dimecres, 27 de desembre del 2023

Penyal Vermell i Mola de Son Pacs pels passos Vell i Nou

Powered by Wikiloc

Inici: camí de la Coma d'en Llobera, a la carretera vella que va d'Esporles a Valldemossa per la vall de Son Cabaspre (Esporles).

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 0,0 km - 0 minuts - 435 m d'altitud.
A les 8:00 h iniciem l'excursió pel camí de la Coma d'en Llobera, un camí d'amplada de carro, que en suau ascens ens condueix al coll de sa Basseta.

(WP-02) Coll de sa Basseta - 0,2 km - 10 minuts - 455 m d'altitud.

A la dreta, vorera del camí i darrera d'una reixeta, veiem la bassa que dóna nom a aquest indret.
Continuem cap a l'esquerra pel camí del pas de Son Cabaspre, un camí de ferradura força esbaldregat a trams que s'enfila coster amunt enmig del bosc. Aviat arribem a un segon collet (barraca i rotlo de sitja), on girem a l'esquerra per un viarany fitat que ens guia fins a un portell (divisòria dels termes d'Esporles i Valldemossa).

(WP-03) Pas paret - 0,5 km - 20 minuts - 525 m d'altitud.

A l'altre costat, continuem en suau ascens cap al nord/nord-est, fins arribar a un gran rotlle de sitja amb un marge de sosteniment arran del camí.

(WP-04) Desviament a l'esquerra - 0,8 km - 30 minuts - 543 m d'altitud.
Deixem el GR i voltem a l'esquerra seguint un tirany amb algunes fites que ens menen fins a un ranxo de carboner.

(WP-05) Ranxo - 1 km - 35 minuts - 587 m d'altitud.
Voltem a l'esquerra per un coster ben rost. Després de 5 minuts de forta pujada, tornem a girar a l'esquerra per un camí ampla, fins que mor a un nou ranxo de carboner.

(WP-06) Rotlo sitja - 1,3 km - 45 minuts - 623 m d'altitud.

Orientats al nord-oest, ascendim sense camí i per damunt el roquissar, direcció al Penyal Vermell (665m), on hi arribem en 10 minuts.

(WP-07) Penyal Vermell - 1,5 km - 55 minuts - 665 m d'altitud.

A la nostre esquerra, apareix el penya-segat que mira sobre Son Cabaspre.
Contemplem el paisatge i anem a cercar un ample camí que baixa cap al nord-est per dins l'alzinar. Aquest sender marca dues voltes en angle recte i desemboca a un tirany transversal.

(WP-08) Intersecció - 2 km - 1 hora i 10 minuts - 616 m d'altitud.
El nostre itinerari gira a la dreta, cap a l'est. Tot d’una passem pel costat de la boca d'un gran avenc, l'avenc des Porxo, i un xic més endavant arribem a una esplanada, a 600 m d’altitud.

(WP-09) Pla des Porxo - 2,2 km - 1 hora i 18 minuts - 600 m d'altitud.

Aquí trobem un porxo de volta i un aljub dividit amb cisterna i bassa pel bestiar.
Girem a l'esquerra pel camí del GR-221 el qual segueix planer en sentit nord/nord-est, fins a tocar una paret aixecada a la vorera del penyalar, on l'altre cantó surt el camí dels Passets, que baixa vertiginosament al Verger.

(WP-10) Balconada - 2,4 km - 1 hora i 25 minuts - 595 m d'altitud.
El nostre itinerari es dirigeix cap a l'est paral·lels a la paret. El tirany arriba a dos rotlos de sitja i es bifurca. Prenem el camí de l'esquerra que baixa per un tàlveg estret i franqueja una pareteta amb pujador escalonat. És el pas Vell de Son Brondo.

(WP-11) Pas Vell - 2,7 km - 1 hora i 30 minuts - 571 m d'altitud.

El sender continua en fort rost paral·lel a una paret amb una reixa (a l’esquerra), fins arribar al coll de Sant Jordi on, a l'esquerra es localitza una barrera de ferro, que no hem de passar.

(WP-12) Coll de S. Jordi - 3,2 km - 2 hores i 15 minuts - 479 m d'altitud.
És un bon lloc per fer un descans i berenar [20 min].
Reprenem la caminada traspassant un petit portell de fusta espenyat. Immediatament, voltem a la dreta per un tirany que baixa paral·lel al fons d'una coma. Al cap de pocs minuts, aquest viarany desemboca a una ampla pista, a la dreta de la qual, hi ha un forn de calç.

(WP-13) Pista - 3,6 km - 2 hores i 30 minuts - 389 m d'altitud.

Ens incorporem a la dreta. El camí baixa pel costat esquerra (orogràfic) del torrent de Son Brondo, fins desembocar a un camí transversal, on voltem momentàniament a l'esquerra per arribar a la plana on hi ha la font dels Óbits.

(WP-14) Font des Óbits - 4 km - 2 hores i 35 minuts - 347 m d'altitud.

Deixem la font, retornem un bocí enrere i prenem un camí de carro a l'esquerra. Aquest camí volta cap al sud en forta pujada, fins trobar un portell.

(WP-15) Portell - 4,4 km - 2 hores i 48 minuts - 394 m d'altitud.

Ara entrem dins una rosta coma per on seguim pujant amb intensitat direcció sud, a través d'un ombrívol alzinar. Ben aviat, travessem una rosseguera i assolim una raconada vermellosa al peu dels penyals. En aquest punt, les fites ens condueixen cap a l'esquerra aferrats a les penyes, de seguida voltem a la dreta i per restes d'un antic camí de ferradura arribem al pas Nou, una paret de pedra en sec que sobremuntem amb l'ajuda de les mans.

(WP-16) Pas Nou - 4,6 km - 3 hores i 5 minuts - 479 m d'altitud.

A l'altre cantó es pot observar com antigament hi va haver un portell que per alguna raó es va tapiar formant aquest mur.
Continuem el nostre itinerari direcció sud-oest per un bonic camí de bístia que serpenteja per dins un estret tàlveg. Transcorreguts uns deu minuts des da la paret, el camí desemboca a un sender, a la dreta del qual, hi ha un forn de pa.

(WP-17) Desviament a la dreta - 4,8 km - 3 hores i 13 minuts - 525 m d'altitud.
Girem noranta graus a la dreta i enllacem amb un camí de carro força esvaït i poc emprat, on ens veiem obligats a esquivar branques i arbres caiguts del temporal de l'hivern passat. Aquest sender, després de recórrer uns 700 m, ens mena al camí del Pla de sa Mola de Son Pacs.

(WP-18) Intersecció - 5,5 km - 3 hores i 30 minuts - 571 m d'altitud.

Voltem a la dreta i tot d'una arribem a la confluència amb el sender del GR-221, per on continuem cap a l'esquerra.

(WP-19) Desviament a l'esquerra - 5,6 km - 3 hores i 33 minuts - 581 m d'altitud.

Ara sols resta seguir aquest camí fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Camí de la Coma d'en Llobera - 6,7 km - 4 hores i 4 minuts - 434 m d'altitud.

A les 12:25 h donem per finalitzada la caminada d'avui.

Inici/Final: camí de la Coma d'en Llobera (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 47 minuts (Total: 4 hores i 4 minuts)
Excursió realitzada el dia: 27 de desembre de 2023
Components del grup: Grup CES i Josep
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: itinerari en general bo de fer, discorre per camins i tiranys de muntanya. Alguns trams són sense camí i amb fortes pujades, cal tenir bona orientació en muntanya.

Una volta força entretinguda per un lloc realment molt bonic... i també molt transitat, llevat de la font. He vist noves senyalitzacions a la part del GR-221, i també al coll de Sant Jordi, a on la darrera vegada que hi passarem, estava tancat amb pany.
Perfecte publicació Josep. Salut

Ja havíem passat pel pas Nou, però en aquesta ocasió variem un poc el recorregut passant per camins que desconeixíem. Ens va agradar força.
Així és, han posat noves senyalitzacions del GR-221.
Moltes gràcies pel teu comentari.