dilluns, 2 de gener del 2012

Ses Figueroles - Alcanella

Cases de ses Figueroles
Iniciem aquest itinerari a l’aparcament del refugi de son Amer (wp 01) on podem deixar el cotxe sense cap dificultat.
Agafem el camí del GR 221 (NW) que du al refugi i, al cap de 2 minuts, l’abandonem per girar a l’esquerra i enllaçar amb el GR 222 que, amb uns vint munts, ens du al coll de sa Batalla, passant primer per la urbanització des Guix.
Ara deixem el GR i prosseguim, cap a llevant, pel camí de carro situat a la dreta del restaurant.
Creuem una barrera i, al cap de set minuts, trobem un trencall (wp 02) per on continuem pel camí de l’esquerra que puja lleugerament. La pista acaba a l’alçada d’un coll de tords. Avancem recte (E) per un tirany de muntanya que ens du al pas d’en Bartomeu (wp 03), portell obert en una paret seca (15 minuts).
Des del pas d’en Bartomeu seguim avançant cap a la dreta. Cal estar atents i seguir les fites que ens indiquen la direcció a seguir. El sender, de traçat sinuós, recorre una zona carstificada i baixa fins assolir el coll de sa Rota (paret molt derruïda que separa el puig del Castellot a la dreta, del Puig de ses Covasses a l’esquerra).
Una vegada en el coll, prosseguim el nostre camí, en principi ample, més endavant s’estreny, marca un parell de revolts i arriba a la casa, amb ruïna total, de la Rota.
Creuem uns marges que ens condueixen a un camí, ben marcat, que baixa pel marge esquerra del comellar dibuixant successius revolts. Ara entrem en una zona ombrívola i humida on trobem, a la dreta, la font de la Mata (wp 04). Uns metres més avall accedim a les cases de ses Figueroles (wp 05), després de creuar el torrent.
Després de visitar la zona de les cases, seguim per la dreta de la torrentera que baixa del coll de sa Rota, creuem el jaç del torrent dels Picarols i franquegem un portell. Pugem uns metres en direcció sud i arribem a una cruïlla important (wp 06). A la dreta, segons el sentit de la marxa, ens duria a Binibona i a l’esquerra, per on seguim, ens du a Alcanella.
El nostre camí, amb alguns trams empedrat, puja en direcció NE entre el torrent dels Picarols, a l’esquerra, i el vessant de la Capella Blava, a la dreta.
Més amunt passem per un portell que dóna accés als camps de conreu d’Alcanella. Uns deu minuts més, i a l’alçada de les cases d’Alcanella (dreta), el camí gira a l’esquerra (NW) i arribem a una pista, aquesta finalitza a una cruïlla de camins (wp 07) que continuem pel de la dreta. Creuem un torrent i, seguint les fites i les taques de pintura vermella, enllacem amb la pista ample que baixa del Coll des Pedregaret (wp 08). Aquest tram transcorre per damunt roques i sense camí definit. En alguns moments presenta una forta pujada.
Ara aquesta pista s’enfila en força traçant diversos revolts, fins assolir un portell, des d’aquí segueix recta fins al coll Pelat.
Continuem amb davallada i sense cap dificultat pel camí del GR 221 que ens du a la carretera. La creuem i, en pocs minuts, arribem de nou a l’aparcament del refugi de son Amer tancant així un itinerari circular amb 582 metres de pujada acumulada i  10,6 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 06 de desembre de 2011amb l’associació de veïnats de Pòrtol.