dijous, 31 d’octubre del 2019

Volta a sa Falconera. Pel barranc de sa Gúbia i el coll des Porrassaret.

Raixa
Un itinerari curt però força intens. Sortim de l'aparcament de la finca pública de Raixa (Km 12,200 de la carretera Ma-11 de Palma a Sóller) pel camí Vell de Palma a Sóller. A continuació remuntem el torrent de sa Gúbia fins el bassol del Barranc. Orientats al sud-oest, pugem cap al pas del coll des Porrassaret, que separa el Penyal des Llamp (549 m) i sa Falconera (532 m). Baixem pel comellar des Porrassaret, fins desembocar al camí vell de Bunyola a Valldemossa, el qual ens retorna al punt d'inici.

(WP-01) Aparcament de Raixa - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.
Són les 7:58 h quan iniciem la caminada per l'antic camí de Palma a Sóller direcció nord-est cap a Bunyola. Es tracte d'un camí de carro estret i a bandes bastant brut de vegetació. Creuem una pista asfaltada i un portell, fins arribar a la confluència amb el torrent de sa Gúbia.
Camí Vell Palma Bunyola
(WP-02) Desviament (Barranc) - 1,5 km - 20 minuts - 166 m d'altitud.
Ens desviem a mà esquerra (nord-oest) i seguim el tirany, a estones per dins el jaç del torrent i a estones per un tirany fitat que discorre per la dreta, pujant, i que ve de s'Alqueria Blanca.
Continuem remuntant el barranc pel seu jaç superant diversos bots amb petites grimpades. Un poc més endavant, el torrent discorre pels peus de les altes i impressionants parets del puig de s'Alqueria a la dreta, i les parets de sa Falconera (424 m), a l'esquerra. Després de deixar l'esperó de sa Gúbia, arribem a un gran bot que ens barra el pas. Aquí tenim dues opcions per superar-lo, per la dreta veiem una obertura a la roca amb una barrera de ferro que permet passar per una estreta galeria, o pel costat esquerra amb una fàcil grimpada per les roques. Ens decantem per la segona opció.
Després del pas, continuem remuntant el barranc per un territori més ample, planer i cobert de carritxeres, fins que arribem a un punt on el torrent volta bruscament a la dreta. Aquí també s'hi localitza, a l'esquerra, el bassol del Barranc, un antic punt de proveïment d'aigua.
Bassol des Barranc
(WP-03) Bassol - 2,8 km - 1 hora i 10 minuts - 307 m d'altitud.
Des de la bassa, retrocedim unes poques passes, i emprenem una forta muntada pel coster, direcció a un redol d'alzines (oest/sud-oest). Continuem la feixuga ascensió pel llindar dret d'un rost tarteram, fins arribar a una estreta i vertical canal farcida de carritxeres que, després d'una grimpada, ens deixa al coll, tancat amb dues parets seques.
Vistes des del coll
(WP-04) Coll des Porrassaret - 3 km - 1 hora i 45 minuts - 424 m d'altitud.
Després de berenar i recuperar les forces [25'], reprenem la ruta resseguint la paret mitgera. Anem baixat encaminats a sud-oest, a estones per damunt la mateixa paret i a estones pel seu costat esquerra, fins assolir els restes d'una barraca i un rotlo de sitja. Ha estat una baixada precipitada i un xic incòmode, per un terreny empinat i cobert de carritxeres.
Barraca
(WP-05) Barraca - 3,2 km - 2 hores i 30 minuts - 322 m d'altitud.
Des d'aquí, parteix un camí carreter que baixa pel comellar, ple de margades abandonades, situat al vessant oest de sa Falconera. Aquest sender no es bo de seguir, està completament envaït per carritxeres i pins. Després d'intuir en més d'una vegada per un discorre, passa pel costat d'un forn de calç (WP-06) i desemboca al camí que uneix Raixa i Raixeta, després de salvar una barrera de fusta pel seu costat esquerra.

(WP-07) Camí de Raixa (Barrera) - 4,1 km - 2 hores i 50 minuts - 203 m d'altitud.
Ara només ens queda recorre aquest camí cap al sud-est en suau descens, fins arribar al punt d'inici.

(WP-01) Aparcament de Raixa - 6 km - 3 hores i 20 minuts - 150 m d'altitud.

A les 11:15 h acabem aquesta interessant excursió.

Inici/ Final: Finca de Raixa (Bunyola)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 3 minuts (Total: 3 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 5  d'octubre de 2019
Components del grup:   Pere, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Per remuntar el barranc i superar el pas del coll des Porrassaret, cal fer diverses grimpades. Trams importants sense camí i incòmodes.

Aquesta és una bona volta. Fer el barranc i sortir pel coll des Porrassaret, és una opció molt bona. Una bona forma de gaudir d’aquest fantàstic “racó” entre sa Gúbia i sa Falconera. Sense oblidar aquesta baixada cap a Raixa amb el seu vell camí i construccions. Una bona publicació Josep. Salut

Havíem fet el barranc en altres ocasions, però sempre sortint cap a la dreta, fins al camí de sa Muntanya. La sortida pel coll des Porrassaret, és una variant molt gratificant, malgrat la forta pujada que representa.
Molt agraït pel teu comentari. Una abraçada amic.