dimecres, 16 de desembre del 2020

Comellar de Ses Sínies, Comellar des Lladre, Ses Planes

Ca l'Amo en Biel

Excursió circular a la finca pública de Galatzó, enllaça els comellars de ses Sínies i de ses Planes, pel comellar del Lladre. Amb la col·laboració de Lluís Sànchis.

Per accedir a la finca pública de Galatzó hem d’arribar a la població des Capdellà i agafar el desviament cap a la carretera de Galilea (Ma-1032) fins a prop del punt quilomètric 2,300. Aquí parteix un camí de terra situat a l’esquerra de la carretera i que ens condueix a la portalada de la possessió, un gran arc de pedra amb una barrera de fusta. El camí de carro continua fins arribar a Ca l’Amo en Biel, senzilles cases de pagès de planta quadrangular, amb clastra central i amb tres cossos edificats.

De camí cap a les cases de Galatzó

(WP-01) Ca l'Amo en Biel - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.
Són les 8:44 h quan arrenquem la caminada direcció nord-oest, tot d'una travessem una barrera de fusta per un pas per a vianants i avancem entre camps de conreu. En deu minuts, franquegem el torrent de Galatzó i deixem a la dreta l’inici de l’itinerari de ses Planes. Seguim tot dret, ignorem dos braços de camí a l’esquerra, deixem també a l’esquerra, el graner del Delme i arribem a les cases de Galatzó, mentre observem els molins d’aigua fariners a la dreta del camí i el vessant sud del Galatzó, amb la figura del puig des Castellet.

Cases de Galatzó

(WP-02) Cases Galatzó - 1 km - 15 minuts - 189 m d'altitud.
A la dreta de les cases, passem per davall un porxo i seguim un camí ample que transcorre entre caps de conreu. Un cop creuat un braç de torrent, entrem a la garriga, on trobem un encreuament senyalitzat: "sa Cometa / ses Sínies / s'Esclop”. Seguim el camí principal, mentre a l'esquerra deixem el viarany que puja a la font de sa Cometa. El camí fa una petita baixada i s'endinsa en el comellar de ses Sínies. A uns quatre-cents metres de l’encreuament, i després de passar un portell d’una paret de pedra seca, localitzem a mà esquerra un conjunt de dos forns de calç, situats a la zona denominada comellar de na Llaneras.

Forn de na LLaneras

(WP-03) Forn de calç - 2,1 km - 30 minuts - 209 m d'altitud.
El camí continua ascendint cap al nord fent algunes voltes pel centre del comellar. Disset minuts després, localitzem un nou forn de calç, una barraca i una sitja, situats a la zona denominada sa cometa de sa Cova Roja. Camí endavant, als cinc minuts deixem a la dreta en un pinar, el ranxo de carboners de ses Sínies, i un poc més amunt, separat uns metres a l’esquerra del camí, trobem el pou homònim.

Pou de ses Sínies

(WP-04) Pou de ses Sínies - 3,4 km - 55 minuts - 264 m d'altitud.
 Està excavat fins a la font natural subterrània. El sistema de captació d’aigua per al consum humà i del ramat és per elevació. Adossat al pou hi ha un abeurador de pica.

Des del pou, travessem una torrentera, deixem a l’esquerra el tirany que puja a la naveta de ses Sínies i, a uns setanta metres més endavant, trobem a mà dreta el trencall cap al comellar des Lladre, per on puja un antic camí de ferradura, avui gairebé desaparegut.

Comellar des Lladre

(WP-05) Desviament al comellar des Lladre - 3,7 km - 1 hora i 5 minuts - 276 m d'altitud.
Avancem cap a l’est/nord-est pel centre del comellar, cercant la millor passa entre l’espessa vegetació i amb algun tram esporàdicament més amable. Així, a devers vint minuts del trencall, trobem a la dreta un grup de balmes naturals aprofitades un temps pels pastors que feinejaven per la contrada.

Balma sestadors del Comellar des Lladre

(WP-06) Balma sestadors - 4,4 km - 1 hora i 25 minuts - 338 m d'altitud.
Aquí és un bon lloc per recuperar forces [25']. Després de berenar, avancem per la llera del torrent gaudint d’un paisatge salvatge i solitari. Ben aviat, el torrent s’engorja espectacularment i salvem un petit bot amb l’ajuda de les mans. Un xic més amunt, trobem una pica excavada a la roca i coberta de terra.

Pica

(WP-07) Pica - 4,6 km - 2 hores i 5 minuts - 378 m d'altitud.

El torrent es va obrint, fins assolir el marge de sosteniment d’un sorprenent camí carreter.

Camí carreter

(WP-08) Camí - 4,6 km - 2 hores i 8 minuts - 386 m d'altitud.
En aquest punt, agafen el camí per la dreta, que en pujada discorre pel costat del comellar. No ens torbem en passar pel costat d’un rotlo de sitja i una barraca, a l’esquerra, un poc separada del camí.

(WP-09) Rotlo - 4,7 km - 2 hores i 13 minuts - 402 m d'altitud.
Seguim pujant pel centre del comellar, aprofitant alguns petits trams que encara es conserven de l’antic camí. Així, al cap d’uns vint minuts, trobem un altre rotlo de sitja de carboner, dins les carritxeres. Des d’aquí, cap a sud-oest, veiem un solitari pi al bell mig d’una collada, cap o a on ens hem de dirigir.

Rotlo de sitja

(WP-10) Rotlo - 5,2 km - 2 hores i 35 minuts - 492 m d'altitud.
Abandonem el comellar per la dreta i emprenem una forta muntada entre carritxeres pel costat de les penyes, fins assolir el mencionat collet, punt més elevat de la nostra ruta a 549 m.

Coll

(WP-11) Coll - 5,4 km - 2 hores i 50 minuts - 549 m d'altitud.
Des d’aquí, travessem una llarga plana de carritxeres i roques en direcció sud-est. Deixem un petit turó a la dreta (554 m) i un solitari pi a l’esquerra, fins arribar al límit de l’esplanada, des d’on, cap al sud ja divisem la contrada de ses Planes, el nostre següent objectiu. Baixem, encaminats a sud/sud-est seguint algunes fites, fins al fons d’un tàlveg, on trobem un rotlo de carbonera empedrat, davall un aïllat pi.

Collet

(WP-12) Rotlo empedrat - 5,8 km - 3 hores i 5 minuts - 502 m d'altitud.
Després d’una pausa per reagrupar-nos, continuem faldejant per la part alta dels barrancs que es precipiten al comellar de les Sínies. Entre altes carritxeres, les fites ens menen a un altre rotlo de sitja, cobert per la vegetació.

Rotlo de carbonera empedrat

(WP-13) Rotlo - 5,9 km - 3 hores i 15 minuts - 492 m d'altitud.

Des del rotlo, avancem direcció sud, entre espesses carritxeres, cap a un pi solitari que veiem davant nostre, al qual hi arribem en cinc minuts.

Ens dirigim cap a un solitari pi

(WP-14) Pi - 6,1 km - 3 hores i 20 minuts - 481 m d'altitud.

Continuem cap al sud per un coster brut de vegetació, que en sentit descendent desemboca a un camí. El sender fa unes llaçades envoltant la Moleta de Galatzó per la part nord i continua per dins un pinar en lleuger ascens, fins arribar a la contrada de ses Planes, una antiga zona de rotes.

Contrada de ses Planes

(WP-15) Ses Planes - 6,9 km - 3 hores i 36 minuts - 458 m d'altitud.
Des d’aquí podem observar restes de les marjades, la barraca de roter i una cisterna.
Llavors el camí, d’amplada de carro, recorre la falda occidental de la muntanya. Més endavant dibuixa uns revolts i passa damunt el safareig dels molins de la finca de Galatzó.

Molins de Galatzó

(WP-16) Desviament als molins - 8,7 km - 4 hores i 2 minuts - 215 m d'altitud.
Des d’aquí arribem a les cases de Galatzó, voltant el safareig i baixant pel caminet escalonat que discorre entre marjades de cítrics, a l’esquerra i les altes parets dels molins, a la dreta.
Un cop a les cases, voltem a l’esquerra i amb agradable passejada, baixem fins a l'aparcament i tanquem una ruta interessant que ens ha permès gaudir d’un paratge feréstec, amb el comellar des Lladre com a gran protagonista.

Capella

(WP-01) Ca l'Amo en Biel - 10,2 km - 4 hores i 38 minuts - 150 m d'altitud.

A les 13:22 h donem per finalitzada l’excursió d’avui.

Inici/ Final: Ca l'Amo en Biel (Aparcament FP Galatzó)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 33 minuts (Total: 4 hores i 38 minuts)
Excursió realitzada el dia: 16 de desembre de 2020
Components: Pere, Sebastià, Andreu, Joan A., Joan R., Joan P., Magdalena, Eliseu, Onofre, Tolo, Miquel, Fernando, Jordi, Guillem i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari amb trams sense camí per un terreny incòmode. Dins el torrent, cal superar un petit bot amb l'ajuda de les mans.

Molt interessant aquesta volta. Cercavem la possibilitat de transitar per aquest comellar des Lladre, tram desconegut per noltros i, vas tu i fas aquesta publicació que ens va benissim. Segur que hi feim un tomb. En Joan Taberner dels Arreplegats ens havia passat un recorregut semblant, sense tanta informació. Enhorabona per la publicació i al grup (veig que ha crescut força). Salut amic

Des que l’amic Lluís Sànchis em donés les senyes per fer aquest itinerari, tenia moltes expectatives que es van complir en escreix. El comellar del Lladre és salvatge i solitari. El tram engorjat espectacular i molt bonic.
En quan al nombre de participants, massa gran tenint en compte els temps que corren, suposo que la novetat de l’itinerari va tenir molt a veure.