divendres, 12 de setembre del 2014

Del mirador del Gresolet a Gósol

Marxa nòrdica a recer del Pedraforca
L'excursió d'avui discorre a recer del Pedraforca, muntanya emblemàtica situada entre els termes municipals de Saldes i Gósol, al Berguedà.
A més de la seva silueta tan característica (formada per dues carenes paral•leles, els pollegons, unides per un coll, l'Enforcadura), la muntanya és un dels símbols de l’excursionisme del Principat.
Aproximació: Sortim amb l'autocar del petit poble de Saldes en direcció a Gósol. Devers un quilòmetre ens desviem a la dreta per una pista asfaltada que en tres quilòmetres més ens condueix a l'impressionant Mirador del Gresolet o del Pedraforca, punt de partida d'aquest itinerari (WP-01).
El mirador està situat a 1566 metres i queda literalment penjant d'un cingle. Si el dia és clar, la vista general del paisatge és espectacular: a baix de tot el Santuari del Gresolet, la vall del riu de Saldes, a més dels cims de la serra del Cadí i la serra Pedregosa i el proper cim del Pedraforca.
Després de rebre unes nocions bàsiques de marxa nòrdica pel nostre guia de muntanya Jordi Pau, a les 11,10 h emprenem la caminada, cap a ponent per la mateixa pista forestal que ens ha conduït fins al mirador. Aquesta pista discorre amb lleugera pujada per la falda de la impressionant paret nord del Pedraforca. Paret calcària de gairebé 600 metres d'altitud i important escola d'escalada catalana. Actualment, hi ha obertes més d'un centenar de vies repartides principalment entre la paret nord del Pollegó superior i la paret sud del Pollegó inferior.
Pared nord del Pedraforca. El Gat.
La pista és molt agradable i adequada per practicar la marxa nòrdica, travessa diverses canals o torrenteres i arriba al coll anomenat el Collell situat a 1845 m d'altitud (WP-02). Hi arribem a les 12,40 h i aprofitem per agrupar-nos i descansar.
Reprenem la marxa pel camí del pas dels Gosolans que vira tot d'una direcció a llebeig. No tardem gaire en passar per la font de la Roca, com el seu nom indica, raja d'una esquerda a les roques (WP-03). El sender continua descendint entre verds prats amb el riu Cerneres a baix a la dreta, passa pel Cap de la Portella i més endavant, ja per dins el bosc de pi roig, arriba a una cruïlla de camins on hi ha un pal indicador. Deixem el camí de la coma dels Caners a l'esquerra i prenem el de la dreta vers migjorn per dins el bosc. Més avall, el camí passa per l'àrea recreativa de la font Terrers (WP-04) i, seguint una bona estona, arribem finalment al poble de Gósol (WP-05) quan són les 14,30 h tocades.
Ruta lineal amb 286 metres de pujada acumulada i 9,5 km de recorregut aproximat. Alçada màxima: 1845 m.
Temps en moviment: 2,39 h. Temps parat: 0,52 h. Temps total: 3,31 h (segons el GPS).
Observacions: itinerari bo de fer, discorre tot ell per camins o tiranys marcats.
Excursió realitzada el dia 23 de juliol de 2014. El grup ha estat format per: Jordi Pau (guia de muntanya) Agustí, Aina, Tomeu Co., Immaculada, Tomeu Ca., Pere, Francisca, Isabel, Pep, Anselm, Toni, Montse, Francisca P., Elisabet, Pere, Miquel, Pilar, M. Antònia, Cesca i Josep.

Bonita ruta e impresionante el Pedraforca. A esa cima si subí, desde el Mirador del Gresolet y el Refugi Lluis Estasen. Y fue una pasada.

Preciosa la jaça dels Prats on es troba situat el refugi Lluís Estasen (en honor a l'escalador català que morí a la edat de 57 anys mentre acudia a la col·locació de la primera pedra del refugi del Perdaforca).
L'ascensió al "Pedra" per la via clàssica o normal (per la canal del Verdet), és una passada de maca, presenta alguns passos de primer grau d'escalada (fàcil).

Una bona publicació, que ens acosta una mica altres llocs, coneguts virtualment gràcies a les teves publicacions. Agrait per mostrar-nos-ho. Una aferrada i salut.

La serralada dels Pirineus és infinita en quant a itineraris n´hi ha per tots els gustos i nivells, un no es cansa de trescar-hi.