dissabte, 11 de febrer del 2023

Coma Estreta i Camí dels Cingles

Powered by Wikiloc

Un recorregut pel vessant nord-oest del puig Major (1436 m). Pel camí dels Binis pugem al coll dels Cards Colers (903 m), baixem fins la vall dels Binis per la coma Estreta i retornem pel camí dels Cingles.

Inici: aparcament que hi ha a l'altura del Km 37,6 de la carretera Ma-10 de Sóller a Lluc.

Penyal des Migdia

(WP-01) Km 37,6 carretera Ma-10 - 0,0 km - 0 minuts - 815 m d'altitud.

El dia és encalmat i clar, però fa un fred intens. Així doncs, a les 8:33 h comencem a caminar en suau descens per la carretera direcció a Sóller. Uns quatre-cents metres més endavant, deixem la carretera per la dreta i pugem per la pista de terra que du a les cases de Bini Petit i Bini Gran.

(WP-02) Camí dels Binis - 0,4 km - 5 minuts - 794 m d'altitud.
El camí s'endinsa a un alzinar i ben aviat, superem per l'esquerra un portell metàl·lic. Camí endavant en suau ascens, al cap d'uns dotze minuts, arribem a un segon portell tancat, que superem baixant uns metres cap a l'esquerra i travessant un esbaldrec.

(WP-03) Barrera - 1,2 km - 20 minuts - 835 m d'altitud.
Continuem ascendint lleugerament cap al nord i al cap de poca estona ran del camí, apareix una font: sa Fonteta.

Sa Fonteta

(WP-04) Sa Fonteta - 1,4 km - 30 minuts - 856 m d'altitud.

Una font amb la mina alta i estreta que du l'aigua a l'exterior fins a un petit cossi de fang que vessa a una ampla pica rectangular.
Continuem el nostre camí ara amb forta pujada i, després d’un parell de revolts, assolim el coll dels Cards Colers. Cap a l’esquerra hi ha una creu i, a l’esquerra d’aquesta, unes runes d’una antiga construcció.

Creu al coll dels Cards Colers

(WP-05) Coll dels Cars Colers - 1,8 km - 40 minuts - 906 m d'altitud.

La creu i l'altar fou construïda el 1985 per iniciativa del pare i gran muntanyenc Rafel Joan al paratge on sembla que hi havia la primitiva capella de Sant Salvador d’Almallutx.
Des d'aquí gaudim d'una espectacular vista del puig Major, encara ben blanc i del penyal des Migdia. El matí és molt fred i trobem alguna raconada glaçada i fins i tot amb clapes de neu.

Continuem per l'esquerra de les ruïnes, i pocs metres més endavant, voltem a la dreta baixant orientats a nord. Poc després, envoltem un tancat, deixant-lo a la dreta. El viarany continua baixant fent revolts, fins a un collet que ens separa del puig de s'Alzinar i en arribar a un clap de pins, iniciem el descens cap a l'est (90º a la dreta) pel camí de sa Coma Estreta.
El que queda de camí, davalla fent ziga-zagues pel costat dret (orogràfic) del comellar. No és gens fàcil de seguir, està molt perdut entre les altes carritxeres i algun pi caigut. Després d'uns vint minuts des del collet, sortim del bosc, voltem a l'esquerra (nord) i immediatament travessem el torrent de s'Al·lot Mort, passant a la banda esquerra del comellar.

Torrent de s'Al·lot Mort

(WP-06) Torrent - 2,7 km - 1 hora i 25 minuts - 750 m d'altitud.

Seguim les fites orientats a nord-est gairebé planejant per un terreny rocós i pelat de vegetació, fins arribar a unes roques. Llavors, girem una mica a l'esquerra vorejant aquestes per la dreta i salvem un petit portell per un botador.

(WP-07) Botador 1 - 2,9 km - 1 hora i 40 minuts - 734 m d'altitud.
Apareix de nou el vell camí, amb un alt mur de sosteniment. Al cap de deu minuts gira bruscament a la dreta, i ascendeix a un collet amb un gran pi. Aquí ja comença a tocar el sol i aprofitem per fer un descans i agafar forces [25'].
A l'altra costat del collet, el sender baixa fent un parell de revolts i tot d'una travessa un reixat metàl·lic per un portellet que es pot obrir.

Portellet

(WP-08) Portell - 3,4 km - 2 hores i 25 minuts - 670 m d'altitud.

A l'altre costat, el camí s'esvaeix dins un pinar i arriba a un portell tancat que entra a un camp de conreu. Seguim la reixeta que voreja el camp i a l'alçada de la font dels Joncs (alzina i pica), saltem la reixeta per un botador.Tot d'una arribem a una pista de terra, on ens incorporem a la dreta.

Pista de terra

(WP-09) Botador 2 - 3,7 km - 2 hores i 45 minuts - 625 m d'altitud.

Camí endavant ... i cinc o sis minuts després d'anar per la pista, travessem una barrera tancada i el torrent per un pontet. A ma esquerra i dins el barranc, veiem la font de Bini Petit.

Portell

(WP-10) Barrera (torrent) - 4 km - 3 hores - 620 m d'altitud.

Continuem per la pista i al cap de poc arribem a un altre portell, que es pot obrir. A l'altre banda, anem cap a la dreta pel camí de Bini Gran que es dirigeix cap al nord-est en forta pujada, fins enllaçar amb el camí dels Cingles, on ens incorporem a la dreta.

(WP-11) Cruïlla - 5,6 km - 3 hores i 35 minuts - 730 m d'altitud.
Seguim aquest camí, sempre en sentit ascendent, i al cap d'uns vint minuts, trobem la petita font des Corb, just al costat d'un portell metàl·lic.

Font des Corb

(WP-12) Barrera (font) - 6,4 km - 3 hores i 55 minuts - 799 m d'altitud.

Es tracta d'una font natural que va sorgir durant les obres d'ampliació del camí. El topònim el va recollir un dels constructors del camí i que just acabada de fer la descoberta de la font, ja hi veren beure dos corbs (Fonts de Tramuntana).
Camí endavant, no ens torbem en arribar un altre cop al coll dels Cards Colers, on tanquem el circuit. Nosaltres, just passat el coll, agafem un altre camí ample que surt a l'esquerra.

Puig Major

(WP-13) Desviament a l'esquerra - 8,4 km - 4 hores i 30 minuts - 897 m d'altitud.

La pista continua baixant fent un parell de revolts, fins arribar al portell dels Binis, i seguint el mateix camí que hem fet de pujada, arribem al punt de partida.

(WP-01) Km 37,6 carretera Ma-10 - 10,1 km - 4 hores i 58 minuts - 815 m d'altitud.
A les 13:31 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Km 37,6 carretera Ma-10
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 20 minuts (Total: 4 hores i 57 minuts)
Excursió realitzada el dia: 11 de febrer de 2023
Components del grup: Pere, Biel Pomar, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins, tiranys de muntanya i trams sense camí on caldrà ajudar-nos amb el gps i/o amb la brúixola i el mapa topogràfic. L'antic camí que davalla per la Com Estreta està molt perdut entre carritxeres i pins caiguts, i és difícil de seguir. La barrera que hi ha entre Bini Petit i Bini Gran (WP-10), l'hem trobada cadenada.

Una altre volta per un territori espectacular. Conec aquesta baixada per la coma Estreta, d’haver-hi baixat un cop, fa anys procedent del puig de s’Alzinar, i el camí ja estava desaperegut per la vegetació. S’hi troben molts bolets a aquesta zona. Cada cop m’agraden més les teves publicacions. Esper que estiguis bé de salut. Una aferrada amic.

Per a mi el major atractiu d'aquest itinerari, és el gran paisatge de muntanya que l'envolta, així com el petit repte que suposa trobar el seu recorregut per la coma Estreta.
En quant a la salut, m'estic recuperant d'una intervenció de cataractes.