dissabte, 26 d’octubre del 2019

Penyal Gros

Cases de Son Odre
(WP-01) Biniamar - 0,0 km - 0 minuts - 186 m d'altitud.
A les 7:54 h iniciem la ruta al centre de Biniamar, llogaret del municipi de Selva. Pel carrer des Compte, sortim del nucli urbà deixant a l'esquerra les cases de Son Odre.
Les cases de Son Odre configuren un gran casal, amb alçat de tres plantes i portal forà d'arc rodó, flanquejat per dos colcadors. En la peanya del balcó de damunt el portal, hi figura la data de 1709.
Avancem per camí de terra i ben aviat deixem a l'esquerra el camí de sa Comuna. El camí segueix cap al nord i volta tot d'una cap al nord-est fins arribar a una barrera tancada, on just a l'esquerra, hi ha una altra petita tanca metàl·lica sense encadenat.

(WP-02) Barrera - 2 km - 30 minuts - 224 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim un tirany, estret i ben trepitjat, que puja per dins un pinar. A baix a l'esquerra ens queda una gran esplanada d'una antiga cantera i al fons es divisa la silueta inconfusible del puig de s'Alcadena (816 m). En arribar a la cota 264 m, el camí inicia un descens i desemboca a una pista asfaltada que du a Mancor de la Vall, abans d'arribar-hi, ens desviem a l'esquerra pel camí de Biniarent (camí asfaltat).
El camí ascendeix a través d'una vall flanquejada pel puig de Son Boscà al nord i la Penya Montaura al sud. En finalitzar la pujada, travessem una barrera sense cadenat. A l'esquerra, un extens camp de conreu i al fons el penyal Gros, el nostre objectiu.
El camí, ara de terra, segueix planer o en lleuger descens i, després de caminar prop d'un quilòmetre, arriba a un encreuament de camins. Nosaltres seguim tot dret, deixant les cases de s'Hort de Biniatzen a l'esquerra, fins arribar a la font homònima, al costat del torrent de Massanella.
Font de Biniatzen
(WP-03) Font de Biniatzen - 3,7 km - 1 hora - 277 m d'altitud.
També coneguda com sa font de Baix. És un conjunt de mina, pica, abeurador i rentadores.
Desfem les passes fins l'entreforc i prenem el camí ample de la dreta en suau descens. Aviat deixem els camps conreats per endinsar-nos en un frondós alzinar. El camí avança al costat del torrent de Massanella, en el límit entre els municipis de Mancor de la Vall i Selva. Ben aviat, traspassem un portell amb columnes de pedra que dóna entrada a l'àrea recreativa de la comuna de Biniamar, amb taules i bancs de fusta.

(WP-04) Àrea recreativa - 4,9 km - 1 hora i 25 minuts - 223 m d'altitud.
Aquí, "peus davall taula" fem una pausa per berenar [25']. Tot seguit emprenem la muntada cap al Penyal Gros, situat al sud-oest de la nostra posició. Traspassem la llera del torrent i prenem un tímid tirany de caçadors que s'enfila cap a ponent per dins el bosc. Després de caminar uns tres-cents metres, s'orienta cap al sud en fort pendent, fins arribar a un gran coll de caça de tords.
Coll de caça
(WP-05) Coll de caça - 5,5 km - 2 hores i 20 minuts - 356 m d'altitud.
Avancem, gairebé planers cap al sud/sud-oest i aviat sortim a la pista que ve de la Comuna de Biniamar.

(WP-06) Pista - 5,6 km - 2 hores i 24 minuts - 367 m d'altitud.
Ens incorporem a la dreta en ascens. La pista és ampla i de terra. Discorre lentament per dins el bosc. Quan augmenta el pendent, el trespol és de ciment. Al cap de vint-i-cinc minuts arribem a l'esplanada del penyal Gros (477 m), amb poques vistes i tancat per una alta paret de pedra en sec.

Paret en el Penyal Gros
(WP-07) Penyal Gros - 6,5 km - 2 hores i 48 minuts - 477 m d'altitud.
Breu aturada. Botem la paret i seguim un caminet orientats al sud. El camí és fresat i bo de seguir. Va davallant progressivament per dins la garriga, amb àmplies vistes a Lloseta i a la pedrera on treien el material per fer el ciment. Més avall, ran del camí apareix un primer i rústic aljub amb una pica de pedra (WP-08) . Continuem el descens i, al cap d'uns deu minuts, deixem un altre aljub (WP-09). Ara el camí marca dos amplis revolts i desemboca al camí del Puig, després de franquejar una reixeta per un botador de fusta.
Botador
(WP-10) Botador - 8,5 km - 3 hores i 30 minuts - 200 m d'altitud.
Ens incorporem a l'esquerra. Un xic més endavant, traspassem un portell amb barrera i deixem a l'esquerra un trencall. Seguint de front, no tardem gaire en entrar a Biniamar, per la carretera principal que creua el poble.

(WP-01) Biniamar - 9,7 km - 3 hores i 53 minuts - 186 m d'altitud.
A les 11:47 arribem on tenim els vehicles.

Inici/ Final: Biniamar (Selva)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 52 minuts (Total: 3 hores i 53 minuts)
Excursió realitzada el dia: 25  de setembre de 2019
Components del grup:   Sebastià, Pere, Joan Puig, Tolo, Magdalena, Lluís i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya. La pujada al cim des del (WP-04) al (WP-06), el tirany es perd i és difícil de seguir.Cal bon sentit de l'orientació.

Que de llocs i quantes possibles variants per caminar!. M’ha agradat molt la volta a la penya Montaura i arribant a Biniatzent. Personalment només he fet el recorregut de la Comuna, i així i tot és un recorregut pendent, però que sempre anam deixant de banda. En prenc bona nota Josep, i gràcies per compartir-ho. Una aferrada amic.

Això és el què ens manté actius, descobrir nous itineraris per anar coneixent el nostre territori. En quant aquest és molt senzill, jo diria de manteniment, per fer durant l'estiu.