dilluns, 15 d’abril del 2019

Sa Capella Blava i el pas d'en Bisquerra

Pas d'en Bisquerra
El pas d'en Bisquerra pren el nom d'en Tomeu Bisquerra, «un pastoret que va conduir una teringa de contrabandistes a través d'una escletxa per evitar el control de la Guàrdia Civil que els esperava en allò que havia de ser la seva primera ruta. [...] Les rutes del contraban a la Serra de Tramuntana implicaven habitualment el remuntar torrents, transitar per penya-segats o grimpar entre roques, sempre per paratges de molt difícil trànsit». (Salamanca, 2009) (Passos de l'illa de Mallorca).

Iniciem aquesta fantàstica ruta en el llogaret de Binibona, al qual arribem des de Selva.

(WP-01) Binibona - 0,0 km - 0 minuts - 141 m d'altitud.
A les 9:20 h sortim de la plaça de Binibona pel camí asfaltat que es dirigeix cap a sa Coma (nord) i, just passat el desviament a l'hotel Albellons, deixem el camí per la dreta.
Torrent de Comafreda
(WP-02) Desviació a la dreta - 1,1 km - 20 minuts - 143 m d'altitud.
Prenem un tirany a la dreta que baixa fins a creuar el torrent de Comafreda. El nou sender, flanquejat per una paret seca, ens condueix a creuar un nou torrent, el dels Picarols, per enllaçar tot d'una, amb una camí de carro, on continuem a l'esquerra. (nord-est).
Als pocs minuts, deixem un braç de camí a la dreta i un forn de calç a l'esquerra. El sender planeja al costat de la llera del torrent, passa per davall una vella alzina i pel costat d'una petita pressa. Ben aviat, enllacem amb una drecera a la dreta (marcada amb fites) per on continuem amb ascens. Aquesta bifurcació ens mena al camí de la Coma Llarga, la qual prenem cap a la dreta en sentit ascendent.
L'obac sender s'enfila cap a l'est/nord-est en pujada forta i constant. Ben aviat apareix, després d'un rotlo de sitja (esquerra), el camí que puja cap a ses Figueroles (WP-12), és el sender per on fem comptes davallar de tornada.
El camí segueix molt mal menat per les pluges, s'estreny i avança entre l'espessa vegetació i pins caiguts. Més amunt deixa una altra olla de calç i passa per sota d'enormes ullastres de soca gruixuda i branques altíssimes. El tirany continua sense perdre pendent fins trobar, a la dreta, davall unes penyes, la font d'en Tesà, amb la seva mina ben conservada.
Font d'en Tesà
(WP-03) Font d'en Tesà - 3,4 km - 1 hora i 15 minuts - 360 m d'altitud.
Després d'una petita pausa per recobrar l'alè, el camí segueix en fort pendent zigzaguejant entre altes carritxeres, fins atènyer el coll que separa la coma Llarga del comellar de sa font de sa Pega.

(WP-04) Coll - 3,8 km - 1 hora i 30 minuts - 459 m d'altitud.
Prenem a l'esquerra (nord), seguint un vell camí de carro força malmès. Més amunt volta al nord-est i a poc a poc es suavitza i es difumina bastant. Seguint les fites, assolim el Pla de sa Bassa.
Aljub al pla de sa Bassa
(WP-05) Pla de sa Bassa - 4,8 km - 2 hores - 577 m d'altitud.
En aquesta esplanada, es localitza un aljub d’aigua amb dues petites cobertes de volta de pedra, aprofitant una encletxa de les roques.
Aquí és un lloc ideal per fer un mos i recuperar forces. Després del merescut descans [20'], reprenem la marxa orientats a nord per un terreny molt més obert, molt accidentat i sense camí. Ascendim seguint algunes fites que ens indiquen el millor traçat. Al cap de poc, girem a l'esquerra (nord-oest), cap al cim de sa Capella Blava, deixant les fites que es dirigeixen nord al pas d'en Bisquerra. Ascendim per un terreny rocós enmig de velles alzines, fins assolir la cresta cimera (cota 638 m). Seguim cap a l'esquerra cercant la millor passa entre les roques esquerdades, i assolim el punt culminant d'aquesta magnífica muntanya, el cim de sa Capella Blava (682 m).
Serra des pas d'en Bisquerra (Sa Capella Blava)
(WP-06) Sa Capella Blava - 5,5 km - 3 hores i 10 minuts - 681 m d'altitud.
Després de gaudir de les impressionants vistes, desfem un bocí de camí fins a la cota 682 m i seguim crestejant en direcció nord-est, per un terreny força incòmode, fins al pas d'en Bisquerra, a l'esquerra d'una paret seca i marcat per una fletxa vermella en una roca.
Pas d'en Bisquerra
(WP-07) Pas d'en Bisquerra - 6 km - 3 hores i 40 minuts - 631 m d'altitud.
El pas aprofita una llarga encletxa amb molta pendent que permet baixar del cingle d'Alcanelleta. Es troba equipat amb un passamà d'acer que dóna seguretat. A la meitat del pas es troba un petit marge (Passos de l'illa de Mallorca).
Un cop superat el pas, baixem fent ziga-zagues per un pronunciat pendent, fins a la petita vall d'Alcanelleta, on voltem a l'esquerra direcció a una paret seca. Un cop a l'altre cantó, ja veiem l'enorme i vella alzina anomenada de ses Truges (Quercus ilex), a la qual hi arribem tot d'una.
Alzina de ses Truges
(WP-08) Alzina - 6,8 km - 4 hores i 20 minuts - 482 m d'altitud.
L'alzina de ses Truges, és un dels arbres singulars de Mallorca. Segons Camins i paisatges... el seu tronc amida més de cinc metres de diàmetre. Ja fa anys que va perdre una de les grans branques.
Des de l'alzina, baixem pocs metres cap al nord i voltem a l'esquerra (oest) seguint un tirany. Més endavant, veiem les cases de s'Alcanella a l'altre costat del torrent. El camí discorre planer flanquejat per un reixeta i el torrent a la dreta. Ben aviat, franquegem una paret entre dos pals, i aquí hem d'estar atents ja que el camí gira a l'esquerra. En aquest punt travessem la línia divisòria dels termes d'Escorca i Selva. Continuem per un sender ben marcat entre altes carritxeres, passem una zona més clara amb diverses alzines i desemboquem al camí que ve del coll de sa Batalla.

(WP-09) Cruïlla - 8,5 km - 5 hores i 5 minuts - 326 m d'altitud.
Voltem a la dreta, franquegem un portell i, després de creuar el torrent, arribem a les cases de ses Figueroles. Són les 14:30h.
Cases de ses Figueroles
(WP-10) Ses Figueroles - 8,7 km - 5 hores i 10 minuts - 332 m d'altitud.
Després d'un descans per dinar [45'], continuem la nostra ruta de tornada a Binibona. Tornem enrere fins al (WP-09) i prenem el camí de muntanya que es dirigeix cap al sud. Es tracta d'un camí de bístia, amb algun bocí empedrat que segueix el curs del torrent dels Picarols. Discorre arrapat als penyals i vorejant els espadats que mantenen encaixat el barranc. Es manté gairebé planer i després ascendeix una mica fins arribar a un collet, anomenat el pas des Setrill.
Camí de tornada a Binibona
(WP-11) Coll (Pas des Setrill) - 9,5 km - 6 hores i 10 minuts - 340 m d'altitud.
El camí davalla en fort rost fent diverses marrades, i després d'una llarga tirada, s'endinsa dins el bosc d'alzines. Finalment desemboca al camí de sa Coma Llarga, on es tanca el cercle.

(WP-12) Intersecció - 10,2 km - 6 hores i 35 minuts - 217 m d'altitud.
Voltem a la dreta i seguim l'ample camí carreter. Ara sense fer la drecera, voltem cap al sud, i pel mateix camí que hem fet servir de pujada, arribem de nou al punt de partida.

(WP-01) Binibona - 13 km - 7 hores i 20 minuts - 141 m d'altitud.
A les 16:40 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final:  Binibona (Selva)
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 56 minuts (Total: 7 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 10  de febrer de 2019
Components del grup:  amb l'A VV de Pòrtol
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí per un terreny rocós i escarpat. Un tram de cresta molt incòmode. Cal utilitzar les mans per la baixada pel pas d'en Bisquerra i anar amb molta cura i sense preses.

Una bona volta per un indrets un poc abandonats, altre temps habitats. Podríem dir que és una “clàssica”. Hi ha un poc de tot, camí, bosc, roquissar, pas, tiranys... i una bona panoràmica des del cim. No fa massa hi transitar em per aquest territori. Una bona publicació Josep. Salut.

Sempre havia anat directa al pas sense desviar-me al cim, i realment val la pena l'esforç de pujar-hi, es gaudeix una bona panoràmica.
Recordo la vostra sortida per aquest indret, la serra del pas d'en Bisquerra pel pas del pi. Molt interessant.