dimecres, 16 d’abril del 2014

Volta per na Costitxa

Pas de na Costitxa
Aquesta excursió discorre per remots i oblidats tiranys que envolten la Mola na Costitxa (Puigpunyent). Ens permetrà descobrir una sorprenent escletxa de considerables dimensions, una font enclavada en un bucòlic paratge i una original construcció que aprofita una gran balma.
Seguim la ressenya del bon amic Emilio Alonso publicada en el seu blog: "Mis días de Montana".
Itinerari: Pedrera - pas de na Costitxa - esquerda de na Costitxa - portell - coll des Senyors - font de sa Coma - corral de ses Cabres - pedrera.
El punt de sortida és una abandonada pedrera situada en la parcel·lació de Son Net. Per arribar-hi, sortint de Puigpunyent direcció a Galilea, agafarem el primer trencall a mà dreta i seguirem els rètols "Reserva des Galatzó". En arribar a un coll amb una cruïlla de tres carrers, seguirem el vial de la dreta que ens conduirà a l'antiga cantera, lloc on podem aparcar els vehicles (WP-01).
A les 8,20 h. d'aquest dissabte gris i molt ventós, iniciem la caminada reculant per on hem vingut. Al primer carrer, voltem a l'esquerra, baixem per asfalt, ignorem dos desviaments a la dreta i, tot d'una, desemboquem a un camí de terra (WP-02). Aquest sender carreter s'endinsa dins el bosc. Ben aviat l'hem d'abandonar per baixar cap a la dreta. Es tracta d'un sender que més avall s'esvaeix, però algunes fites ens condueixen cap a xaloc (sud-est) paral·lels a una paret que tenim a l'esquerra fins arribar al fons de la torrentera. Descendim sud-sud-oest per la seva llera, desgrimpem dos petits i fàcils bots i, ben prest l'abandonem pel seu marge esquerra (està indicat amb una fita). Just davant nostre localitzem una enderrocada paret, és el pas de na Costitxa (WP-03). Són les 8,52 h. Referent al nom d'aquest pas, l'amic Emilio diu: "batejat així, a falta d'un altre topònim conegut, per Pep Torrens el seu redescobridor".
Superat el pas, el qual no presenta cap tipus d'entrebanc, seguim nord-est durant uns quinze minuts aproximadament, i després sud-est durant quinze minuts més. Aquest tram és sense camí, per dins un bonic bosc. Les fites ens duen per la vorera dels penya-segats que tenim a la dreta. Si hi guaitem, es pot contemplar la clotada del comellar ses Someres amb unes impressionants parets envoltades de bosc.
A les 9,25 h arribem a una gran fita (WP-04). Ara hem de seguir les fites cap al nord-nord-est fins arribar, set minuts més tard, a l'esquerda de na Costitxa (WP-05). Es tracta d'una llarga, estreta i alta clivella molt espectacular que bé es mereix una aturada per baixar al seu interior.
Esquerda de na Costitxa
Deu minuts més tard, reprenem la marxa anant a cercar un tirany que passa al nord de la esquerda. És un sender fàcil, pla i senyalat amb fites, que ens condueix a una paret mitgera, volta a la dreta (est) i arriba a un rotlle de sitja. S'han fet prop de les 10 h i decidim aturar-nos per berenar.
A les 10,23 h, continuem pel tirany que planeja direcció sud per un territori més clar i molt pedregós. Tan sols quatre minuts del rotlle, hem d'ignorar les fites que segueixen tot dret i voltar a l'esquerra (nord-est) (WP-06) i seguir unes altres i curioses fites (d'una sola pedra en posició vertical), deixant un coll de caça a la dreta. Ara, progressivament, l'itinerari torna a canviar de direcció quasi cent vuitanta graus. Dirigim la passa cap al sud per un tirany més traçat que baixa marcant algunes voltes. No tardem gaire en passar per una curiosa i gran fita, a l'esquerra de la qual, albirem una paret amb un portell sense barrera (WP-07). Són les 10,43 quan el franquegem.
A l'altre cantó del portell, no hem de fer cas del sender que davalla per l'esquerra, i voltar a la dreta avançant paral·lels a la paret. Baixem per la carena, en direcció sud, franquegem un parell de colls de caça i, a les 11 h arribem al coll des Senyors on hi ha una caseta (WP-08).
Després d'una breu aturada, seguim el corriol, planer i fressat, que tomba a la dreta (nord-nord-oest). No tardem gaire en travessar un portell sense barrera, després d'obviar un trencall a l'esquerra, a les 11,15 h arribem a una cruïlla de camins (WP-09). El que baixa a l'esquerra ens menarà fins a la font de sa Coma (WP-10). Per arribar-hi, el camí ens deixarà a un barranc, per on continuarem a l'esquerra desgrimpant un parell de fàcils bots.
Després de visitar aquest joliu indret, retornem al camí (WP-09) que seguim nord-oest per dins la coma de ses Someres. Al cap d'un parell de minuts, creuem el torrent, passem per una balma i, després de travessar el torrent un parell de vegades més, arribem a l'alçada del pas de na Costitxa (WP-03), tancant el primer cercle d'aquest itinerari.
Retornem un bocí pel camí que hem fet de bon matí, fins a la paret que tanca el barranc (WP-11), la qual hem de travessar. Progressem, primer pel jaç i més tard per la vorera del torrent, finalment el deixem per la dreta. Ara el tirany s'enfila amb forta pujada per dins el bosc i mor a una esplanada, sa Rota des Soldat. A les 12,17 h arribem a un camí ample que prenem per la dreta (nord) (WP-12). Deu minuts més tard, assolim un encreuament de camins per on hem de voltar de nou per la dreta (WP-13). Aquest ample camí es dirigeix a les cases de sa Muntanya, però nosaltres, en arribar a un portell, voltem a l'esquerra per un altre caminoi que en pocs minuts ens mena al Corral de ses Cabres, situat a la dreta del camí on fem una breu aturada (WP-14).
Ara retornem fins la cruïlla (WP-13) i agafem el camí de la dreta que ens condueix a un bonic pou (WP-16). Des d'aquí baixem sud-est fins desembocar al camí ample que fa poc hem passat. Voltem a la dreta fins a la Rota des Soldat (WP-12). Aquí seguim recte (sud-oest), el senderó es perd una mica, marca algunes voltes en pujada i arriba a una paret que creuem per un ensorrament.
Anem a parar al camí per on hem baixat al torrent de bon matí. Ara sols resta seguir el mateix camí fins arribar de bell nou a la cantera, donant per finalitzada la nostra ruta d'avui. Hi arribem a les 13,15 h.
Finalment ha estat una volta força agradable per uns indrets solitaris que ens ha permès conèixer i gaudir belles raconades.
Ruta circular amb 558 metres de pujada acumulada i 9 km de recorregut. Alçada màxima: 507 m.
Temps en moviment: 3,25 h. Temps parat: 1,30 h. Temps total: 4,55 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari en general bo de fer però d'orientació complicada. Per baixar fins a la font de sa Coma, cal desgrimpar dos petits bots del torrent i creuar una cornisa un poc aèria.
Excursió realitzada el dia 29 de març de 2014. El grup ha estat format per: Fernando, Tomeu C. i Josep.
Un altre itinerari molt semblant a la Mola de na Costitxa.

Ciertamente curiosos y bonitos esos rincones de Na Costitxa.
Mil gracias por mencionarme.
Un fuerte abrazo,

De res amic Emilio.
Gra`cies a tu hem pogut gaudir d'aquests bonics indrets.

Unes bones informacions i perfecta fotografia d'uns llocs ben desconeguts. Fa un temps en Pep Torrens ens va fer seguir aquest itinerari que després vaig veure publicat per n'Emilio Alonso. A partir d'avui, amb la teva publicació, la posam a la llista per fer-hi un tomb.
Gràcies i enhorabona per la publicació Josep... i salut

És un itinerari que discorre per llocs molt bonics i poc trepitjats. No presenta complicacions, sols cal estar atent en quant a l'orientació. Nosaltres hem seguit les senyes del nostre amic Emilio Alonso i va ser molt gratificant.
Si el feu espero que en gaudi força.