dimecres, 7 d’agost del 2019

Cap Gros - Punta de Sóller - Sa Falconera

Pujada al far
Sortim de l'aparcament de la platja d'en Repic, situat en la carretera Ma-1134 del Port de Sóller.

(WP-01) Aparcament Platja d'en Repic - 0,0 km - 0 minuts - 2 m d'altitud.
A les 7:41 h comencem la caminada per la carretera que ascendeix al far des Cap Gros i al refugi de Muleta. És una pujada tranquil·la per asfalt que ha mesura que anem guanyant alçada, gaudim de les primeres vistes del Port de Sóller. A les 8:15 h arribem a l'esplanada aparcament del refugi de Muleta, deixant abans les instal·lacions del Far des cap Gros, amb torre de 22 metres, casa blanca i teulada roja.
Far des Cap Gros
(WP-02) Desviació dreta - 2 km - 35 minuts - 104 m d'altitud.
Deixem el sender del GR a l'esquerra i prenem el camí que surt a mà dreta. Es tracta d'un camí carreter que baixa lleugerament en sentit sud-oest i ressegueix la línia de la costa a una considerable distància, però sempre amb vistes a la mar blava. Al cap d'uns vint minuts, el camí es desdibuixa i la tendència és baixar recte amb fort rost. Nosaltres voltem a la dreta i entre carritxeres retrobem el camí original, el qual en suau descens ens mena al fons d'un comellar on finalitza. Són les 8:44 h.
El nostre itinerari continua seguint un tirany que ascendeix cap a l'oest per damunt el roquissar. Seguint les fites i marques de pintura, ben aviat creuem una baixa paret seca i ens enfilem per les roques que ens menen a passar pel costat de la Punta des Canet, una formació rocosa que penja damunt la mar i tot seguit, assolim la Punta de Sóller, un espectacular penya-segat que cau vertical a la mar.
Punta de Sóller
(WP-03) Punta de Sóller - 3,6 km - 1 hora i 18 minuts - 127 m d'altitud.
Aquí hi trobem una roca amb forma de covatxa i just damunt el cim. Gaudim d'una espectacular panoràmica. Cap a l'oest, sa Dragonera, Cap Fabioler, Mola de Planícia, sa Foradada, els Còdols Blancs de la cala de Deia i Llucalcari. I cap a nord-est, la Torre Picada, puig de Bàlitx, Puig Major, Penyal des Migdia, ...
És un bon lloc per berenar i hidratar-nos, doncs la calor ja estreny fort. Després del descans [25'] reprenem la marxa baixant cap a l'est per un escarpat tram de roques on ens hem d'ajudar de les mans. És una baixada precipitada i incòmode. Després voltem a mà dreta (sud) i davallem cap al torrent del Salt d'en Moixina on es localitza un  bassol mig cobert (WP-04).
Després de creuar el torrent, ascendim en forta pujada pel vessant oposat, fins assolir un collet (cota 154 m), llavors seguint les fites, més aviat planers, arribem a les ruïnes d'una caseta de roter.

Punta des Canet
(WP-05) Desviació - 4,2 km - 2 hores i 17 minuts - 156 m d'altitud.
Abans d'arribar a la caseta, voltem a la dreta, creuem un rotlo de sitja i anem voltant cap al sud per damunt els penya-segats de sa Falconera. Avancem entre la garriga i antigues marjades d'olivar, fins trobar una parateta, on a l'altre cantó es troba el pas de sa Falconera, als límits dels penya-segats.

Des de sa Falconera
(WP-06) Pas de sa Falconera - 4,6 km - 2 hores i 32 minuts - 170 m d'altitud.
Retornem enrere i ascendim en fort pendent cap a l'est, fins desbocar al tirany principal, el qual, per damunt el roquissar ens mena a un vial de la urbanització de Muleta.

(WP-07) Vial - 4,9 km - 2 hores i 51 minuts - 202 m d'altitud.
Prenem l'ampla pista tot recte, ignorem dos braços de camí a l'esquerra i, amb pocs minuts, assolim el sender del GR-221, provinent de Son Bleda.
Camí de Muleta
(WP-08) Desviació esquerra - 5,5 km - 3 hores i 5 minuts - 201 m d'altitud.
En aquest entreforc, voltem a l'esquerra direcció al Port de Sóller. És el camí de Muleta, que discorre més o menys planer direcció nord-est, flanquejat per camps ben arreglats d'oliveres. Ben aviat, trobem la desviació que du al refugi de Muleta i seguim tot dret per camí de carro. Passem un portell i ensopeguem un nou entreforc de camins. Continuem en el mateix sentit de la marxa i a uns vint metres de la cruïlla, ens desviem pel camí de la dreta. El camí descriu una volta, passa pel costat de la possessió de Muleta Gran i traspassa dos portells amb barrereta. Ara el sender davalla poc marcat sobre roquissar, enmig de la garriga i oliveres, fins al comellar de sa Torrentera. Traspassem el jaç del torrentó i un portell. Resseguim el coster contrari i passem vora les cases de Muleta de Ca s'Hereu, que deixem a mà esquerra. El camí davalla i ens mena al clot del torrent de sa Cova. Seguim el camí, amb trams empedrat, per un comellar amb marjades d'olivar. Després d'uns revolts de baixada, arribem a un camí transversal, on voltem a l'esquerra. Avancem devers dos-cents metres i sortim a la carretera que, cap a l'esquerra, ens du a l'aparcament de la platja d'en Repic.

(WP-01) Aparcament Platja d'en Repic - 9 km - 4 hores i 23 minuts - 2 m d'altitud.
A les 12:04 h finalitza la nostre excursió.

Inici/ Final:  Aparcament de la platja d'en Repic
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 57 minuts (Total:  4 hores i 23 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19  de juny de 2019
Components del grup:  Pere, Sebastià, Tolo, Andreu, Guillem i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya i algun tram sense camí. Pot presentar dificultats d'orientació.

Difícil superar aquesta volta en quant a paissatge. Tota la costa està farcida de racons preciosos i la Punta de Sóller, la que més. Conec el territori, però no el de sa Falconera a on guaitau. Tenia informacions que estava tancat amb reixeta i filferro difícil de botar. El vàreu veure?. Potser també sigui zona d’exclusió allà baix, cova i demés...?. Tira a tira t’estas posant al dia. Molt bona publicació Josep. Una aferrada amic.

Com bé dius és una volta agraïda en quant a paisatge. Nosaltres, sols resseguim els penya-segats de sa Falconera fins al caire, on guaitem i si, allà baix, es veu ben tancat amb reixeta. Segons informacions de l'amic Lluís, no es pot accedir a la cova de Muleta ni al pas.
Podria estar al dia de les publicacions, però em aquesta calor em fa molta peresa seure'm davant l'ordinador. Encara em queden algunes excursions realitzades aquest estiu. Ja ho veurem!