diumenge, 31 de març del 2019

Puig de na Marit pel comellar de la cova de s'Aigo

Puig de na Marit
El Puig de na Marit o d'Aimeric amb 664 metres, situat dins Es Cabàs, marca la partió del terme de Santa Maria del Camí amb sa Comuna de Bunyola. A l'oest queda sa Coma d'en Buscante i el comellar que davalla cap a Can Morro i Can Picarola, a l'est s'Embocador i el faldar de sa Cova de s'Aigo (Viquipèdia).

Accés al punt de partida: a la carretera Ma-2020 de Santa Maria a Bunyola i en el punt quilomètric 7'900, ens desviem a la dreta pel camí des Cocons. Un cop passada la urbanització del mateix nom, a uns 400 m de la darrera casa, hi ha un lloc a la dreta del camí, on deixar els vehicles.
Vistes des del puig
(WP-01) Es Cocons - 0,0 km - 0 minuts - 226 m d'altitud.
A les 8 h en punt, agafem el camí asfaltat direcció nord-est i, al cap de pocs minuts, arribem a Ca na Moragues, on el camí es bifurca. Recta pujaríem cap a la coma Gran, és per aquest camí fem comptes baixar més tard. Seguim cap a la dreta entre parets de pedra seca a cada costat de l’ample sender.
No tardem gaire en arribar al portell de cas Bergantet, el traspassem i ascendim per la pista asfaltada fent diverses llaçades, fins arribar a una nova barrera tancada què dóna accés a les cases de cas Bergantet. Voregem les cases per la dreta per un tram de camí i evitar així passar per dins la propietat. Continuem de nou per la pista de terra i aviat arribem a les cases de Can Picarola.

(WP-02) Cruïlla (Can Picarola) - 1,6 km - 35 minuts - 359 m d'altitud.
Seguim recte. Ara el camí entra dins la Coma i s'enfila en fort rost cap a Tramuntana. Un xic més amunt, traspassem un portell amb barrera metàl·lica i, a continuació, deixem a l'esquerra les cases de can Buscante. Aviat franquegem el portell d'entrada a sa Comuna.
Portell d'entrada a sa Comuna
(WP-03) Portell - 2,4 km - 55 minuts - 497 m d'altitud.
Entrem dins el bosc d'alzines. El camí, ben fressat, ascendeix per dins l'ombrívola coma, entre els contraforts del puig Gros (658 m), a l'esquerra i el puig de na Marit, a la dreta. Al final de la muntada, assolim es Planietjar.

(WP-04) Desviament a la dreta - 3,1 km - 1 hora i 18 minuts - 594 m d'altitud.
Aquí ens desviem a la dreta per un sender ample. Tot d'una deixem, també a la nostra dreta, el camí que es dirigeix al puig de na Marit, la via habitual de pujada a aquest cim i per on tronarem de baixada. El camí empren una baixada que ens mena al fons del comellar de la cova de s'Aigo.
Comellar de la cova de s'Aigo
(WP-05) Comellar cova de s'Aigo - 3,8 km - 1 hora i 35 minuts - 535 m d'altitud.
Voltem a la dreta i iniciem el trajecte per l'ombrívol i pregon comellar de la cova de s'Aigo, d'uns dos quilòmetres de llargada, on l'imperceptible tirany transcorre per la llera del xaragall direcció sud/sud-est, entre carritxeres, esbarzers i arbres caiguts. Transcorreguts pocs minuts, passem pel costat del primer forn de calç dit es Niu (WP-06) a l'esquerra del camí. Continuem en suau descens. L'abundant vegetació filtra els raigs solars provocant una penombra contínua. Així, arribem al segon forn de calç, sa Balma des Badalls (WP-07) i tot seguit, la petita balma que l'hi dóna nom, amb l'entrada parcialment coberta per una pareteta de pedra. Transcorreguts devers un centenar de metres des del forn de calç, deixem el comellar per la dreta.

(WP-08) Desviament a la dreta - 4,3 km - 1 hores i 55 minuts - 480 m d'altitud.
Aquest punt es troba senyalitzat amb una petita marca a un tronc d'arbocera. Avancem direcció a un penyal isolat que guaita darrera el brancatge dels pins i arboceres, traspassem un gran pi ajagut, passem entre dos alts pins molt junts, deixem un rotlo de sitja a l'esquerra,i entre una espessa vegetació, arribem a un marge (WP-09).
Aquí neix un oblidat camí de carro de gran valor constructiu, dotat de marges de sosteniment i escopidors de pedra i molt tapat per la vegetació. L'ascens és lent però sense masses entrebancs anem avançant. En un clar de bosc, ens aturem a berenar i recuperar forces [20']. Reprenem la marxa i, un poc més amunt, deixem un forn de calç a la dreta i, ben aviat arribem a un rotlo de sitja, on finalitza el camí carreter. Continuem cap al sud per un caminet acompanyat d'alguna fita, fins arribar a un altre rotlo de sitja situat a un nivell inferior.
Forn de coure pa
(WP-10) Rotlo sitja - 5,1 km - 2 hores i 48 minuts - 584 m d'altitud.
Voltem a la dreta i enfilem un pronunciat coster per dins la garriga. Amb l'ajuda de les fites, atansem la carena de la muntanya, a la cota 649 m d'altitud, marcada per un munt de pedres.

(WP-11) Cota 649 m - 5,3 km - 3 hores i 1 minuts - 645 m d'altitud.
Seguim nord-oest per l'ample carena i desemboquem al tirany de pujada habitual al cim (WP-12). Es tracta d’un senderó fitat mig tapat per la vegetació i que ens condueix amb pocs minuts al puig de na Marit o d’Aimeric de 664 m d’alçada.

(WP-13) Puig de na Marit - 5,6 km - 3 hores i 10 minuts - 664 m d'altitud.
Baixem del cim seguint el mateix camí fins arribar al principi d'un camí ample.

(WP-14) Pista - 5,9 km - 3 hores i 32 minuts - 605 m d'altitud.
La pista forestal discorre paral·lela a la coma d'en Buscante, passa pel costat d'una petita bassa d'escorrentia (WP-15), apartada uns metres a la dreta del camí i per un dipòsit d'aigua contra incendis, fins deixar-nos de nou al Planietjar. Voltem a l'esquerra i, tot d'una, arribem a la cisterna del mateix nom.
Es Planietjar
(WP-16) Cisterna - 7,4 km - 3 hores i 56 minuts - 615 m d'altitud.
Continuem sud-oest pel camí de la Carena d'en Buscante, el qual puja molt lleugerament i després planeja. Transcorreguts uns sis-cents metres des de la cisterna [13'], deixem aquest camí per la dreta, cap al pas de s'Almangra, que ens davallarà al fons de la coma Gran.

(WP-17) Deixar camí - 8 km - 4 hores i 11 minuts - 616 m d'altitud.
Ara ens enfrontem a un tram de l'itinerari una mica complicat. Des d'aquí fins arribar al camí de la coma Gran, no hi ha camí, caldrà aguditzar el sentit de l'orientació per trobar el recorregut. També caldrà anar molt alerta i assegurar la passa, doncs el terreny és molt rost i avancem per damunt una estreta cinglera.
Dirigim la passa, primer cap al nord-oest fins a la cota 605 m, llavors voltem a l'esquerra (gairebé oest), deixem una balma a l'esquerra i baixem en fort pendent, fins a la cota 580 m. Continuem davallant en diagonal esquerra (sud/sud-oest) per damunt l'estreta cinglera, pugem entre un pi ajagut i la paret de les penyes, fins trobar un marge que replana una petita zona, és el pas de s'Almangra (WP-18).
Un cop saltat el marge, iniciem una pronunciada davallada cap al sud/sud-oest, fins arribar al peu dels espadats. És una zona on es practica l'escalada.
Aquí voltem noranta graus a la dreta, baixem per dins el bosc d'alzines per un fort pendent, fins arribar a una corba tancada del camí de la coma Gran.
Ametllers florits
(WP-19) Coma Gran - 8,6 km - 4 hores i 44 minuts - 452 m d'altitud.
Prenem el camí carreter a l'esquerra i descendim per sota els contraforts del puig des Vent, entre un ombrívol alzinar. Ben aviat traspassem el portell de sortida de sa Comuna i entrem a un paisatge de marjades d'oliveres i ametllers florits. El camí encara davalla més inclinat i encaixat entre les penyes dels contraforts del Penyal des Corb i passa per davant de sa Cova, un habitatge construït aprofitant una gran balma.
Continuem baixant en relaxada caminada i, no tardem gaire en passar la cruïlla de Ca na Moragues, on seguim tot dret. Ara per asfalt, arribem al punt de partida.

(WP-01) Es Cocons - 10,2 km - 5 hores i 15 minuts - 226 m d'altitud.
Arribem al vehicle a les 13:15 h. Una bona volta, per una matinal d'hivern.

Inici/ Final:  Es Cocons (Bunyola)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 49 minuts (Total: 5 hores i 15 minuts)
Excursió realitzada el dia: 6  de febrer de 2019
Components del grup:  Pere Nigorra, Pere Amengual, Joan Femenia, Joan Amengual, Gabriel Martorell, Tolo Rosselló, Eliseu Muntaner, Magdalena Riera, Andreu, Sebastià Escarrer i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí. Cal avançar en precaució el tram del pas de s'Almangra (entre el WP-17 i el WP-19)

Una bona publicació per aquesta desconeguda coma de sa Cova de s’Aigo, sense oblidar el sempre agradable trànsit per aquest bosc de sa Comuna. M’ha agradat aques opció per anar a la coma. Des d’una altre publicació teva, la tenim pendent. A veure si aquesta vegada ens decidim. Veig que segueixes publicant “dimecres endarrerits”. Una aferrada Josep

La coma de s'Aigo sempre m'ha sorprès i és una via diferent d'ascensió al cim del n'Aimeric molt interessant. Aprofitàrem per netejar una mica el camí de pujada.
És veritat, tinc diverses excursions pendents de publicar, però no puc dedicar el temps que necessitaria per posar-me al dia.