixes (355 m).

Puig de ses Bruixes

(WP-03) Puig de ses Bruixes - 1,9 km - 50 minuts - 355 m d'altitud.

Les vistes del Migjorn de Mallorca són espectaculars. Llucmajor, el Massís de Randa i fins i tot l'illa de Cabrera si el dia és clar.
Retornem fins el collet i continuem resseguint la carena amb l'ajuda de les fites, direcció oest/nord-oest, ara sense cap tipus de dificultat. Després de travessar diverses parets de poca alçada i d'una curta pujada, arribem al puig d'en Claret (378 m) dins d'un frondós pinar.

(WP-04) Cruïlla - 2,7 km - 1 hora i 10 minuts - 369 m d'altitud.
El tirany continua en davallada entre carritxeres per dins el pinar i, transcorreguts devers vint-i-cinc minuts, deixa un camí a la dreta.

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 3,2 km - 1 hora i 40 minuts - 268 m d'altitud.
El tirany comença a pujar de nou en sentit gairebé nord-oest. Deu minuts més tard, volta sud-oest direcció al puig d'en Galdent o de Son Roig (420 m), on hi arribem en tretze minuts de forta pujada.

Puig de Galdent

(WP-06) Puig de Galdent - 3,9 km - 2 hores i 20 minuts - 418 m d'altitud.

Després d'una breu aturada, iniciem el descens cap al sud-est seguint la carena. Poc a poc el tirany s'endinsa dins una pineda i desemboca a un ample camí, on girem a la dreta (oest). Es tracta d'un sender pedregós que en baixada passa per una abandonada pedrera.

(WP-07) Pedreres - 5 km - 2 hores i 55 minuts - 242 m d'altitud.
Continuem baixant cap al sud, fins arribar a l'aparcament del restaurant cova de Galdent.

(WP-08) Restaurant - 5,6 km - 3 hores i 5 minuts - 196 m d'altitud.
Si és obert val la pena entrar i visitar l'enorme cova (canteres de marès) on l'ambient és fresc, sobre tot en un dia calorós. Continuem per la carretera asfaltada que tomba a la dreta i posteriorment a l’esquerra, baixant suaument amb camps oberts a tots dos costats, fins arribar al camí de Ferrutxelles, a mà esquerra per on continuem. Es tracta d'una pista rural que discorre al nord-est en suau ascens. No tardem gaire en franquejar el camí del Puig.

Puig de ses Bruixes

(WP-09) Seguir recte - 7,5 km - 3 hores i 10 minuts - 188 m d'altitud.

Continuem recte pel mateix camí, ara de terra, mentre tenim una bona vista del Puig de ses Bruixes. Un xic més endavant, arribem a una altre cruïlla de camins on hem de voltar a la dreta (sud-est) en suau descens per anar a desembocar a l'ampla camí de terra de Son Saleta, per on prenem cap a l'esquerra i arribem al punt on havíem iniciat l’itinerari.

(WP-01) Camí Vell d'Algaida - 8,2 km - 3 hores i 43 minuts - 196 m d'altitud.
A les 12,30 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/Final: Camí Vell d'Algaida
Alçada mínima - màxima: 175- 419 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 45 minuts (Total: 3 hores i 43 minuts)
Excursió realitzada el dia:
27 d'abril de 2015
Components del grup: Pere, Tomeu C. i Josep.
Cartografia: Pla de Mallorca. Editorial Alpina. (Escala: 1:50.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats. El darrer tram de carena fins al puig de ses Bruixes no és recomanable per a aquells qui pateixen vertigen. S'ha d'anar alerta si la roca és banyada.

miquel ha dit...

Bona feina, com algaidí et dire una serra amb molt d'encant i bona llegenda del puig de ses bruixes! de nin em feia por passar per baix amb el cotxe del meu pare, ara quan pas sent nostàlgia i un bon record.

Hola Miquel,
És cert una petita serra molt maca i amb molts de caminois per recorre-la.
He llegit la llegenda del puig de ses Bruixes i no m'estranya que a la gent menuda els hi faci respecta.
Molt agraït per visitar el bloc i pel teu comentari.